Hej! Jag och några kompisar har hittat en nisch inom det offentliga där en viss IT-lösning efterfrågas, men som det inte verkar finnas en upphandling för.
Eftersom vi alla är nyexade studenter tänker vi att vi är relativt opålitliga som leverantörer, så vi tänkte att vi skulle skriva praktiskt taget hela vårt system i förväg och sedan antingen försöka få en direktupphandling eller åtminstone starta en upphandlingsprocess.
Min fråga är då, är det en dum idé att skriva delar av programmet i förväg? Har vi någon riktig chans att klara av att få en upphandling, direkt eller inte?
Jag har jobbat på ett sånt bolag. De fick en beställning först från en kommun och utvecklade första prototypen på någon vecka.
Femton år senare av tillägg och omskrivningar så hade det blivit ett ganska stort system och ett tiomannabolag.
90% av upphandlingarna inom kommun och landsting avgörs innan upphandlingen
Ni kommer behöva lägga lika mycket energi på säljarbetet som på tekniken
Ni kommer behöva telefonsupport
Ni kommer behöva hålla utbildningar i systemet när de införs
Upphandlingarna kommer innehålla långa listor med konstiga krav. T ex Stockholms kommun har en standardkravlista som är 40 sidor lång. Där finns krav som att all data från deras kommun ska lagras på separata servrar, backuperna ska sparas i fem år med kryptering, kunna återställas omedelbart, du ska kunna radera en viss person omedelbart från alla backuper. De brukar även kräva 24/7 telefonsupport. Stockholms kommun har även ett krav på att alla som utvecklar systemet ska ha “prydlig klädsel” .
Det har hänt rätt mycket inom upphandling sedan dess. Idag försöker kommuner i mycket högre grad trycka in så mycket som möjligt i ramavtal som redan finns. Innovation har blivit klart lidande på grund av det.
Man ska ju dock ha i åtanke att det finns ramavtal för att avropa molnlösningar och andra system. Det vill säga flummigt breda ramavtal där priser och villkor är allt annat än självklara.
Som detta till exempel:
Bara för att ni hittat en nisch betyder det inte att det kommer att göras en specifik upphandling eller ännu bättre en innovationsupphandling där man kreativt försöker lösa ett problem tillsammans med en leverantör.
Det enklare är nästan om ni hittar en möjlighet för kommuner att avropa era tjänster genom sådana avtal. Då kan ni bygga systemet och lägga tid och energi på att sälja in det istället.
Det finns även mer sektorspecifika ramavtal som kan vara av intresse, men du nämner inte riktigt vilken sektor det är fråga om.
Ni bör definitivt bygga en prototyp som är fungerande, annars kommer ni nog inte långt. Jag har själv startat flera mjukvarubolag där jag/vi gjort just så. Men ofta är det ju just säljet som underskattas då man normalt är ett gäng utvecklare som kommer på en ide. I vår mest framgångsrika bolag så fick vi först några mindre kunder genom allt helt enkelt dema och tjata, vi lät dem tom köra det gratis. Sedan lyckades vi få en stor aktör att återförsälja och sen drog hockeyklubban igång. Sen anställde vi säljare, vd etc. Vi jobbade inte specifikt mot kommuner men ett tag hade vi runt 30-40% av Sveriges kommuner och landsting. Får man in foten där sitter den fast länge.
Nu har du raderat din post, men din text fanns i min inkorg så jag svarar ändå, men lite flytande:
De leverantörer som är uppradade på ramavtalet är de parter som ni sluter ett återförsäljaravtal med, men baserat på den sektor du nämner (som jag inte skriver här eftersom du raderat din post) är det verkligen kommunen ni ska sälja till? Den typen av verksamhet är ju ofta upphandlad i sig till en tredje part. Dessa företag är kanske intresserade?
Utan att veta fler detaljer är det svårt att svara med mer detaljer.
Om ni menar en applikation/ ett program så är det ju bara att utveckla och sen sälja in den färdiga produkten?
Sen låter det lite konstigt att det offentliga skulle efterfråga något men inte gjort något åt det?
Det är väl snarare så att ni tror att det ev. kan finnas en efterfrågan av den applikation ni klurat på?