När jag väl hade bestämt mig för att sälja inte bara min kaffebar utan även mitt företag så började jag genast fundera över nya sätt som jag kunde bidra till den svenska specialkaffe sfären. Idén hade egentligen funnits rätt länge men tiden fanns aldrig där att göra något vettigt av det. Men när jag skulle bli anställd igen och nästan halvera min arbetstid så frigjordes tiden för nya projekt.
I slutskedet under ett möte med @janbolmeson bestämde jag mig för att våga ställa frågan om jag skulle starta företag eller inte. Jag var helt säker på att Jan skulle svara att jag skulle starta AB vilket jag själv funderat på. Det var AB eller hobbyverksamhet som var favoriterna bland mina egna tankar. En enskild firma fanns även med i tankarna för att vara redo. Jan rekommenderade mig att starta en tråd i forumet vilket jag nu gör.
Under flera år har jag i flera olika forum läst två frågor varje vecka som likna följande: var ska jag dricka kaffe när jag åker till X? eller frågan: var ska jag stanna och dricka kaffe när jag ska åka mellan X och X? Min idé var med andra ord att hitta lösningen på detta. Det har genom åren funnits olika sajter som försökt samla kaffebarer och rosterier på samma ställe men de har inte lyckats. Varför ska då jag lyckas?
Det jag tror skiljer mig från många andra som försökt detta är att jag faktiskt har tid till att göra det. Nu vet jag inte vilka som har legat bakom de andra försöken men gissningsvis andra människor i branschen som velat sprida specialkaffet vidare. Problemet när du är i branschen och driver ett företag är tiden.
Förutom guiden så finns det ett kaffemagasin där jag skriver artiklar om olika ämnen. Just nu finns det två artiklar. En är en city guide och den andra är en artikel som Barista Cup som avgjordes nyligen i Malmö. Magasinet ska även innehålla porträtt av personer från branschen, både kända och okända och även personer som funnit i branschen men valt att lämna den.
Den springande frågan är egentligen hur jag ska tjäna pengar på detta i förlängningen. Även om jag gärna åker land och rike runt och dricker gott kaffe så har i ärlighetens namn företagen under pandemin gjort djupa hål i min privatekonomi som behöver fyllas. Därför behöver detta bli mer än en hobby där det hela tiden kostar mig pengar. Problemet jag har är att jag vill så gärna att det ska bli fler människor som upptäcker specialkaffet och det bra som just vår den av branschen gör för hela kedjan. Jans förslag var direkt att jag skulle ta betalt av alla som listades på sajten. Det känns fortfarande främmande för mig eftersom jag vet hur mycket jag slet och hur lite jag fick tillbaka. Samtidigt som drivet att hjälpa konsumenten finns där som grundtanke. Jag har inte helt förkastat det men är fortsatt inte bekväm med tanken. Jag bollat med att delvis ta betalt av företagen men inte kommit längre i dessa funderingar.
De tankar jag har om inkomstströmmar är:
B2B1 - Genom att synas på vår sajt och våra sociala kanaler så får de ökad synlighet. Väljer de vår premium variant så får de mer information på sajten.
B2B2 - vi erbjuder baristautbildning och allmän kaffeutbildning på plats för deras anställda.
B2B3 - Vi erbjuder kaffeprovningar för företag och föreläsningar om kaffe och dess historia.
B2B4 - Erbjuda kontant till företag som de kan publicera.
B2C1 - erbjuder dem en sajt där de kan upptäcka nya platser att köpa kaffe av eller att fika på.
B2C2 - erbjuder kläder och accessoarer med olika kaffecitat. I framtiden kommer baristakurser och kaffeprovningar. Publicering av magasin där olika city guider, intervjuer med kaffemänniskor samt artiklar från olika kaffeevent publiceras. Intervjuerna kommer även att filmas och läggas ut som film på youtube samt som podd.
Till detta så har jag tankar om att erbjuda läsarna/följarna rabatter på kaffe mot kickback. Det finns även framtida tankar på att ha webbshop för kaffeutrustning men då blir jag mer av en direkt konkurrent.
Haft tankar på att skapa ett patreon konto innan jag pratade med Jan men hade tänkt att vänta lite. Jag följde dock Jans uppmaning att skapa ett konto direkt.
Vad är syftet med denna tråd undrar säkert vän av ordning. Jag lärde mig massor av att starta upp en kaffebar precis innan pandemin startade och driva den genom hela pandemin tills mina pengar tog slut helt enkelt. Jag vill använda allt jag lärde mig under den resan i min nya resa. Det är enkelt att tro att jag gör detta enbart för kaffet men saken är den att jag brinner mest för att lära mig nya saker och att utvecklas som människa. Jag är övertygad om att den bästa formen av utveckling är den när vi människor är öppna för dialoger och diskussioner. Utifrån andras input så växer vi snabbast. Kaffe är helt enkelt bara en av mina passioner precis exempelvis ledarskap är. Jag vill också genom min trasparens hjälpa andra att undvika de fallgropar som jag säkerligen kommer falla ner i under denna resa.
Min tanke är att skriva inlägg i denna tråd med jämna mellanrum där jag bjuder på tankar och funderingar kring mitt detta andra försök att hitta ett hållbart sätt att leva på att arbeta med specialkaffe.
Hoppas ni vill följa med på denna resa!
Fredrik