En affärsidé med brädspel på puben

Jag ska erkänna att jag tycker det här är nervöst, jobbigt men också spännande att få feedback på något jag har tänkt på rätt länge.

Jag älskar brädspel, särskilt strategibrädspel varav jag har spelat många. Jag har länge velat utveckla ett eget och har en rätt gedigen genomtänkt idé för hur ett sådant skulle kunna se ut. Det jag tycker är viktigt inom ett strategibrädspel är att skicklighet måste ha stor slagkraft men att det måste finnas en måtta tur(kaoselement) som gör att gambling finns samt att rundorna aldrig blir identiska. Det är min brädspelstes.

Det jag sedan har tänkt på är marknaden, brädspelsmarknaden är nästan överhettad med massa nya brädspel, det ena än mer avancerat än det andra, så hur ska mitt få plats här? Då slog det mig att man kan pitcha/sälja brädspelet till en pubkedja. Brädspel kräver sällskap och det kräver att man stannar kvar en längre stund, allt som en pub vill ha. Jag har jobbat inom restaurangbranschen och känner till att drycken är det man tjänar pengar på. När det inte är ens tur så tar man förmodligen en klunk av drycken man har framför sig.
Så frågan är, kan man sälja in idén att ha en unikt brädspel för just den puben är någon potentiellt lönsamt? Är det för svårt att marknadsföra för dem?

Pros:

• Man spelar i grupper
  • Man sitter en längre stund
  • Man konsumerar förmodligen en hel dryck i väntan på övriga spelare
  • Unikt för den pubkedjan
  • Att dricka och spela schack har varit populärt i andra länder

Cons:

• Det här finns inte ännu, varför inte?
  • Varför inte bara köpa in redan populära spel till en billigare slant?
  • Det finns redan pubar med brädspel(dock inte den typen jag har i åtanke) hur pass effektiva har de varit?

Nu inväntar jag slakten, tack för mig.
Martin

7 gillningar

Vad kul! Jag skulle spontant säga att det här närmar sig “prova”. Vi kan sitta och ha åsikter, men ingen vet förrän man har provat. Spontant tänker jag att en pubinnehavare kommer inte ha något emot ett spel så länge hen tjänar pengar på det.

Har du någon prototyp redan idag som du kan testa med?

1 gillning

Spännande idé! Spontant känner jag att ett avancerat långdraget spel (ex. Risk) kanske inte är det bästa när det är berusat folk som ska spela det, då kan det antagligen spåra ur. Skulle tro att det är bättre med något som är lite kortare där man lätt säger “bara en gång till”.

Är det i Sverige som det inte finns? Möjligheten att det är någon alkohol-lag som sätter stopp för detta är ju inte att utesluta; alltså att man inte får “distrahera sina kunder för att de ska stanna längre” hursomhelst. Men det är ren spekulation.

2 gillningar

Jag tror din stora utmaning blir i hur du skapar ett fängslande brädspel samtidigt som det ska gå att förstå på direkten. För att inte tala på all setup vissa spel kräver. Så frågan är vad för typ av spel du tänker dig. Eldritch Horror med typ 30st olika tokens (skämt åsido) eller Uno?

Du som är en van brädspelare vet själv hur många timmar man kan lägga ner på vissa spel, bara för att börja förstå reglerna och hur det skapas trådar på boardgamegeek för att folk behöver diskutera regler

Jag har varit både på TVspels och brädspels pubbar i Sverige, så det finns. Dock verkar det vara sällsynt, av någon anledning

1 gillning

Låter ju som en klart intressant idé. Det kanske inte funkar med alltför strategiskt “djupa” spel på puben men något mer lättsamt, åt partyspelshållet?

Finns ett väldigt enkelt som heter Skull där man spelar med något som liknar beer coasters och ska bluffa…

2 gillningar

Jag förstår inte riktigt vad din affärsidé är måste jag erkänna. Du menar att du skulle utveckla unika spel för varje pub. Pratar du då om att Pelles pub får ett spel som heter typ “Pelles pub” och som går ut på att köpa upp alla gator kring puben? Eller pratar du om ett spel som är anpassat efter klientelen på Pelles pub, typ deras IQ-nivå, hur länge de brukar stanna, om det främst är återkommande gäster, et cetera? Eller både och?

Hur som helst så tror jag att du skulle få svårt att göra detta lönsamt. Att utveckla ett helt unikt spel för en speciell pub låter rätt tidskrävande, och jag ser inte framför mig att en pub skulle ösa pengar över ditt brädspel när det finns massproducerade brädspel att tillgå för en billig penning.

Jag tror att du får förklara lite tydligare hur du har tänkt, gärna med ett konkret exempel.

Med det sagt så gillar jag verkligen den här typen av trådar. Jag hoppas fler tar efter dig och presenterar sin idé för att få feedback på den.

