Hjälp hur ska jag gå tillväga för att skapa mitt program?

Hej.

Jag har vad jag tycker kommit på ett mycket bra program som jag skulle vilja få till verklighet. Men jag är tyvärr ingen programmerare (även om jag kan lite programmering), och jag har inte heller några större summor pengar. Så vad jag undrar är hur tusan bär jag mig åt för att skapa detta datorporgram?

Jag har bara iden på vad jag tycker är ett bra program. Vill inte berätta hela iden, men programmet ska kort sagt hjälpa till med motivation plus lättare för människor att nå sina mål.

I programmet kommer det t ex behövas så att man kan skriva (som i word). Sen grafiskt interface med knappar och grejer lite som i ett spel.

Hur ska jag bära mig åt? Vet inte ens vart jag ska börja. Vilka tips som helst uppskattas. Tack.

Jag tänker att denna frågan är lite som att fråga hur man ska få till en renovering av sitt badrum. Antingen får man göra det själv eller så får man betala någon annan för att göra det. Ett tredje alternativ just i det här sammanhanget är såklart att bli partner med någon som kan programmera och sedan förhandla fram en deal kring hur man ska dela eventuell vinst.

Är det så att du ser ett visst alternativ av dessa framför dig mer än något annat? För det handlar ju såklart om väldigt olika råd beroende på vilken av vägarna du helst vill gå. Ett ställe att börja kan ju vara att kolla på en sida på Fiverr.com vad det skulle kosta att låta någon annan skapa en. Nackdelen med detta är att det nog kan bli ganska krångligt om du vill skapa ett program som sedan ständigt ska uppdateras om du också förlitar dig på frilansare (där du kan behöva hoppa runt mellan olika utvecklare) snarare än att faktiskt anställa någon fullt ut (vilket jag uppfattar det som att du inte vill/kan göra). Att sätta sig in i och modifiera någon annans kod kan ofta vara ett väldigt stort arbete (bara att modifiera sin egen kod efter att det har gått ett tag kan vara en riktig pain in the ass).

Om man inte har en riktig kanonidé som får folk att falla baklänges bara av att höra den så brukar det också vara svårt att få någon annan att koda ihop ens förslag med löfte om framtida eventuell ersättning. Det råder inte någon brist på idéer i världen; dock råder det brist på människor som kan omsätta dessa till verklighet.

Om du har tid att gröta ner dig i detta (finns ens detta uttryck?), så kanske det bästa alternativet är att du utvecklar dina befintliga kunskaper inom programmering. I värsta fall, om din idé inte flyger (eller ens blir färdig) så har du fått lite nya färdigheter inom ett område som är efterfrågat. Då skulle jag råda dig att välja en plattform (exempelvis att göra en webbapp eller att göra en iPhone-app) och sedan Googla runt för att hitta någon billig kurs eller tutorial-serie på YouTube för att skapa detta.

Mina 2 ören för att få igång diskussionen :slight_smile:

Det finns sidor där du kan anlita utvecklare, men det kostar ju som sagt. Men hård konkurrens där så man kan nog få rätt mycket för pengarna jämfört med att anlita någon konsult Sverige.

Tack för ditt svar @Asp.

Hmm, är lite osugen på att hyra någon, för när jag tänker på det du skrev så kan nog projektet ta lång tid att göra, för det skulle behövas utvecklas mer och mer med tiden, för att se vart saker behöver förbättras osv. Plus jag har för lite pengar för detta, då skulle jag behöva få lån från något håll. Hur tusan går det till? Kan man gå till banken? xD

Hmm, jag tror att kanske det bästa vore om jag kunde hitta någon partner. Och som du sa försöka förhandla fram eventuell vinst. Någon aning på vart jag kan börja leta efter någon partner? :slight_smile:

hmm okej.
Skulle dock behöva lån för detta. Någon ide hur det skulle gå till? Kan man gå till en bank och fråga? xD

Jag menar inte att döda din entusiasm, men titta gärna på nedanstående klipp för att få lite perspektiv. Hans åsikt är att den stora arbetsmängden och slutproduktens värde ligger i utförandet, inte i själva idén. Alla bär på bra idéer, men få realiserar dom.

Lycka till med din idé! Hoppas du blir en av få som realisera sin idé. Se bara till att inte satsa för mycket pengar innan du har fått feedback på en prototyp.

4 gillningar

Du kan gå till banken och fråga, men jag kan mer eller mindre lova att du kommer få ett nej. Det går såklart att ta SMS-lån eller liknande som inte kräver någon direkt motivering vad du ska använda pengarna till, men att ta ett sådant för att utveckla en app skulle nog kvala in på topp-tio dåliga ekonomiska beslut man kan ta 2022.

