Min företagsresa - Att våga ge sin passon kring kaffe ännu en chans

När jag väl hade bestämt mig för att sälja inte bara min kaffebar utan även mitt företag så började jag genast fundera över nya sätt som jag kunde bidra till den svenska specialkaffe sfären. Idén hade egentligen funnits rätt länge men tiden fanns aldrig där att göra något vettigt av det. Men när jag skulle bli anställd igen och nästan halvera min arbetstid så frigjordes tiden för nya projekt.

I slutskedet under ett möte med @janbolmeson bestämde jag mig för att våga ställa frågan om jag skulle starta företag eller inte. Jag var helt säker på att Jan skulle svara att jag skulle starta AB vilket jag själv funderat på. Det var AB eller hobbyverksamhet som var favoriterna bland mina egna tankar. En enskild firma fanns även med i tankarna för att vara redo. Jan rekommenderade mig att starta en tråd i forumet vilket jag nu gör.

Under flera år har jag i flera olika forum läst två frågor varje vecka som likna följande: var ska jag dricka kaffe när jag åker till X? eller frågan: var ska jag stanna och dricka kaffe när jag ska åka mellan X och X? Min idé var med andra ord att hitta lösningen på detta. Det har genom åren funnits olika sajter som försökt samla kaffebarer och rosterier på samma ställe men de har inte lyckats. Varför ska då jag lyckas?

Det jag tror skiljer mig från många andra som försökt detta är att jag faktiskt har tid till att göra det. Nu vet jag inte vilka som har legat bakom de andra försöken men gissningsvis andra människor i branschen som velat sprida specialkaffet vidare. Problemet när du är i branschen och driver ett företag är tiden.

Förutom guiden så finns det ett kaffemagasin där jag skriver artiklar om olika ämnen. Just nu finns det två artiklar. En är en city guide och den andra är en artikel som Barista Cup som avgjordes nyligen i Malmö. Magasinet ska även innehålla porträtt av personer från branschen, både kända och okända och även personer som funnit i branschen men valt att lämna den.

Den springande frågan är egentligen hur jag ska tjäna pengar på detta i förlängningen. Även om jag gärna åker land och rike runt och dricker gott kaffe så har i ärlighetens namn företagen under pandemin gjort djupa hål i min privatekonomi som behöver fyllas. Därför behöver detta bli mer än en hobby där det hela tiden kostar mig pengar. Problemet jag har är att jag vill så gärna att det ska bli fler människor som upptäcker specialkaffet och det bra som just vår den av branschen gör för hela kedjan. Jans förslag var direkt att jag skulle ta betalt av alla som listades på sajten. Det känns fortfarande främmande för mig eftersom jag vet hur mycket jag slet och hur lite jag fick tillbaka. Samtidigt som drivet att hjälpa konsumenten finns där som grundtanke. Jag har inte helt förkastat det men är fortsatt inte bekväm med tanken. Jag bollat med att delvis ta betalt av företagen men inte kommit längre i dessa funderingar.

De tankar jag har om inkomstströmmar är:
B2B1 - Genom att synas på vår sajt och våra sociala kanaler så får de ökad synlighet. Väljer de vår premium variant så får de mer information på sajten.
B2B2 - vi erbjuder baristautbildning och allmän kaffeutbildning på plats för deras anställda.
B2B3 - Vi erbjuder kaffeprovningar för företag och föreläsningar om kaffe och dess historia.
B2B4 - Erbjuda kontant till företag som de kan publicera.
B2C1 - erbjuder dem en sajt där de kan upptäcka nya platser att köpa kaffe av eller att fika på.
B2C2 - erbjuder kläder och accessoarer med olika kaffecitat. I framtiden kommer baristakurser och kaffeprovningar. Publicering av magasin där olika city guider, intervjuer med kaffemänniskor samt artiklar från olika kaffeevent publiceras. Intervjuerna kommer även att filmas och läggas ut som film på youtube samt som podd.

Till detta så har jag tankar om att erbjuda läsarna/följarna rabatter på kaffe mot kickback. Det finns även framtida tankar på att ha webbshop för kaffeutrustning men då blir jag mer av en direkt konkurrent.

Haft tankar på att skapa ett patreon konto innan jag pratade med Jan men hade tänkt att vänta lite. Jag följde dock Jans uppmaning att skapa ett konto direkt.

