Förmånscykel - bra eller dåligt?

Hej,

Vi har möjlighet till förmånscykel via jobbet. Kostnaden för cykeln dras då som ett bruttolöneavdrag samt en liten förmånsbeskattning.

Ser man enbart till kalkylerna som personalcyklar (säljande företag) tagit fram ser det ju mycket förmånligt ut. I deras uträkningar tas dock ingen hänsyn till bortfall av pension. Jag frågade deras representant men han hade ingen koll på hur detta påverkade. Förhoppningsvis är det något i detta forum som har koll.

Då jag tjänar över 54 167kr per månad antar jag att det enbart är bortfall av tjänstepension som jag behöver ta hänsyn till?

Visst stämmer det att tjänstepensionen beräknas på det belopp som är kvar efter bruttolöneavdraget?

Jag tittar på en lådcykel som har ett bruttolöneavdrag på 951kr och ett förmånsvärde på 189kr. Enligt Personalcyklars uträkningar kostar denna cykel mig då 570kr per månad, totalt 20 520kr på tre år. Här tas dock ingen hänsyn till bortfall av pension.

Stämmer följande?

Avsättning till tjänstepension vid lön över skiktgräns för 951kr intjänat = 285kr.

Uträknat här: Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten

Jag borde alltså addera 285kr x 36 månader (10 260kr) till totalkostnaden?

Riktig kostnad blir därmed 20 520kr + 10 260kr = 30 780kr?

Tänker jag rätt gällande totalkostnaden här? Är det några andra aspekter jag bör ta hänsyn till när det gäller förmånscykel?

Stort tack för förhand!

Vänliga hälsningar Jakob

UPPDATERING: Se detta inlägg för detaljerade beräkningar och diskussion: K56. Förmånscykel = 20-40% billigare cykel | Tips, kalkyler, erfarenheter och eget köp

2 gillningar

Jag avstod förmånscykel av exakt detta skäl. När jag räknade med bortfallet av tjänstepension var det plötsligt inte så förmånligt längre. Köpte en cykel privat istället.

1 gillning

Vi kan få det via Benify men priserna är riktigt saltade jämfört med att köpa samma cykel online. Så jämför!

2 gillningar

+1

Glöm inte att jämföra priser TS!

Cyklar är en typisk säsongsvara och kraftiga reor med 20-30% nedsatt pris är standard under vinterhalvåret. Beroende på modell är det i.o.f.s. vanligt med nedsatta priser under sommaren med för den delen. Likt bilar kan det nämligen skilja en hel del mellan olika årsmodeller.

Vi har erbjudanden via GreenBenifits på mitt jobb och generellt är faktiskt priserna helt OK där. I synnerhet när lagret är välfyllt och rabatten hög även för sprillans nya modeller. Men så var det just det där med tjänstepensionen…

Angående bortfall av tjänstepension, hur är det med en förmånsbil för 3500kr.

Tjänar företaget på att den anställde har förmånsbil då om nu avsättningen till tjänstepension minskar.

Jag var inne på skaffa förmånsbil, men sen hörde jag exakt detta argument med bortfall av tjänstepension vid förmånscykel, vet inte hur det funkar med bil så jag drog öronen åt mig och struntade i förmånsbil.

Borde man inte dra av skatten på tjänstepensionen för att det ska vara jämförbart?

Vad är priset på lådcykeln om du köper den privat?

Funderade också på det, men efter tre år har man lagt ganska mycket pengar och har ändå ingen cykel eftersom den ska lämnas tillbaka, eller köpas ut. Köpte kontant istället

Samma här.

Hej,

Du menar att jag kanske borde dra bort 30% skatt på de 285kr som pensionen minskas med? Dvs. att jag borde räkna med att den kostar mig 199kr/månad i mindre pension? Det låter rimligt.