Förbered dig på att det kommer att bli riktigt svårt, såsom @Bjornen menar på i sitt inlägg ovan, men om du ändå vill testa så skulle jag rekommendera att du dels vågar öppna upp kring exakt vad din idé är (det blir svårt att få någon med på tåget så länge du är vag och bara vill berätta den för någon du är mer eller mindre säker kommer jobba med dig) och hitta så många uppgifter som möjligt som du kan göra runtomkring själva apputvecklandet som möjligt (support, annonsering, marknadsföra information, et cetera). Med det sagt så skulle jag leta efter något community för programmerare eller liknande. Kanske finns det på Reddit?

Bra video så man får lite bättre verklighetsuppfattning. hehe ja entusiasmen är mindre, men tänker ändå att jag vill försöka.

mjo detta känns jättesvårt. Men ja jag vill göra ett försök.
Okej det ska jag tänka på. :slight_smile:
hmm, kan försöka leta på någon community. Ska ta en titt på reddit.

Kul att höra att du vill jobba vidare med dina idéer!

Jag har lite erfarenhet av typ Draknästet fast i mindre skala och utan att jag själv investerat. Det har mer gått ut på att folk kommer med idéer och prototyper på olika saker och vill ha hjälp, tips och bedömning.

En av mina första frågor brukar vara om de gjort någon marknadsundersökning. Dvs finns det någon som vill ha produkten?
En annan fråga är om de undersökt vad som redan finns på marknaden.

Många gånger är svaren, vi har letat men inte hittat någon liknande produkt/tjänst/app och alla de frågat har gillat idéen.

Jag har ofta Googlat nån minut och visat dem att det redan finns likande produkter.
Dock betyder inte det att man inte ska gå vidare själv, men man borde veta vilka konkurrenter man redan har.
Till exempel så var Instagram inte först med sin tjänst, men den blev i princip störst …

Gällande marknadsundersökningar så brukar folk fråga familj och vänner … Men tyvärr så är just den gruppen inte den bästa att fråga. De försöker vara snälla och kanske inte säger det du behöver höra.

1 gillning

Starta ett bolag å anställa någon? Starta en crowd funding för att få in kapital? Bjuda in partners? Ta in delägare med kapital?

Låna lean startup på biblioteket?

Att bara ha en idé räcker tyvärr inte så långt, oavsett hur unik eller bra den är.
Antingen får du bidra med kapital, alltså att köpa kompetensen som kan förverkliga idé, eller så får du hitta något annat du kan bidra med (sälj, organisation, hitta finansiärer etc) och tillsammans med en, eller flera, partners starta upp det hela.

Ett annat alternativ är att gå till något företag i branschen, och se om de är intresserade på att förverkliga din idé, men då riskerar du att stå helt utanför (om det nu är en bra idé) om du inte har något att bidra med i förverkligandet.

Om jag vore dig så skulle jag lära mig så pass mycket att jag kan koda en första prototyp själv. Då kan du be om feedback på den och du kan grovslipa dina idéer utan att du behöver betala nåt.

När du är klar med det kan du fundera nästa steg, som är att betala nån erfaren att ta fram en skarp version.

1 gillning

haha precis vad jag hade tänkt svara att jag gjort xD

Då får du fundera på ifall du kollat tillräckligt och frågat rätt personer :wink:

Finns en del appar och tjänster för att höja motivationen etc., men de kan skilja sig radikalt från vad du vill göra … Jag har ingen aning :slight_smile:

Mjo jag har faktiskt gjort en prototyp själv, den visar i alla fall grundläggande vad jag är ute efter.

1 gillning

hm ja, jag skulle nog behöva mer feedback från andra jag inte känner. :slight_smile:

Mjo det gör det, men ye har inte kunnat hitta något som liknar det jag vill skapa.

Finns en bok om det, om du vill lära dig mer.

2 gillningar

Varför inte dela med dig av din idé här i forumet? Säkert många här som skulle ha bra feedback i ämnet.

Om du inte själv kan utveckla appen och släppa i “färdigt” skick utan stora investeringar eller hittar annan gratis arbetskraft genom att dela på ägandeskap eller liknande är mitt enda konkreta råd att skrota idén och istället göra det absolut minimala som löser det problem din app skulle lösa. På så sätt kan du bekräfta värdet till låg kostnad och bygga förtroende hos eventuella investerare eller partners.

Ett exempel kan vara en eshop, det är lätt att tänka att man vill ha ett komplett system med kart, betalning, CRM etc etc. Men det du behöver för att bevisa behovet av det du isåfall säljer är en statisk sida och en email för beställningar. Bygg sedan från det om det lyfter!

2 gillningar