Det jag menar att oavsett löneavdrag eller inte så ska en förmånsbil beskattas med ett förmånsvärde. Om din kompis arbetsgivare inte tar ut det så bryter dom mot lagen och både din kompis (antälld) och företaget (arbetsgivaren) kommer vid granskning att få restskatt som ska betalas motsvarnade förmånsvärdet, din kompis i form av utebliven skatt och företaget i form av uteblivna arbetsgivaravgifter kopplat till förmånsvärdet.
Betalar han bara brutteolöneavdraget och inget annat så låter det som dom gör fel vilket är en stor risk och dessutom olagligt.
6800 kr/mån som skatteverket säger för tex en XC60 är inte i närheten av vad en ny XC60 som kostar typ 600 000 kr kostar i verkligheten. Bara värdeminskningen på typ 40-50% blir ca 270 000 kr. Så säg 6800 kr / 2 = 3400 kr + 3500 kr = 7400 kr/mån är ett rätt förmånligt pris för en ny XC60 som någon annan tar risken på enligt mig.
Det är inte en liten del anställda som har förmånsbil och inte tjänstebil. Där många räknar bort sig är att de tar för givet att deras lön är tex 40 000 kr/mån med eller utan förmånsbilen. Om företaget erbjuder dig en ny XC60 så är det typ 10 000 kr/mån i kostnad. Detta kan ju företaget välja att ge i lön istället och fortfarande vara kostnadsneutralt. Det som dock händer är att du kanske får 5000 kr/mån extra ut men att det betalas in för 10 000 kr/mån med pensionsinsättningar m.m.
Detta är ju såklart en längre kalkyl för företaget då de behöver räkna in antal tjänstemil osv. Men som princip tycker jag det sammanfattar det bra. Sedan försöker ju företaget såklart behålla en del av kakan själv.
Är det en tjänstebil så spelar det ju ingen roll i slutändan för ekonomin för den får du inte använda privat så behöver du bil måste ju skaffa ytterligare en.
Ja exakt,förmånsvärdet på våra skåpbilar ligger på runt 4500-5000,sen är det avdrag på det för att bilarna inte kan användas i samma utsträckning privat som en vanlig personbil.
Om du kikar på länken jag skickade så ser du hur bruttolöneavdraget görs.
Just det glömde tillägga med att bruttolöneavdrag vid förmåns bil räknas som löneväxling, alltså du växlar en del av din lön för att få en bil.
6800 kr är inte nära 600 000 kronor nej, men 6800 x 36 är 244 600 kr och då äger du ingenting. Att värdeminskningen är 50% på 3 år har jag svårt och tro, om man inte köper elbilar då såklart. Men en hybrid eller diesel XC60 som är 3 gammal är inte hälften så billig som nybilspriset.
En XC60 kostar heller inte bara 3500 kr mån i vare sig leasing, men jag har svårt att få ihop hur du menar att det är billigare. Smidigt och lyxigt med ny bil vart 3:e år. Men skulle det på riktigt vara mer ekonomiskt fördelaktigt så skulle alltså bilförsäljaren, leasingbolaget och din arbetsgivare vara förlorare. Det tycker jag säger tillräckligt att det är du som är förlorare ekonomiskt i ett sådant upplägg.
Jag kollade på din länk men den sa inget nytt. Jag förstår inte vad du menar faktiskt, nu låter det som att du pratar om tjänstebil och inte förmånsbil?
Om bilen inte kan användas privat (dvs max 10 tillfällen per år och 100 mil per år) så är det INTE en förmånsbil, utan en tjänstebil. Skulle en anställd vilja betala för att ha sin skåpbil i tjänsten? Det förstår jag bara inte.
Men tillbaka till topic också: förmånscylkar lönar sig inte.
Det är därför du betalar förmånsvärde för bilen för att kunna köra privat, dock det jag menade är att du får avdrag eller rabatt, då en skåpbil inte kan användas som en vanlig personbil då den saknar 2-3 säten.
Ledsen men jag förstår inte din poäng. Från början tyckte jag du argumenterade att bruttolöneavdrag inte var bra då du var orolig för tjänstepension och pensionsavsättningar till allmänna.
Nu låter det som att du försöker argumentera att bruttolöneavdrag på en 2-sitsig skåpbil plus förmånsvärde för en skitig arbetsbil skulle vara bra ekonomiskt?
Ja exakt, bruttolöneavdrag påverkar din pension etc,vilket många inte är medvetna om, men samtidigt så tycker jag att 3500 för en bil kan vara värt det för vissa som ändå vill ha en ny bil, en caddy automat eller mercedes är rätt trevliga för att vara skåpbil.
Visst du kan ju skippa förmånsbil för att inte din pensionsavsättning ska drabbas och fixa ett privatlån för att köpa bil men med alla kostnader kommer det antagligen överstiga 3500.
För min del som kör en gammal volvo så är det inte aktuellt,
Men pratar vi om cykel vilket dem flesta kan casha så finns det ingen anledning att ta det som förmån.
Haha vi pratar fortfarande runt varandra, jag förstår inte dig!
Själva begreppet “förmånsbil” är en bil som företaget äger och låter dig använda privat, då uppstår en förmån och du som individ ska beskattas för förmånen.
Det normala är ju ett förmånsbil ges som en ren förmån, eller till säljare, chefer osv. som behöver en bil i jobbet.
Jag kände inte till att det även existerade att hantverkare kunde erbjudas detta som en typ av löneväxeling och alltså = betala själv för bilen genom sänkt bruttolön. Men bilen är fortfarande en förmånsbil som firman äger och som du får beskatta privat pga förmånen.
Löneväxling eller bruttolöneavdrag lönar sig inte i någon aspekt för dom som tjänar under brytpunkten för statlig skatt och att då dra 3500 brutto för att få nöjet att använda en Caddy privat är helt enkelt oekonomiskt - även om jag förstår det kan locka någon så är det helt enkelt en objektivt dålig affär.
Jag vill dock poängtera att det absolut vanligaste förmånsbilarna som företag erbjuder är en vanlig personbil utan något löneavdrag - som du ENDAST betalar förmånsskatt på. Så de vanligaste är ju att dessa bilar inte drabbar din pensionsavsättning alls.
Håller heller inte med dig om att det skulle vara billigare att få bruttolöneavdrag när man tjänar 40.000 kr (under statlig brytpunkt), tappa SGI, tappa tjänstepension, tappa avsättning till allmänpension, förmånsbeskattas för förmånen för att köra en Caddy privat.
Räknar du då kortsiktigt att om man enbart har behov att ha bil i 6 månader och hyr den för 3500 kr kanske det lönar sig, Men du sitter ju fast i ett 36 mån leasingavtal som sedan tar slut och ska förnyas 2028 och då är det en ny bil som har nytt inköpspris och ska inflationsjusteras också börjar karusellen om igen och du äger fortfarande ingenting.