Förmånscykel - bra eller dåligt?

Jag ser förmånscykeln mest som ett sätt att ta en cykel på avbetalning och slippa en kreditupplysning. Har man pengar är det bättre att köpa på rea.

Som en del skriver ovan, ofta är priset betydligt lägre hos lokala handlaren än “förmåncykelsfirmorna”, de har listpris. Sedan är det alltid kul att gynna de lokala butikerna.
För min del blev det billigare att köpa cykeln kontant istället som förmånscykel, utan att ens räkna med pensionsbortfall. Cykeln var 9000kr billigare hos handlaren än företaget som erbjöd förmånscykel, dessutom fick jag även med lite annat lulllull för 1500kr extra till cykeln.

3 gillningar

Nu är det något år sedan jag räknade på detta men vill minnas att jag hittade en motsvarande Cykel med liknande delar som totalt i inköp kostade motsvarade 2 års månadskostnader och då hade jag inte räknat på minskad pension i den kalkylen. Leasa hade alltså troligen blivit minst dubbelt så dyrt på 4 år eller så. Dessutom uppbunden i avtal och kan inte sälja Cykeln eller vet inte vad värdet är efter 3 år. Tror de flesta tror att det är mer förmånligt än vad det är när man räknar på det. Dock mer förmånligt med 50+% marginalskatt såklart. Mitt tips är att köpa en Cykel på kampanj nu på våren eller bättre begagnad om det finns.

1 gillning

Även om vi antar att tp-bortfallet inte sker så blir kostnaden för att hyra cykeln nästan 7 kkr per år. Köp en ist och sälj den när du inte behöver den längre. Själv köper jag begagnade cyklar och kasserar dom när jag sj inte kan laga dom.

1 gillning

En viktig aspekt oavsett förmånscykel eller köpa kontant är att det ska finnas relevant service där man bor. Har egen erfarenhet av att köpa elcykel på annan ort (var under Covid när utbud var begränsat) och nu saknar vi service av själva motorn och mjukvaruuppdatering etc. När en ingår avtal/köp via Benify är det t.ex. en risk.

Jag kommer oavsett köpa kontant framgent!

Läs också på om vad som gäller om du byter jobb inom 36 månader.

Hej! Jag ska själv ta ställning nu, till att köpa ut en elcykel som i nypris för tre år sedan låg på ca 27000 och jag nu får köpa ut till ca 30%. Svårt att jämföra med begagnatmarknaden när jag tittar…

Vi har en elcykel som är ungefär lika gammal och kostade samma. Att köpa den för 30% tycker jag känns dyrt. Batteriet börjar bli dåligt och skulle kosta 6k att byta ut. När jag kikar på Marketplace ligger flera äldre elcyklar som inte blir sålda.

Å andra sidan så skulle jag hellre köpa min egen cykeln än en annan, så även om 30% är dyrt så skulle jag nog ändå köpa den om jag skött den bra. Men skulle försöka få med något annat (nya däck, service i två år etc)

Förmånscykel är inte lönsamt, det i bästa fall en räntefri avbetalning från listpris utan möjlighet till rabatt. Deras kalkyler saknar oftast pensionsavsättning som i många fall är 30% vid lön över statlig skatt tex, kombinerat med ett osäkert restpris. Du har ofta även service 2ggr under perioden som endast avser justering, du betalar alla däckbyten eller slitdelar själv tillskillnad från förmånsbil.

3 gillningar

Förmånsbil påverkar inte lön eller pension.

Då betalar arbetsgivaren bilen och din bruttolön, SGI och pensionsavsättningar är oförändrad. Däremot beskattas du högre via bilens förmånsvärde.

Förstår inte din kommentar. Du är 99% säker men har inte orkat räkna? Du är alltså inte säker alls och gissar bara?

Räknar man på det är det i alla kalkyler dyrare att hyra en förmånscykel än att köpa samma cykel privat. Oavsett lön eller prisklass på cykel.

2 gillningar

Jag kollar på en cykel för 16k. Detta ger mig ett löneavdrag på 400kr per månad, dvs 200kr netto vid 50% skatt.

På tre år har det kostat mig 7200. Om vi antar att restvärdet sen är 20 % av nyvärdet så blir det ytterligare 3000. Dvs totalt 10200.

Räknar jag med en pensionsavsättning på 5% är det typ 700kr

Som jag ser det är det ju då lönsamt?

Eller vad har jag missat?

(Även om restvärdet skulle vara 30% skulle det vara lönsamt).

Det finns två olika varianter vid förmån netto eller brutto avdrag.

Dem flesta jag känner inom bygg som har brutto avdrag, alltså har du 40000 i månaden och bilen kostar 3500, så dras det på din brutto lön så den hamnar på 36500 och det är di nya lön som pension och sjuk ersättning grundas på.

