Hjälp hur ska jag gå tillväga för att skapa mitt program?

i see. Ja det skulle kunna vara en ide. Tack.

Ja det är kanske ingen dum ide. Hmm jag hade en liten fundering dock.

Jag har ingen stor förhoppning och jag gissar på att det antagligen inte kommer att gå att ta någon form av patent? Kan förstå att det är svårt att svara på, speciellt när man inte ens vet exakt vad iden är.
Men tänkte ändå att jag skulle ställa frågan först innan jag släpper iden helt öppet.

Tror inte det finns så mycket att ta patent på, ska ju vara teknisk karaktär, men det är jag osäker om det har. Man skulle kunna likna programmet med ett tv-spel, men att det ska hjälpa en nå sina mål.
Jag tänker hur man än försöker skydda iden så kan de komma runt det genom att bara ändra på någon liten grej, right?

Vad tror ni, är det något man ska försöka med? Eller är det bättre att skita i allt sånt och bara försöka bygga på?

Typ som denna?https://play.google.com/store/apps/details?id=com.habitrpg.android.habitica

hmm nja inte riktigt. Kanske lite. Men jag tänkte mera på att det skulle ha rörliga grejer, animationer, knappar och liknande, så det känns lite som ett spel, men inte för att det är ett spel. Hmm inte så bra förklaring kanske hehe :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Dessutom hade jag egentligen tänkt att det skulle vara ett program på datorn. Men om det skulle fungera på telefon vore det också nice.

1 gillning

Det finns en äldre tråd här du kan läsa igenom också: Går det att sälja bara en idé?

Jag själv instämmer med vissa övriga här att “Ideas are worthless execution is everything”. Om du har ett utförligt designdokument där du beskriver varenda moment i spelet, ritar upp varenda grafiskt element och varenda animation, sitter nätter och sliter dig i håret för att få fram en riktigt bra spelupplevelse - då har du något. Det är där värde har skapats, när du har gått från en idé till något mycket mer konkret och detaljerat.

4 gillningar

Patent i IT-världen är lite lurigt. Det du kan ta patent på är väldigt specifika algoritmer, men generellt sett inte hela program. Att försöka ta patent på en idé skulle jag inte ens försöka med.

För att något ska vara patenterbart ska det dessutom vara något som är “nytt”, men också “icke uppenbart” för en person insatt i området.

Mitt råd till dig är att lära dig programmera. Det kommer utveckla ditt tankesätt och underlätta för dig i väldigt massa situationer. Dessutom ger det dig möjlighet att få andra typer av (oftast välbetalda) jobb i dagsläget. Du behöver inte läsa 5 år på Chalmers eller KTH för att bli programmerare. Många av de duktiga utvecklarna jag känner är självlärda, alternativt bara läst 1-2 år något yrkesförberedande.

2 gillningar