Produktidé, hur går jag vidare?

Hej
Då jag bara lyssnat och läst på alla kloka människor i detta forum kommer här mitt första inlägg. Vill därför passa på att tacka Jan, Caroline och alla ni andra som delar med er av er kunskap.

Nu till frågan, jag har utvecklat en produkt för husdjur som jag verkligen tror på och varit i kontakt med företag som skulle kunna sälja denna.
Vet att Jan säger att man inte ska vara så hemlig med sin idé men det är ändå ens lilla bebis, och jag har dålig fantasi :wink: dessutom missade jag avsnittet om patent och tror inte det finns inspelat?

Företagens svar var att det lät intressant och att jag skulle beskriva produkten till deras produktutveckling och i ett annat fall återkomma med en färdig produkt.
Där och då tänkte jag att det måste finnas mer att tjäna om man står för hela kedjan med tillverkning och säljer produkten än att bara sälja idén.
Nu har jag tillverkat två exemplar och det blev typ dubbelt så dyrt som jag tänkt.

Har inte startat något företag än och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare och hoppas på förslag och brainstorming här.

Om du ska tillverka och sälja själv så är rimligtvis starten att du kollar upp vad det kostar att tillverka, lagerhållning, skeppning, marknadsföra, utveckla webbsida, utveckla media, hantera returer kostar.

Svårt att hjälpa när man inte vet någonting om produkten.
Men det viktigaste för att få ned kostnader är material, skala och tillverkningsteknologi.

Hör av dig till flera tillverkare. När jag konstruerar finmekaniska produkter till företag är det stor skillnad i kostnad mellan olika verkstäder. inte för att dom levererar olika detaljer utan för att dom har olika maskiner. En verkstad med dyra maskiner kommer ta mer betalt för att tillverka samma sak som en verkstad med billiga maskiner.

Ibland kräver toleranserna att du handlar hos den dyrare verkstaden och då är det en kostnad man får ta. Så se över om dina tillverkare kanske har maskiner som är överspecade för vad du kräver.

Se till att du har bra ritningar, om dina ritningar är dåliga är det ofta så att verkstäder gör egna lösningar. vilket kan bli dyrare.

Sedan skulle jag kolla materialet. kan du uppnå samma kvalite med ett annat material? eller skulle du kunna uppnå 80% av kvaliten för halva priset?
För många kunder är plånboken det viktigaste, 80% av kvaliten kan vara helt rimligt för halva priset, går det bra kan du då även ha en “vanlig” och en “exklusiv” variant av din produkt.

Förpackning är viktigt. Du har ingen aning om hur mycket mer folk är villiga att betala för en produkt som kommer i en kartong med slät vit papp med en flashig logga på, kontra en produkt som kommer i en brun wellpap låda.

Hej!

Fundera också på du ska finansiera ditt företag / idé.

Vill du gå vägen att resa kapital så behöver du sätta ihop ett pitchdeck. Sedan skulle jag föreslå att du hör av dig till Connect som hjälper entreprenörer att hitta investerare. De har också affärs-coacher.

Du tjänar i längden på att berätta för allt och alla om din idé. Då får du feedback och potentiella nya kontakter. Prata med minst 50 personer om produkten, både aktörer i branschen men också framförallt potentiella slutkunder. Förstå deras behov och situation.

Lycka till!