Dricker du kaffe? Se hit och hjälp oss utforma vårt kaffeföretag!

Hej på er! Hoppas jul, nyår och allt där i mellan varit fint. :blush:

Jag tänkte starta nya året med att starta ett företag. Där jag ska ge mig in i kaffebranschen då det är något jag tycker är otroligt gott, är väldigt häftigt och det finns sådan stor variation som är fascinerade. Jag tycker även att resa och olika kulturer är väldigt spännande. Och detta går att kombinera med kaffe då det odlas i över 50 länder!

Tanken har varit att leta efter goda kaffebönor runt om i världen sedan förpacka dem med en liten historia om vad och hur detta kaffet är unikt. Men efter pratat med olika vänner och kollegor osv så förstår jag att alla har sin egna relation till kaffe och hur man hade uppskattat en sådan tjänst.

Därav har jag skapat ett Google Formulär - för att lära mig och göra en kundundersökning. Jag hade uppskattat enormt ifall ni tog er 5 minuter att fylla i detta formulär: https://forms.gle/zjbigYQLzLVv8hRs8 självklart anonymt och samlar inte in några epostadresser.

Ni får gärna även diskutera här i tråden både brett om kaffe men även vad ni hade tyckt utgjort en förträfflig kaffeupplevelse online och hur man kan bygga detta.

Har ni eget rosteri?

Hemma dricker jag helst bara vanligt bryggkaffe. Kan inte se att jag tillhör eran målgrupp.

Nu dricker jag bara Löfbergs lila mellanrost, då jag är rutinmänniska. Likaså jag snusar bara General Portion.

Men en bild på ursprung och en historia bakom odlarna/kaffebönan vore väldigt roligt och intressant!
Framförallt som present till andra tänker jag.

Jag kör Lidls Guldkaffe. Tre och ett halvt kaffemått + en gnutta kanel till 0.5l vatten. Brukar bli bra!

1 gillning

Kokkaffe kokat över öppen eld ute i skogen är favoriten.

För mycket sparsamhet i det här forumet för att du ska hitta målgruppen kanske :joy: Jag dricker inte kaffe men hade gärna gett bort något sånt här i present till någon som gör det :slight_smile:

Dricker kaffe. Testar gärna nytt och exotiskt. Maler gärna bönorna. Räknar mig till din målgrupp. Vad kommer din USP att vara? Jämför exv med Kafferosteriet Koppars erbjudande.

Vad betyder 1 och 5 på denna fråga?
Lycka till med företaget!

1 gillning

På fråga a svarar jag b och på fråga b kanske.

1 gillning

Missade att skriva - 1 är inte alls viktigt och 5 mycket viktigt.

Ja du får fila på en USP, kaffeprenumerationer finns som sagt. Har själv koppars mikrolottsprenumeration. De är ganska tunna på upplevelsedelen, kanske finns nått att hämta där? Hjälp att hitta kaffe man gillar vet jag inte heller om det egentligen har grävts i, men det är ju många variabler där. Sätta ihop ett prov-paket av olika distinkta typer kanske? Bara ett spån, hur som Lycka till!

Jag är intresserad av specialkaffe i allmänhet och tycker nu att utbudet av små svenska rosterier och bönorna de rostar räcker gott och väl för mig. De har även väl fungerande webbshoppar, prenumerationer/nyhetsbrev och koppningar (kaffeprovningar).

Jag konsumerar kanske 4 st 250 grams påsar/månad så jag hinner knappt gå igenom deras sortiment (som varierar efter säsong). De jag brukar handla av är här i Göteborg: Gringo, Morgon och Kafferäven samt beställer från Slöinge och Koppi (Helsingborg). Därtill finns det minst lika många ytterligare rosterier som jag hört gott om. Dessa har i många fall en långvarig relation till kaffeproducenten och det går att läsa om ursprunget och smakprofilen. Är du intresserad så känner du säkert till det.

I all välmening så förstår jag inte riktigt hur din affärsidé landar i relation till nämnda rosterier som redan lämnar väldigt lite att önska för mig som intresserad eller till den vanliga kaffedrickaren som uppskattar en mer traditionell rostning/smakprofil och ett schysst pris i mataffären? :slight_smile:

Ursäkta om mitt inlägg blev lite kritiskt, men jag undrar närmare om det finns nåt speciellt i din affärsidé som gör den mer spännande än det som redan finns?