1 gillning

Det måste vara något nytt påfund, har aldrig hört talas om bruttolöneavdrag vid bilförmån - vem vill någonsin ha förmånsbil då?

Enbart förmånsvärdet ska ju enligt dagens skatteregler i princip motsvara privat ägande och vara “kostnadsneutralt”. Ska man dessutom betala bilen och arbetsgivarens leasingkostnader med bruttolöneavdrag blir det ju en usel affär.

Jag kände inte till att det upplägget existerade, har aldrig stött på det trots 20 år i arbetslivet där förmånsbil funnits på olika arbetsplatser.

Menar du att folk du känner “inom bygg” - dvs är hantverkare och får betala sin servicebil själv med lönen?

Jag gissar att kalkylen spricker i och med att du antar att restvärdet är 20% och du får köpa ut cykeln efter 3 år. Har du det som garanterat avtalsvillkor kan det KANSKE löna sig.

Kan du visa hur du räknade?
Har du räknat på förmånsvärdet också?
Om du har marginalskatt på 50% så har du högre lön än 50 375 kr/mån och då har dom flesta anställda med kollektivavtal 30% avsättning till tjänstepension på allt belopp över. Då missar du 30% avsättning på 400 kr månaden.

Jag räknade så här:

1. Vanlig cykel (10 000 kr)

Månadskostnad via förmånscykel

• Leasingkostnad (schablon): ca 300 kr/mån

• Förmånsvärde: (10 000 – 3 000) / 36 ≈ 194 kr/mån

• Skatt på förmån: 194 × 32 % ≈ 62 kr

Total månadskostnad: ca 362 kr/mån

Köpa privat

• Engångskostnad: 10 000 kr

Ekonomiskt resultat

Förmånscykel = ca 13 000 kr över 3 år
Privat köp = 10 000 kr

2 gillningar

Finns att läsa här.

https://www.aspia.se/inspiration/artikel/lon/formansbil/

Ja asså många tar ju förmåns bil för att allt blir betalt då, 3500 för en bil är ju bra ändå med tanke på service, reparationer, däck skatt försäkring etc är betalt.

Sen är det många företag som inte vet regler kring förmånsbil och betalar hela summan inprincip pågrund av okunskap, och det är en lyx😅

Jag utgår från att du pratar om folk som är anställda och inte egenföretagare.

Det verkar vara någon form av löneväxling. Dvs att anställda som inte egentligen ska erbjudas förmånsbil erbjuds en bil om dom betalar för det själv med bruttolönavdrag. Märkligt och dåligt för den anställde.

Även om du tycker 3500 kr/mån i lönesänkning är billigt för en ny bil så ska du ju också betala förmånsvärde privat, exempelvis 6800kr/mån för en Volvo xc60. Sammantaget blir det mycket dyrare och sämre än att köpa samma bil själv privat, plus att du i situationen med förmånsbil inte äger någonting heller. Efter 3 år har det kostat ca 300.000 kr (oräknat förlorad pension och SGI) och du äger ingenting.

Förstår inte vad du menar med sista stycket med företag som ”glömmer”. Glömmer vadå? Du är själv enskilt ansvarig för att betala rätt skatt, om du har en förmånsbil men inte betalar förmånsskatt kan du få revision av skatteverket 10 år bakåt och behöva betalande retroaktiv förmån för så många år du har nyttjat en förmånsbil, det hände på ett företag jag jobbade på i min ungdom. Vissa anställda fick skatteskulder privat på flera 100.000 kr som dom fick ta lån för att betala.

Aha, hade inte koll på att det var så hög avsättning. Isf blir det en utebliven insättning på 120kr per månad = 4300

Min uträkning var min nettokostnad (200kr x 36 mån) och sen 20% i restvärde = 7200 + 3200. Dvs 10400 på en cykel som kostar 16k ny.

Även om restvärdet blir 10%-enheter högre så är det ju förmånligt. Men visst, väldigt nära 0.

Men å andra sidan använder jag cykeln varje dag året om så sliter rätt snabbt ut en cykel och kan tycka att det kan vara värt det ändå.

Nu hänge jag inte med, jag tar min kollega som exempel, hans bilen kostar 3500kr, dem sänker hans lön med 3500kr sen är det inga mer kostnader mer än att hans lön nu är 36500.

Det jag menar är att företag vet inte vad som gäller ibland.

Ett exempel här att en Elektriker här som får halva sitt förmpnsvärde betalt av chefen genom att dem höjt hans lön med halva kostnaden.

Förstår. Ja allt är ju relativt. Men om då kalkylen blir väldigt nära +/- 0 och med osäkerhetsfaktorer att du inte vet restvärdet för utköp om 3 år samt skriver upp dig på ett 3-årigt avtal som du inte kan gå ur om du blir sjukskriven, blir av med jobbet eller liknande så hade jag valt det privata alternativet köpa och äga själv.

1 gillning