Vad är syftet med denna tråd undrar säkert vän av ordning. Jag lärde mig massor av att starta upp en kaffebar precis innan pandemin startade och driva den genom hela pandemin tills mina pengar tog slut helt enkelt. Jag vill använda allt jag lärde mig under den resan i min nya resa. Det är enkelt att tro att jag gör detta enbart för kaffet men saken är den att jag brinner mest för att lära mig nya saker och att utvecklas som människa. Jag är övertygad om att den bästa formen av utveckling är den när vi människor är öppna för dialoger och diskussioner. Utifrån andras input så växer vi snabbast. Kaffe är helt enkelt bara en av mina passioner precis exempelvis ledarskap är. Jag vill också genom min trasparens hjälpa andra att undvika de fallgropar som jag säkerligen kommer falla ner i under denna resa.

Min tanke är att skriva inlägg i denna tråd med jämna mellanrum där jag bjuder på tankar och funderingar kring mitt detta andra försök att hitta ett hållbart sätt att leva på att arbeta med specialkaffe.

Hoppas ni vill följa med på denna resa!

Fredrik

7 gillningar

Hej Fredrik!

Tycker att du har en riktigt intressant affärsidé och jag gillar ditt driv och dina tankar som du har beskrivit ovan. Som nörd inom bland annat öl, whisky, kläder, skor, klockor, så gillar jag även en riktigt bra kopp kaffe. Kan vara en enkel Nespresso, en handgjord cappucino på hippt ställe i Sthlm, till en kopp i en kåsa på en fjällvandring.

Utifrån potential så tror jag att kaffeprovningar har möjlighet att ta marknadsandelar från andra nördintressen, som öl och whisky. Finns dock ingen motsats i konkurrens bland intressena, utan du kan ha fler nördintressen.

Till lite mer konkret för att hjälpa ditt företag/affärsidé på traven: Jag gillar B2B1 som första tanke. Tror att det är den varianten som är enklast att starta med, då den inte kräver så mycket tid till administrering. Här kan du även laborera med att ta betalt i procent från företagets omsättning, t.ex. ett stort företag, där kanske du tar en högre procentandel, medan du tar en mindre från det lilla företaget. När du sedan får snurr på företaget, då kan du börja erbjuda kaffeprovningar som vidareutveckling av företaget.

Som kanaler tror jag en blandning av att finnas på Instagram (bild + rörligt material), Youtube (längre rörligt material), Hemsida (Skriftligt material som guider, provningar etc).

Förslag:
Jag hade tagit och sammanställt en presentation om din affärsidé och sedan ringt runt till olika aktörer inom kaffebranschen, för att höra om dom har tankar som kan fungera, eller är intresserade av samarbete.

Önskar dig stort lycka till, och ska bli kul att följa din resa!

2 gillningar

Tack för input. Jag tror precis som du att det finns plats för fler intressen än bara två tre. Utmaningen med kaffe är än så länge att kaffe smakar ”kaffesmak” medan man är mer öppen när det kommer till annat. Tror att det kommer att ge sig med tiden men jag kan inte minnas att jag hörde att vin hade ”vinsmak” på 80-talet.

Jag tycker B2B1 är svårast rent känslomässigt men du har en bra tanke med att betala utifrån storlek på företag. En annan utmaning med just detta är att sajten redan finns och att en del företag redan finns där gratis.

Kring den känslomässiga aspekten kan du skapa en “mind-map” på ett vanligt A4a-papper, och sedan försöka få ned dina tankar på “varför” jag tycker det är svårt. Detta brukar hjälpa mig när jag oroar mig över saker. Om du har skrivit ned tankarna på ett papper, så har du “avslöjat” känslan, dvs. du har tagit den från ditt huvud, och satt den på pränt.

Kring B2B1, så skulle du kunna fråga dom företag som finns gratis på sajten om det är något dom saknar, och sedan försöka erbjuda det, eller liknande “värde”. Lär känna din marknad, och se saken från den sidan, så tror jag att du kommer lyckas.

Kring att kaffe fortfarande smakar kaffe, så skulle du kunna kolla med dom många matprofiler som finns på Instagram, för att på så sätt ta en omväg in i branschen genom mat och inspiration. I Sveriges Mästerkock för några säsonger, var det en tävling där kaffe skulle in i maten. Det blev tydligen väldigt bra, då många som har vunnit Sveriges Mästerkock är grymma på mat och smaker.

2 gillningar

Totalt icke-kaffe-drickare här men pingar in @Caspian som jag misstänker skulle kunna få igång sin popcorn-hjärna ganska rejält på denna idéen!

4 gillningar

Del 2
Som ni kanske minns så tog jag upp tveksamheten kring att ta betalt av mina kompisar i branschen men även av andra i kaffebranschen som jag ännu inte känner. Som jag skrev så är det främmande för att jag vet hur små marginalerna är i kaffebranschen och för att jag har ett genuint intresse av att få människor att dricka kaffe av högre kvalitet. Inte vara för att det är godare och bättre för dig som konsument. Det är också bättre för alla som arbetar i kaffebranschen.

