Hej Erik,
Kul att ha en egen produktidé,
jag har varit i din sits med att ha en idé men inte riktigt vågat gå ut med den av samma anledning som du.
Delar mina erfarenheter, inte för att de bär hela sanningen men kanske hjälper dig på traven och bollar gärna mer om du vågar, ja privat då.
Då jag är en person som har svårt att som du lita på att andra har en välvilja och inte stjäla ens idé så har jag tagit fram mina produkter själv.
Jag började med att ta fram en elbilsladdare, som ledde till att jag lärde mig att designa i som tidigare nämnts Fusion 360, för att sedan ramla in i 3D printningsvärlden. Sedan har jag även designat elektroniken för den produkten. Under mina år som jag nu jobba fram denna produkt har jag lärt mig mycket om denna industri.
#1 Hade precis din rädsla att få idéen stulen och ville jobba med NDA och att skapa varumärkesskydd produktskydd och patent. Enligt mig är det det som dödar produkter i sin linda, det är både kostsamt och tidsödande och jag har inte lust att spendera min tid med att fylla i ansökningar/rapporter och söka EU bidrag. Min mening är att kör bara, finns inte produkten, är du varjefall först ut och har försprånget.
#2 3D-printning eller gjutning. Om produkten inte är för stor eller för komplex, börja med 3D printning. Det går alltid att sälja den så till en början, rullar affären och du ser att det börjar bli volym som kommer att öka med tid gör då ett formverktyg.
Då har du tracktion på marknaden ett varumärke där ute.
Att skapa en form tar tid och kostar mycket pengar, det för en produkt som du inte vet att det finns en efterfrågan för.
#3 Att skapa en hemsida/butik, är inte heller så svårt, många val finns. Antingen Shopify eller bygga med Wordpress, det rekommenderar jag. Sedan handlar det om att friva trafik till sidan med SEO och marknadsföring, det beror på vad det är för produkt men facebook adds verkar som en klok början.
En annan väg att gå är att köra en kickstarter, då ser du om du får traction mot marknaden, dock är det du som måste driva in trafiken till en sådan kampanj det är inget som kommer med automatik.
Som sagt jag hjälper gärna till med tips och råd om det är intressant.
//Pierre