Som rubriken lyder har jag byggt en grej för bedrägeri men jag söker en DUKTIG programmerare som skulle fina slipa idén (mot ägarandel i aktiebolag) eller bara kolla på den och ge feedback på den och hör vad hen tycker om idéen, de hade betytt mycket!
Om du är en duktig programmerare som vill kolla på den först för sen eventuellt gå in i aktiebolaget så skicka ett DM eller like denna så hör jag av mig. Eller om du bara vill kolla på idén gör som oavstående!
Idéer är inte värt något. En duktig programmeras tid är väldigt värdefullt, varför skulle programmeraren lägga sin tid på din idé gratis? Andelar i ditt aktiebolag är inte heller värt något, då det inte finns något värde där ännu (för idéer är värdelösa).
Vad är det du tillför i det hela mer än “killen med idén”? Hur mycket har du redan sålt tjänsten för?
Om du inte har gjort det så föreslår jag att du faktiskt betalar en programmerare, eller lär dig själv att göra det.
Nej de fattar jag oxå! Men jag har inte berättat min idé än haha. Om programmerarna vill ha säkerhet hela livet och att lönen tickar in varje 25:e så nej då är de inget alternativ men kanske räcker de med just en programmera vågar chansa lite och kanske ser att de finns potential i idén ja då är de kanske värt gå vidare med idén mot % i aktiebolaget.
Mitt tips är att börja prata om din idé med andra. Om du inte vågar göra det på öppna webben, sök dig till närmaste startup-scen eller inkubator. De finns i de flesta halvstora städer nu för tiden.
Nu har jag ingen aning om var du bor, men bara för att ge ett konkret exempel på vad jag menar… Om du till exempel bor i närheten av Skövde är det en plats som Science Park Skövde som du ska söka dig till.
Där finns affärsutvecklare som gärna tar ett första möte för att höra om din idé. Och om den har potential kommer du få tillgång till ett kontaktnätverk med programmerare, investerare och andra du kan ha nytta av.
Se till att du har en klar bild över hur du ska tjäna pengar inför ditt första möte och säkerställ med några presumtiva kunder att de faktiskt är villiga att betala för den här tjänsten – om den skulle bli verklighet.
“Alla andras idé kanske inte är värda något, men min är annorlunda!”.
Om programmeraren är smart så finns det många andra saker de kan “chansa lite” på. T.ex. deras egna idéer eller ett företag som faktiskt har sålt till riktiga kunder, och inte bara har en idé som programmaren dessutom förväntas “förfina” (översättning: göra allt jobb).
Skapa ett konto på t ex demando och kolla vad en programmerare kostar. Då kan du ju köpa deras tid och få behålla hela vinsten för dig själv. Glöm inte att budgetera för marknadsföring, tekniskt underhåll och drift.
Det finns många programmerare som kan tänka sig att jobba extra några timmar i utbyte mot konsultlön. Tänk 700 kr - 1200 kr per timme, exklusive moms.
Mitt tips är också att definiera vilken typ av programmerare du behöver.
Det är ganska stor skillnad på att programmera inyggda system mot att bygga en hemsida t.ex.
Som embeddedutvecklare kan jag göra mycket annat men det tar minst dubbla tiden mot en speciallist inom området.
Om du vill förverkliga din idé skulle jag rekommendera att du tar fram en plan för hur produktutvecklingen ska finansieras och även reflekterar över din framtida roll i företaget. Om du saknar teknisk bakgrund men är en duktig säljare kan det vara värt att överväga extern finansiering.
Att endast bidra med en idé är inte tillräckligt. Det är viktigt att vara realistisk här. Är själv apputvecklare vilket per automatik innebär att jag fått många idéer pitchade till mig. Ibland med helt orimliga förväntningar. Så här, om det tar 6-12 månader att utveckla produkten är det inte rimligt att förvänta sig att utvecklaren ska göra allt arbete mot en 50-procentig ägarandel i bolaget. En jämn fördelning av arbetsinsatserna är viktigt om fördelningen av bolaget är 50/50.
