Hej!
Jag ska lämna min trygga anställning och starta ett eget bolag .
Jag jobbar idag som anställd ekonomikonsult men ska bli egen och öppna ett AB.
Jobbet blir det samma, men annan anställningsform.
Nu skulle jag vilja få några goda råd av er som har erfarenhet av detta. Vad är viktigt att tänka på? Era bästa tips inför startande av bolaget?
Och så har jag en del konkreta frågor:
Rekommenderar ni någon särskild bank? Bör jag välja samma bank som jag har privat eller välja en annan? Har sparbanken privat.
*Ansvarsförsäkring, någon som rekommenderas?
*Pensionslösning?
*Något bokföringsprogram som ni rekommenderar eller avråder ifrån?
När det kommer till pension så ha inte bråttom. Skulle du exempelvis starta upp en tjänstepension sätter du käpparna i hjulet för att spara i en IPS …för all framtid. Det finns mycket att läsa om ämnet här på forumet.
Jag valde att köra samma bank för företagen som privat. Då slipper man sätta sig in i ett nytt gränssnitt samtidigt som man kan hota banken med att lämna både privat och med företag om man inte får önskad ränterabatt.
Tack för tipset!
Jag har läst på verksamt.se och Bolagsverket och tyckte att de gav en bra grund och struktur på vart jag börjar. Sen vill jag ju veta mer så jag ska kolla vidare . Tyckte det var en bra början att rådfråga ett ”nördforum” som RT
Undvik banker host seb host som tycker det ska vara en uppstartsavgift för att bli företagskund. Swedbank har jag personligen, fungerar bra.
Ansvarsförsäkring är en självklarhet, inte särskilt kul att bli stämd om man råker ut för att antingen göra en riktigt misstag med betydande konsekvenser och/eller en rättshaverist till kund. Bra att slippa betala alla jurist-kostnader ur bolaget och senare eventuella skadestånd.
Tjänstepension, jag säger ja, för sjukförsäkringsdelen som du idag har som anställd som du imorgon behöver hantera själv. Däremot kan man fundera på belopp som ska gå till tjp vs. andra lösningar som direktpension. Jag kör bara 1.000kr/mån. till tjp delen.
Välj ett online bokföringsprogram som 1. har stöd för direkt integration med ditt val av bank och 2. har de funktioner du vill ha, fakturering o.s.v. Kör speedledger själv som swedbank rekommenderade på tiden jag drog igång.