Tidigare i veckan så öppnade jag ett mail för att skicka till en person i branschen. Efter bara ett par rader så raderade jag mailet. Men idag när jag tittade på avsnitt #253 så fattade jag återigen telefonen och vågade skriva ihop och skicka i väg mitt mail med min förfrågan.

Upplägget är rätt enkelt. Jag kommer till personen i fråga och spelar in en intervju som jag sedan publicerar på vår Youtube-kanal. Kör även olika delar i våra sociala medier och skriver även en artikel i kaffemagasinet på sajten. Samtidigt som detta publiceras så pågår också en kampanj med rabattkod till mina följare/tittare/läsare. För allt som säljs via kampanjen så får jag sedan viss kickback.

Jag var faktiskt väldigt nervös efter att jag skickat mailet då det fortfarande inte känns hundra att ställa frågan. Men efter undefär 10 minuter så hade jag fått svar. Min branschkollega är vill inte bara bli intervjuad utan gick även med på att köra en kampanj med kickback.

Återigen så har jag lärt mig att om man inte vågar fråga så kan man inte få ett ja. Frågar man och man får ett nej så är iaf en erfarenhet rikare och kan fråga på ett nytt sätt nästa gång man frågar någon. Det ska väl vara så märkligt att detta som jag har gjort så många gånger tidigare i livet ska vara så svårt just när det kommer till just dessa frågor.

Är ni nyfikna på vad jag håller på med så kolla gärna in vår sajt:
KaffeSverige

Följ oss gärna på sociala medier och på YouTube där ni hittar oss på @kaffesverige.

Idag publicerade vi en video som ger er 5 saker att tänka på innan du köper en espressomaskin. Lägger en direkt länk till den videon med ifall det är någon som går i tankar om att köpa en espressomaskin:
5 Saker Att Tänka På Innan Du Köper En Espressomaskin

Vill även tacka @Lidingo94 och @tankespjarn för input efter den första delen.

4 gillningar

Kul att du har fått napp på din idé och att det saka men säkert börjat rulla! Nu är det bara hålla tummarna för att det rullar på och blir större och större! Ett tips på bra kaffe är Kakstugan i Tällberg, Dalarna. Det är ett relativt nyöppnat café som gör choklad, rostar egna kaffeblandningar där Kullakaffe är en, och säljer crepés på somrarna. Det drivs av två personer som flyttade upp från Stockholm till Tällberg för cirka 5 år sedan och huserar i Tällbergs första matbutik. Kan vara värt att undersöka saken, då dom är trevliga och gör ett bra och välbalanserat kaffe och har några intressanta blandningar. Dessutom kan ni säkert dra nytta av erfarenheter från att starta eget.
Ett annat ställe, som kanske inte behöver så mycket reklam, är Tehuset Java, från Lund.

Ska bli spännande att fortsätta följa din resa, och stort lycka till!!

2 gillningar

Del 3 - Hobbyverksamhet fungerar ej

Min plan var att jag skulle driva kaffeprojektet som ett hobbyprojekt ett tag för att slippa mycket av det som tillkommer med att driva företag. Men så blir inte fallet. Det visade sig nämligen att det gick inte att fakturera företag som en hobbyverksamhet. När jag fick litet tid över i helgen så skrev jag ihop en registrering till Skatteverket för att bli enskild näringsidkare igen. Så förhoppningsvis får jag godkänd F-skatt och momsregistrerade inom kort.

Efter väldigt mycket funderande så här jag kommit fram till att följa @janbolmeson råd. Nämligen att ta betalt för den synlighet jag erbjuder. Idag så gav jag mina kunder chansen att bli en del av KaffeSverige på riktigt. Jag har även funderat ordentligt på vad jag skulle erbjuda förutom synlighet. Tanken har varit att jag ska bygga en community och erbjuder därför rabatter och förtur till de som är en del av KaffeSverige.

Nu händer det lite grejor som gör att det har börjat rulla.
Har spelat in en intervju som är släppt på Youtube. Mina följare erbjuds en rabattkod på kaffe hos det aktuella rosteriet samt att jg får en kickback på alla kaffe som säljs med rabattkoden.
Hade ett en ent förra helgen där jag gästade som barista i en kaffebar mot en procent av omsättningen den dagen.
Har tillsammans med en samarbetspartner börjat titta på ett event som ska vara under hösten eller vintern.
Har även fått den första betalande medlemmen i KaffeSverige och jag har såld min första t-shirt i webbshoppen.

3 gillningar