Däremot kan man ju försöka hitta någon utvecklare i din bekantskapskrets eller nätverk som kan hjälpa till att ta fram en snabb prototyp.
Skulle du finansiera en extern utvecklare själv, se till att allt är förberett på förhand. Kräver din produkt ett användargränssnitt, se till att det är helt klart och gärna testat i en UI prototyp. När det kommer till funktioner, skala bort allt förutom det mest basala så att v1.0 är så enkel som möjligt. Man behöver oftast inte få med allt från dag ett. En del kan vänta. Du vill alltså minimera utvecklingstiden (a.k.a utvecklingskostnaden) så långt det går i första svepet. Det är först när man får riktiga användares feedback man egentligen vet om man har en produkt eller inte.
Hej och tack för ett mycket bra svar! Bra tips att allt inte behöver vara med från start för att hålla ner kostnaderna för att sedan bygga vidare längs resan gång! Såhär ligger de till jag har gjort en prototyp i figma ang design och funktioner samt hur finansieringen ska komma in tycker själv att ganska många bitar är på plats för att förstå de väsentliga o kan man liksom ”ta på den” men skulle va kul att få feedback! Skickar gärna den till dig om du vill kolla på den.
Väldigt vanligt att bli pitchad olika idéer av personer som inte har kunskaper inom programmering
Måste finnas något värde mer än själva idéen för att man ska vilja jobba gratis för någon.
Om du inte vill beskriva mer om själva ideen kanske du istället kan beskriva vad som gör dig extra lämplig i form av kunskaper, erfarenheter osv. för att genomföra detta för att öka intresset. Som nämnts innan så är en bra ide en bra början men ofta krävs det mer än så för att nå hela vägen.
Har själv varit inblandad som systemutvecklare/tekniskt ansvarig i “förhoppningsbaserade projekt” där ersättningen varit beroende på utfallet och då ökar åtminstone mitt eget intresse när man känner att de/den drivande personen/personerna är mer lämpade än genomsnittspersonen för att genomföra projektet. Sen beror det väl också rent krasst på hur kul och givande det är - bistår just nu en ideel förening med en “internetapplikation” som förhoppningsvis ska göra livet lite lättare för deras medlemmar, där ersättningen rent ekonomiskt är högst blygsam men är givande på andra sätt. Beror så klart på omfattningen då också.
Jag har ingen egen erfarenhet i Stockholm, tyvärr, men det finns en lista med några exempel. Det går säkert att hitta ännu fler om du gör en sökning med inkubator stockholm eller en liknande sökfras.
Jag har börjat använda low-code verktyg som ReTool på jobbet. Peka klicka, och sedan har man en fungerande app! Kanske ett alternativ för dig som vill göra en fungerande prototyp?
Jag är utvecklare men har gjort FIRE och behöver inget jobb. Men om du rent hypotetiskt berättade om din idé fler mig och jag gillade den, varför skulle jag få behöva dig, vad tillför du när du redan har berättat om idén för mig?
Om du inte kan ge ett svar på det så kommer nog detta inte att fungera. Du har ingen roll i det stora projekt att driva detta i mål.
Någon tipsade ovan om en site for att hyra svenska utvecklare. Det kostar säkert mycket mer än du kan och vill betala. De flesta projekt som dessa misslyckas och kommer inte leda till några intäkter. Allt du betalar kommer därför sannolikt bli ren förlust. Du bör därför inte betala mycket men detsamma gäller för en utvecklare, all hans tid kommer sannolikt bli bortkastat.
Det finns också sådana siter för att hyra mycket kompetenta utvecklare i andra länder. Du kan få hyra teknisk kompetens för en bråkdel av kostnaden men du måste ha förmåga att kravställa och att driva detta vilket du förmodligen inte har.
Hamnar alltså återigen tillbaka till vilken roll du klarar av att ta.