Milersättning med cykel?

Hej!
Är i uppstarten av eget AB. Kommer jobba som fysioterapeut som konsult på vårdbolag men även kunna bedriva verksamhet hemifrån (inrett garage uthyrt till bolaget) med online-besök samt besök från patienter och även viss lagerhållning. Huvuddelen (90%) av inkomsterna kommer från konsultarvodena från vårdbolaget. Dit har jag ca 30km och kommer troligtvis cykla mellan arbetsplatserna. Finns det möjlighet att ta ut milersättning för sträckan jag cyklar, eftersom det är mellan mina två arbetsplatser och inte hem till arbete? Om inte, borde jag kunna ta ut milersättning på annat sätt exempelvis om jag använder moped?

Tror du bara får ta ut ersättning om du använder EU moppe. Och då 6,5kr/mil.

Du kan ta ut ersättning för cykel, men den är löjligt låg, så tvdksamt om det är lönt.

Tillägg: Om inte reglerna ändrats nyligen

Skatteverket om vanlig jobbpendling:

Om du har använt cykel för att resa till och från arbetet kan du göra avdrag med 350 kronor per år, förutsatt att dina totala kostnader för resor till och från arbetet under året är mer än 11 000 kronor.

Jo precis, tänkte eftersom jag reser mellan två arbetsplatser borde man kunna räkna med att den används i tjänsten och då också räknas annorlunda än om man använder den från hemmet → arbetet.

1 gillning

Fattar, men med tanke på ersättningsnivån så blir det nog inte många ören per kilometer. Men kolla med skatteverket - det är ju en intressant fråga!

Ja jag ska ställa frågan. ChatGPT sa att det var 4.50kr per km men kunde inte hitta några källor på det. Lät lite för bra för att vara sant

Bra summering: Chat GPT låter ofta som att det är den som är värd att betala 4:50 för, för att den ska befinna sig en kilometer bort. :joy:

12 gillningar

Tänker SKV att man ska åka bil till jobbet vanligtvis och ta cykeln en dag för att få dra av 350 kr?

1 gillning

ChatGPT kanske ta inspiration av vår grannland Danmark :laughing: Där kan man göra reseavdrag oavsett transportmedel :slightly_smiling_face:

Detta skulle inte jag lita på.
Ring skatteverket istället.

5 gillningar

Ja det uppmuntrar ju inte direkt andra fordon än bilen

Skv ser nog vårdbolaget som din huvudsakliga arbetsplats och att du utgår därifrån. Resor mellan dina arbetsplatser kommer antagligen inte godkännas då du bor bredvid garaget.

1 gillning

Jag har mitt huvudsakliga tjänsteställe i mitt hem (i särskilt avskild del, med egen ingång och SKV:s alla regler för det). Innan mina olyckor så hade jag en tjänstecykel för resor till kund. För att den inte ska räknas som förmån så är det lite kruxigt.

Men i ditt fall så kommer vad jag förstår ditt huvudsakliga tjänsteställe vara hos kunden och då blir ju inte resorna ersättningsbara på samma sätt.

Jag skulle konsultera en bra redovisningskonsult.

Vid tvivel, ta kostnaden privat. Man vill inte bråka med SKV om småpengar.

Någon satt gräns på hur många % av intäkterna från respektive ställe? En del (ca 20%) av konsulttjänsterna (videobedömning) sköter jag från garaget

Enligt Skatteverket är det där du arbetar flest antal dagar (per vecka, månad eller år). Då räknas inte arbeta hemifrån fyra dagar som att tjänstestället är hemma utan arbetsgivarens lokaler räknas även om det är endast en dag i veckan du är där. Detta enligt utlåtande från SKV.

Enligt mig är det i ditt fall arbetsgivarens lokaler som gäller.

3 gillningar

Milersättning är väl tänkt att vara en schablonmässig kostnadstäckning för bränsle och slitage på fordon (inte nån sorts allmän kompensation för att man reser i jobbet). Du kan säkert köpa en en cykel i verksamheten och dra av hela kostnaden då det väl är en förhållandevis begränsad kostnad.

3 gillningar

Det finns idag inget schablonbelopp som gör det möjligt för arbetsgivare att betala ut skattefri mil- eller kostnadsersättning när en anställd använder sin egen cykel på tjänsteresa. Cykel finns inte med i listan över godkända skattefria kostnadsersättningar i 11 kap. Inkomstskattelagen och Skatteverkets praxis. Eventuell ersättning ses därför som lön och ska beskattas och beläggas med arbetsgivaravgifter. Så visst kan du ge vilken milersättning du vill, men du kan lika gärna höja lönen.

Denna lucka har uppmärksammats av socialministern, som lämnade in denna motion 2019: Riksdagen som modern arbetsplats – ersättning för tjänsteresor med cykel (Motion 2019/20:3330 av Jakob Forssmed (KD)) | Sveriges riksdag

För att reda ut några missförstånd i tråden är det skillnad på arbetsresor och tjänsteresor. Vad vi pratar om här är en tjänsteresa eftersom det är till en kund och inte till en arbetsgivare. Arbetsgivaren är det egna bolaget, som inte har några lokaler där kunden finns.

1 gillning

Vilken modell använde du då och hur frågade du? Jag testade, med o3, och ChatGPT gav helt rätt svar (eller åtminstone samma svar som är min bild av läget), med källor/länkar till varje påstående.

Köp eller leasa cykeln och dela ut den till dig själv som förmån. Skattefritt om värdet är under 3000 kr/år.

Har någon tips om hur man gör detta avdrag? Jag letade och letade i år men gav upp till slut.