Hej!
Jag har alltid haft en stark kärlek till kaffe i alla dess smaker och alltid haft en tanke om att driva eget företag inom just denna bransch.
Utbudet av ett ¨paket¨ där man får testa olika typer av kaffe är näst intill omöjligt att få tag på och då väcktes ännu en ide:
Starta eget företag och göra en kaffebox med lite av allt. Jag ser stor potential av att utveckla detta vidare och har massor idéer kring detta.
Hur går man vidare nu när man kommit på sin idee? Jag kanske redan sålt min ide till någon annan nu men ni är kloka och har många egna ideer och därför vågar jag dela denna med er .
Mailadress: h.karlsson8@icloud.com
Kul idé! Börja med att söka efter konkurrenter för att se vad de gör och vad du kan göra bättre än dem.
En spontan go ogling utan eftertanke ger mig:
Jag hittade direkt på en snabb sökning ca 15st företag. Se inte detta som avskräckande utan snarare som inspiration på 3 min läsning tycker jag redan tro mig se nischar du kan använda våga tro på dig själv!
Allmäna funderingar:
Antingen köper du färdiga paket från någon som redan har en kollektion och sen säljer vidare eller så skapar du en egen.
Leta efter leverantörer som säljer/tillverkar kaffe.
Du kanske vill prova kaffet innan du säljer det.
Börja tänka på vart du ska köpa i det ifrån.
Allt från en leverantör eller från olika?
Om det är olika leverantörer, vart ska allt packas. Hur ska det packas.
Vart ska det lagras
Vem skickar ut till kunden.
I vilka regioner ska du sälja
Hur hanterar du returer
Branding
Börja designa på både färger, logga och psykologin kring ditt märke. Vilka känslor säljer du?. Vad säljer du egentligen? Äventyr? Kunskap? Bekvämlighet?
Försäljning
Ska det enbart vara abonnemang eller att man köper paket? Eller både och?
Är faktiskt inte jätteavancerat att rosta eget kaffe, om det nu ö h t skulle vara av intresse.
Det är klart, ska man göra kilovis krävs rejäl ventilering, men stänger du av brandlarmet kan du göra testrostningar och blandningar hemma på spisen.