Samtidigt investeras tjänstepensionen. 285kr som investeras nu är ju rimligtvis värt en hel del mer när jag går i pension om 30år. Värdeökningen kanske tar ut skatten?

Jag har detta erbjudande på mitt bord nu…men det står ju inte HUR mycket man får köpa ut den för - - o utan den siffran går det inte att räkna på-
Men jag kollade på en dyrare cykel o jämfört med priset på nätet va det inget fynd…igen beroende på vad utköpspriset blir, är det NOLL så visst…men det tror jag INTE det är

1 gillning

Om det är noll så är det väl en förmån som ska beskattas. Du måste köpa den för marknadsvärdet. Marknadsvärdet av begagnade cyklar tenderar förstås att vara lågt om det inte är specialcyklar.

Jo noll blir det aldrig…men priset på cykeln /36 är ofta rätt nära vad cykeln faktiskt kostar…så blir det en större summa månad 36 för att köpa ut den så är hela “vinsten” borta. . …undrar hur många som lämnar tillbaka vs köper ut här… skulle kunna tänka mig ta en finare el mountainbike MEN kommer mest troligt ta FIRE innan 3år o då blir det bökigt att lösa ut

Hej, det stämmer att man inte kan veta det i dagsläget utan att det beräknas på marknadsvärdet när leasingavtalet går ut. Den information jag fått är att det historiskt sett brukar ligga runt 20% av nypriset.

Det saknar betydelse hur mycket du har betalat över 36 månader. Det som spelar roll är marknadsvärdet.

Är 99 procent säkert på att förmånscykel blir billigare. Eftersom första 3000kr är skattefria. Pensionen påverkas väldigt lite.

Inte orkat räkna på det exakt men de flesta som jag pratar med säger det är billigare med förmånscykel.

Desto högre lön du har desto mer förmånligt blir det för dig.

@Jakob86

Det är värt att nämna att det även är:
Alltid ordinarie marknadspris (aldrig rea eller kampanj)
Inget garanterat utköpspris efter tre år. (Kan bli precis hur dumt och dyrt som helst).

Min polare tog förmånscykel, kostade honom långt mer i löneavdraget, förmånsbeskattningen och slutligt utköpspris. Då är inte pensionskostnaden inräknad på något sätt. Han fick ett utköpspris på 16 k, cykeln kostade ny 20-25 k vid påbörjad period, 31 k vid avslut.

2 gillningar

Då har han blivit rejält blåst. Titta på blocket var 2-3 gamla elcyklar ligger på.

Det som gör det svårt att jämföra tycker jag är det faktum att det saknas ett slutpris på cykeln efter avtalets slut.
Du kan ju räkna på den första delen, d.v.s. vad den kostar dig per månad ink. bortfall av pension.

Men att få en helt rättvis bild av helheten blir svårt, kalkylen faller ju direkt om offerten för att köpa loss cykeln i slutet är hög. Det är ju en osäkerhetsfaktor i att man kanske inte vet hur företaget får sätta priset för att köpa loss cykeln.

Mvh,

Blåst och blåst. Dealen är ju att utköp av cykel vid avslutad förmånsperiod är satt till “likvärdigt pris på andrahandsmarknaden”. Inte som att han kan diktera nya villkor efter avslutad period. Pacta sunt servanda.

Däremot är ju avtalet lite godtyckligt formulerat då det inte fanns väl definerat hur andrahandsvärdet skulle bestämmas. I detta fallet så hade cykelbutiken jämfört andrahandsmarknanden på just blocket för snarlika modeller.

Elcykel förstår jag inte vad det har att göra med ärendet, ingen elcykel till att börja med.

Känns som hela grejen är att man skall få köpa ut den “billigt” i slutet. . samma som datorerna på 90-talet. . annars har man ju egentligen hyrt en cykel i 3 år. . .men sen om jag tar en +50.000:- el mountainbike o kör skiten ur den så den är “slut” sfter 3år…får jag lämna tillbaka den då?