Går det att sälja bara en idé?

Hej på er!

Jag vet inte om det här är rätt del av forumet att skriva den här frågan men det kändes lämpligt så jag testar.

Jag har en idé till ett dator-/tv-spel som jag tror skulle kunna bli uppskattat av många, och med lite tur och rätt timing skulle det kanske till och med växa sig ganska stort. Jag är själv utvecklare (fast inte inom spelbranschen) och skulle kunna sätta mig och börja jobba på den här idén själv, men det skulle ta väldigt lång tid att få ihop något någorlunda ok resultat och skulle ta en stor del av min lediga tid i anspråk. Jag är småbarnspappa och vill lägga så mycket som möjligt av min lediga tid på min familj. Jag är för närvarande inte heller intresserad av att gå ner i tid på min arbetsplats eftersom jag är delägare (om än en liten del) i företaget och vi är just nu någonstans mellan uppstarts-fasen och växa-fasen och jag tror på vår produkt.

Med andra ord sitter jag på en idé jag inte kan använda just nu, men som jag skulle kunna göra något av i framtiden även om det skulle kunna bli många år framåt. Och vem vet, någon annan kanske kommer på en liknande idé innan dess, då kanske min inte skulle ha lika stor chans att komma fram och synas?

Så min tanke är att jag kanske skulle kunna “sälja” idén till någon/några som kan agera på den snabbare, men går det? Hur skulle man i så fall kunna värdera den och vad för slags ersättning skulle man kunna tänka sig? Andelar av företag, direkta kontanter, något annat? Och hur värderar man en idé när man genom att försöka förklara idén “ger man bort” den utan ersättning?

Är det här helt otänkbart och ska jag i så fall bara hålla på den tills jag har tid att agera på den själv?

I min mening ligger inte värdet i idéer, utan i utförandet. Jag har också många coola idéer till dataspel jag är övertygad skulle kunna bli något väldigt bra, men det har också många andra.

4 gillningar

Håller med Jonas. Youtubern Techlead har pratat om det här:

9 gillningar

För att ansluta till ”neggo-skaran” :smiley: så har jag väldigt svårt att se framför mig hur någon skulle tänka sig att betala för en idé i förväg innan den ens blivit presenterad. Är ju verkligen att köpa grisen i säcken. Och som du själv säger så är det riskfyllt att presentera idén för att sälja den, för då kan ju någon stjäla den gratis.

Nej, ideer är nästan värdelösa.

1 gillning

Awesome video! Borde svara ganska definitivt på OP.

Jag måste tyvärr också joina in mig i gänget nej-sägare. Jag skulle säga att det är mycket små detaljer som gör skillnaden på ett bra och ett dåligt spel. Och den expertisen sitter utvecklarna/designerna på.

Låt mig ta ett exempel, spelet Valheim är ett typiskt survival crafting spel. Det finns väldigt många som har släppt liknande spel och man kan mycket enkelt kopiera från någon annan. Ändå har just detta spelet väldigt mycket roligare att spela än många. (Och med tanke på hur populärt det blev så var det nog inte bara jag som ansåg det.)

1 gillning

Det skvalpar lite för mig att det inte skulle gå att sälja en idé, även om jag håller med er som skrivit ovan. Jag tror nog att det handlar om vilket stadie som idén är i. Ja, bara en idé i sig kan vara svårsåld, men om man utvecklar det till en affärsplan, kanske tar in feedback på finansiering etc då blir den ju mer värd.

Samtidigt så tänker jag att en bra idé kan ju ha en stor påverkan på t.ex. en verksamhet och då är ju en idé jättemycket värd. Klurigt. :thinking:

@Caspian - vad tänker du i den här tråden?

1 gillning

Om idén är röjd när du berättat om den så känns det svårt att bygga intresse - få personer kommer att betala upfront utan närmare presentation. Om idén tar 2 min att förklara är det nog för tunt för att förvänta sig ersättning.

MEN: sätt ihop en affärsplan, skissa upp modeller, miljöer, skriv bakgrundsstory, tänk igenom samtliga delar (ev poäng/regler/förutsättningar) och bygg ett litet paket så finns ju chansen. Då kan du också indikera vad idén består av samt förklara vad man får om man köper (ditt underlag)

Till sist: för att få tag i möten med utvecklarna och givet att idén är liten (om än viktig) del av en spelsucce så får man nog finna sig i att få blygsam ersättning. Röj idén gratis mot löfte om konfidentialitet samt någon ersättning OM de väljer att utveckla spelet (typ fast summa eller liten procent av eventuell vinst). Kör hårt!

