Hjälp hur ska jag gå tillväga för att skapa mitt program?

Hej.

Jag har vad jag tycker kommit på ett mycket bra program som jag skulle vilja få till verklighet. Men jag är tyvärr ingen programmerare (även om jag kan lite programmering), och jag har inte heller några större summor pengar. Så vad jag undrar är hur tusan bär jag mig åt för att skapa detta datorporgram?

Jag har bara iden på vad jag tycker är ett bra program. Vill inte berätta hela iden, men programmet ska kort sagt hjälpa till med motivation plus lättare för människor att nå sina mål.

I programmet kommer det t ex behövas så att man kan skriva (som i word). Sen grafiskt interface med knappar och grejer lite som i ett spel.

Hur ska jag bära mig åt? Vet inte ens vart jag ska börja. Vilka tips som helst uppskattas. Tack.

Jag tänker att denna frågan är lite som att fråga hur man ska få till en renovering av sitt badrum. Antingen får man göra det själv eller så får man betala någon annan för att göra det. Ett tredje alternativ just i det här sammanhanget är såklart att bli partner med någon som kan programmera och sedan förhandla fram en deal kring hur man ska dela eventuell vinst.

Är det så att du ser ett visst alternativ av dessa framför dig mer än något annat? För det handlar ju såklart om väldigt olika råd beroende på vilken av vägarna du helst vill gå. Ett ställe att börja kan ju vara att kolla på en sida på Fiverr.com vad det skulle kosta att låta någon annan skapa en. Nackdelen med detta är att det nog kan bli ganska krångligt om du vill skapa ett program som sedan ständigt ska uppdateras om du också förlitar dig på frilansare (där du kan behöva hoppa runt mellan olika utvecklare) snarare än att faktiskt anställa någon fullt ut (vilket jag uppfattar det som att du inte vill/kan göra). Att sätta sig in i och modifiera någon annans kod kan ofta vara ett väldigt stort arbete (bara att modifiera sin egen kod efter att det har gått ett tag kan vara en riktig pain in the ass).