Delete ... tack (ångrar inlägg)

Ta bort denna tråd snälla

2 gillningar

Flytta över till arbetsgivarens sida om du vill tjäna pengar.

Glöm icke anslutna arbetare/tjänstemän. De kommer förmodligen inte visa något intresse, vilket jag är ganska säker på eftersom jag själv har tillhört just den gruppen.

Ditt stora intresse är det viktigaste av allt om du ska lyckas. Att konsulta på små företag, speciellt de som inte har någon HR avdelning kan vara en utmärkt idé. Även att sätta ihop specialkurser för HR avdelningar på just mindre företag där kunskapen kanske är bristfällig och dessa kurser skulle du kunna hålla på företagen men även online för flera företag samtidigt, vilket gör att du kan hålla lägre priser och samtidigt tjäna mer pengar. Kan även se ett möjligt behov för utländska företag som vill etablera sig i Sverige. Om detta är av intresse så är det tre saker du måste göra förutom att fokusera på arbetsgivaren:

1. Presentera för företagen att de har ett behov för det är inte säkert att de förstår i nuläget.
  2. Sätta ihop ett kurspaket i flera olika nivåer som du senare kan bygga vidare på och uppdatera.
  3. Fundera på om du kan erbjuda fler tjänster, exempelvis prenumeration på ett nyhetsbrev om
    ändringar i lagen, försäkringsfrågor, nya miljöaspekter, nya trender, exempel på nya rättsfall etc.
    Kanske du kan erbjuda rådgivning och även knyta kontakter med jurister och tjäna pengar den
    vägen på något vis.

Jag har gjort något liknande tidigare men inom teknik och för stora företag, även utländska. Utan att ha möjlighet att gå in på detaljer så kan jag i alla fall berätta att jag fann en stor brist på utbildning inom ett specifikt område som jag hade stor kunskap om men där det varken fanns kursmaterial eller kursledare trots att det fanns ett stort behov. Viljan att utbilda andra saknades helt enkelt hos de som hade kunskap. Jag satte ihop ett första kursmaterial som jag sedan utvecklade och jag höll kurser på olika nivåer i intervaller i över 10 år. Ungefär 10-15% av min normala arbetstid ägnade jag åt detta och förtjänsten var mycket god. Det som var jobbigast var att sätta ihop kursmaterialet pedagogiskt och på ett sätt som gör det utvecklingsbart och enkelt att uppdatera samt intressant för kursdeltagaren så att intresset bibehålls kursen ut men det finns trix för detta.

1 gillning

Överväg att skapa en webbplats där folk kan ställa frågor och du svarar på dem. Ha två prismodeller: gratis (och frågan och svaret publiceras på din webbplats) och en måttlig avgift (och svaret publiceras inte). Därifrån kan du få kunder.

Intressant, Aktiegubben! Kurser hade jag inte tänkt på själv. Hade tänk mig mer konsulta i specifika ärenden och eventuellt hjälpa till i förhandlingarna. Men utbildning kanske vore något som är lättare att scala. Om du vill får du gärna DM:a mig din hemsida.

Tack Tulpaner, men det finns liknande tjänster redan. Tror inte just denna idé är något för mig, men tack för tipset.

Hade aldrig någon hemsida, behövde ingen då jag knöt kontakter direkt.

Jag kör ett mindre forum samt en youtube kanal. Vi lägger upp RT-memes och delar med oss av trades - mestadels intradag index men det startade med en lista på direktavkastande bolag med bra outlooks. 15EUR i månaden samt minst ett RT-meme i veckan kostar det.

Jag har utvecklat en bit mjukvara som blivit ganska populär, och som drar in lite drygt 6000 i månaden i donationer. Har dock spenderat 5 år på att bygga och underhålla detta. Under majoriteten av den tiden kom det in <1000 kr/mån, så jag hade nog tjänat många gånger mer om jag jobbat deltid på Max samma tid.

5 gillningar

Jag har stabil sidointäkt från:

• Fondportfölj (Pengamaskinen)
  • Ett par (mindre) direktinvesteringar (Stöttade bl.a. min polare med startkapital till hans byggfirma mot några procent som tickar stabil utdelning varje år)
  • Två (också mindre) styrelseuppdrag

Mer infrekvent (eller tidigare) har jag sidointäkt från:

• Uthyrning bostad
  • Fakturerat för föreläsning/expertutlåtande
  • Spelat idrott
  • Varit domare och ledare
  • Poker och odds
1 gillning

Styrelseuppdrag som ger 4000-5000 kr per månad.
Styrelseuppdrag som ger 0 kr per månad :speak_no_evil:

Samt bygger två bolag som förhoppningsvis ska ge utdelning framöver.

2 gillningar

Eget företag vid sidan om anställning sedan 15+ år tillbaka. Driver bland annat en hemsida / portal där annonsintäkter + abonnemang (tänk: “freemium”-modellen). Delar ut årets schablon enligt förenklingsregeln varje år. Vilket på ett ungefär motsvarar vad företaget har möjlighet att dela ut. Så det blir ju egentligen ingen månadsinkomst utan en bonus en gång per år. Den går ju iofs att portionera ut per månad, men det gör jag inte.

1 gillning

Pluggar, jobbar på timmar, är hyresvärd, har solceller, har en del börsinvesteringar. Är inte insatt i hela ‘‘money-bro’’ kulturen så koncepten däri låter inte helt seriösa.

1 gillning

Driver en liten firma inom import och distribution. Säljer framför genom en webbshop med rimliga marginaler.

1 gillning

Sjuksköterska jourpass

1 gillning

Kör taxi på helgerna
Ger inte bara extra tusenlappar utan det håller även nere min konsumtion.
På köpet får jag träffa väldigt många trevliga människor.
Rekommenderas.

6 gillningar

Jag investerade i ett fastighetsbolag för en 10 år sedan som gick väldigt bra som sedan utvecklades till private equity investeringar.

Det var en helt okänd värld för mig men jag har haft tur som känner nån som är utbildad inom ekonomi.

Kan fortfarande känna att det jag gjort inte är tack vare mig alls förutom modet jag hade att våga ta sådan stot risk att lägga alla mina pengar i samma korg tidigt i livet, tack o lov gick det bra.

1 gillning

Håller på lite nu och då med något som heter bug bounty, i princip så säger företag att man får försöka hitta säkerhetshål hos de och om man gör det så betalar de en summa till en, om det är ett allvarligt säkerhetshål så betalar de en större summa

3 gillningar

Privatuthyrning av halva huset. Två nätbutiker som drivs helt vid sidan om våra heltidstjänster.

Skall starta ytterligare ett bolag i sommar för kommersiell utrymning av privatbostäder. Får se hur länge jag jobbar som heltidsanställd, dygnet har trots allt bara 24 timmar.

2 gillningar

Kör en extremt liten redovisningsbyrå där jag hjälper ett par vänner med deras redovisning. Inga stora pengar in men ett trevligt tillskott till semesterkassan varje år.

1 gillning

Flyttade till mindre gård för några år sen. Köpte sågverk för eget bruk och legosågning, utökat med fler snickerimaskiner för virkesförädling. Huvudmålet är ursäkt för att ha bolag på gården så man kan få tillbaka momsen när man köper saker för att underhålla gården. Nästa mål är att försöka fakturera snitt 5-10k i månaden så man kan jobba 80% på heltidsjobbet, men som det är nu investeras alla pengar i gården/företaget.

2 gillningar