1 gillning

Ett tillägg också för att managera förväntningar:
En halvbekant jobbar med spelutveckling och berättade att deras spel tar ca 1 år att utveckla (varierar säkert beroende på vilken typ av spel man menar). På deras ställe jobbade väl runt 20-30 spelintresserade utvecklare, grafiker etc. De gör marknadsundersökningar och screenar alla spel som släpps och följer upp hur det går för dem, kör brainstorming-sessions kring spelideér etc. för att landa i ett spel per år.

Positivt: det är viktigt med en bra idé
Negativt: det finns en jädra massa idéer och chansen att man kommer på något i soffan som detta eller annat motsvarande gäng inte kommit på OCH som är en given succe är inte obefintlig, men inte heller jättestor

1 gillning

Personligen tror jag att detta är det enklaste att sälja in. Om man har byggt en värld som spelet utspelar sig i så går det nog bra att sälja in. Men då är det inte heller 2 min presentation utan snarare 200 sidor text. (Bra story/värld är något många spel saknar enligt mig.) Men det är kanske inte det du sitter på.

Tack för alla svar (och för länken till en bra video)!

Efter att ha läst era svar och kollar på videon så tänker jag lite så här:

Eftersom idén i sig är svårt att sälja så kommer jag nog att hålla på den tills jag har tid att göra någon form av prototyp i Unreal Engine eller Unity. Något som i alla fall till viss del är spelbart, om än oslipat och grovt. När jag har något sådant så kanske man kan visa upp det för någon utvecklare som har möjlighet att förfina och slipa till.

Tror ni det skulle vara en framkomlig väg eller skulle det fortfarande vara svårt att sälja eftersom finslipningen är en så viktig del av genomförandet?

2 gillningar

Spelbranschen är stenhård och att testa en idé i grova drag händer nog ganska ofta. Vänd på det - om du satt som C-level på en spelbyrå, när och om skulle du betala för det du tänker?

Haha… Vilken skön snubbe. Han har tyvärr rätt. Goda idéer finns det gott om. Det viktigaste är utförandet. Alla är lata…

1 gillning

Min erfarenhet är att det är svårt att sälja bara en idé, tyvärr, men jag tror inte att det är omöjligt.

Jag hade utgått från vad dealen är. Att ge bort idén till ett par spelutvecklingsbyråer, och se till att få en del av kakan om det blir av tror jag är lättare än att sälja idén up front. Den typen av någorlunda delad risk och litet ekonomiskt åtagande tror jag är lättare.

2 gillningar

Efter att ha gett bort idén är det bara att sätta sig hemma och analysera alla kommande spel från den byrån och bli bitter över de detaljer man inbillar sig att byrån har stulit… Det gäller att inte vara lagd åt det hållet när man lägger korten på bordet utan nån form av vattentätt kontrakt eller upphovsrättsskydd. :sweat_smile:

Att sälja idéer är lättare om man har ett bevisat track record av att ha genererat framgångsrika idéer tidigare. För att starta den goda spiralen måste man börja med att realisera de första idéerna på egen hand. Lägga ner hårt arbete själv. När man har skaffat sig ett track record på tidigare idéer som har resulterat i framgångsrika produkter är det kanske möjligt att sälja idéer i ett tidigt utvecklingsskede. Innan dess skulle jag säga att det är omöjligt att få nån byrå att ödsla tid på dig, tyvärr.

2 gillningar

Varför inte bara testa? Vem skulle kunna vara intresserad av idén och varför? Gör en lista och börja pitcha! Jag kan rekommendera James Altucher’s Skip the Line : The 10,000 Experiments Rule and Other Surprising Advice for Reaching Your Goals. Han visar att om inget annat, så är det en bra övning för att skapa sig själv ett bra nätverk och utmana sin egen kreativitet. Jag gillar hans ansats, som handlar om att ingen annan kan ge dig svaret. Det är alltid marknaden som avgör.

Du skulle kunna betala nån stackars utvecklare på fiverr för att göra en prototyp. Det är rätt billigt och blir nog lättare att sälja in ditt spel då.

Oops, gammal tråd :slight_smile: