Går det att sälja bara en idé?

Hej på er!

Jag vet inte om det här är rätt del av forumet att skriva den här frågan men det kändes lämpligt så jag testar.

Jag har en idé till ett dator-/tv-spel som jag tror skulle kunna bli uppskattat av många, och med lite tur och rätt timing skulle det kanske till och med växa sig ganska stort. Jag är själv utvecklare (fast inte inom spelbranschen) och skulle kunna sätta mig och börja jobba på den här idén själv, men det skulle ta väldigt lång tid att få ihop något någorlunda ok resultat och skulle ta en stor del av min lediga tid i anspråk. Jag är småbarnspappa och vill lägga så mycket som möjligt av min lediga tid på min familj. Jag är för närvarande inte heller intresserad av att gå ner i tid på min arbetsplats eftersom jag är delägare (om än en liten del) i företaget och vi är just nu någonstans mellan uppstarts-fasen och växa-fasen och jag tror på vår produkt.

Med andra ord sitter jag på en idé jag inte kan använda just nu, men som jag skulle kunna göra något av i framtiden även om det skulle kunna bli många år framåt. Och vem vet, någon annan kanske kommer på en liknande idé innan dess, då kanske min inte skulle ha lika stor chans att komma fram och synas?

Så min tanke är att jag kanske skulle kunna “sälja” idén till någon/några som kan agera på den snabbare, men går det? Hur skulle man i så fall kunna värdera den och vad för slags ersättning skulle man kunna tänka sig? Andelar av företag, direkta kontanter, något annat? Och hur värderar man en idé när man genom att försöka förklara idén “ger man bort” den utan ersättning?

Är det här helt otänkbart och ska jag i så fall bara hålla på den tills jag har tid att agera på den själv?

I min mening ligger inte värdet i idéer, utan i utförandet. Jag har också många coola idéer till dataspel jag är övertygad skulle kunna bli något väldigt bra, men det har också många andra.

4 gillningar

Håller med Jonas. Youtubern Techlead har pratat om det här:

9 gillningar