3 gillningar

Skulle inte alla spelkort/figurer/spelplaner (eller vad man nu har) bli dränkta i öl ganska snabbt?
Det kanske måste vara ett spel som man kan diska!? :smiley:

1 gillning

Uppdatering:
@janbolmeson Jag har tänkt på din grej ang sälja skinnet innan jag skjuter björnen, så ingen prototyp finns bara en skiss på spelet och mekaniker. Just det här spelet kräver en väldans massa av min tid och att lägga ner all den tiden innan jag vet att någon är intresserad av det är lite skrämmande.

Ska förtydliga ang brädspel och pubar i Sverige. Jag är väl medveten om att det finns pubar med brädspel, Kappabar är t.ex. en sådan som dessutom har tv-spel. Vad jag menar är ett spel som är unikt för just den pubkedjan, det har jag inte hört talas om.

@Asp, Vad jag tänker mig är ett brädspel som jag utvecklar för en affärskedja som är intresserad utav att köpa det, t.ex. O’learys hade kanske varit intresserade utav mitt spel. Jag tänker inte göra unika spel för specifika pubar, låter jobbigt.

Det är inte min erfarenhet att när man lirar den här typen av spel att man blir redlöst berusad, man dricker en del men inte på ett sådant sätt att man inte klarar av att hantera pjäserna/korten(det kommer vara kortdrivet).

Slutligen vill jag tillägga att jag ser det här spelet mer som en grej man gör som ett kompisgäng som t.ex. man spelade laserdoom som ung, eller utmaningarnas hus(Malmö grej men tänk fångarna på fortet), öltestning på systembolaget. Det enda skillnaden är att man gör det på en redan etablerad plats som en pub vars affärsidé gynnas av uppmärksamheten(vet inte om jag gjorde det tydligare).

@K.et Jag har tänkt på det. Ett alternativ att bemöta det är att just göra en tutorial youtubeklipp på pubens hemsida där man går igenom reglerna.

1 gillning

Jag tror att mer avancerade spel än Kasta gris skulle fungera dåligt på en vanlig bar. Lösa delar och kort skulle försvinna och gå sönder direkt. Jag tycker mycket om brädspel och hade älskat om en bar hade ett Kasta gris på varje bord. Varje bar får väl köpa en 10 000-pack grisar och räkna med att alla är borta när kvällen är slut. Grisen blir som en souvenir om tar med den hem. Ja, det är nog inte omöjligt om du har rätt spel.

1 gillning

Jag kom på en till bra idé, spelplanen kan vara tryckt i bordet och ölglas är spelpjäser. Spelar man fia med knuff måste varje person köpa fyra öl för att spela.

3 gillningar

Men du menar då att du exempelvis gör O’Leary’s-spelet där man ska driva sin egen restaurang och undvika att gästerna får salmonella? Och att O’Leary’s hellre skulle köpa in detta spel av dig än att köpa in typ Kasta gris som @SparOlle föreslår?

Då måste du övertyga kedjan om att det finns ett väldigt mervärde i ett spel som har ett O’Leary’s-tema eftersom det rimligtvis borde finnas billigare och bättre spel om man gräver bland befintliga brädspel (du konkurrerar ju med alla spel som redan finns).

Jag har svårt att ett sådant mervärde skulle finnas, men jag kan ha fel. Rimligtvis så är det för att spelet skulle funka som någon slags reklam för O’Leary’s som det skulle kunna ha ett mervärde. Men vill gästerna verkligen spela ett O’Leary’s-spel? Känns nästan som något som skulle funka bättre att sälja till typ sekter som gärna spelar ett spel som handlar om sig själva :grinning:

Varför just ett pub spel. Du säger att du har en ide varför inte göra en kickstateter av det och se vart det tar vägen?

5 gillningar

Min uppfattning när det gäller Kickstarter är att det är väldigt svårt att få till någonting om man inte redan har en gedigen skara som följer en (eller möjligtvis är villig att plöja ner rätt mycket pengar på annonser och har gjort en riktigt fräsig kampanj).

1 gillning

Kul. Vilken rolig idé! Jag börjat spela sällskapspel under min ungdom och sedan dess har det varit en del av mitt liv.

En av de första sakerna jag gjorde efter jag kom till Sverige var att leta efter en brädspelklubb. Jag hade tur att det fanns en sådan förening i min lilla stad. Precis som du är inne på är att spela sällskapspel ett utmärkt och mycket trevligt sätt för att både ha roligt och träffa andra. Dessutom verkar de flesta som spelar brädspel vara rätt så schyssta och sociala. :slight_smile: Precis vad man behöver när man “letar efter nya bekantskaper”. Nu har jag kommit så långt att jag inte bara blev medlem men till och med sitter i klubbens styrelse.

Vad som gör föreningen så attraktiv är att den passar många. Det finns till exempel en hel del medlemmar som har NPF-diagnoser. Dessa brukar ha svårt att lägga kontakt och umgås med andra. Hos klubben trivs de. De känner sig accepterade och får den oerhört viktiga sociale biten i deras liv.

Som jag skrev tycker jag om din idé men jag ser en risk att det är lite för smal för att kunna fungera med hur du beskriver verksamheten nu. Jag tror nämligen att det inte är så mycket ett specifikt spel som de flesta spelintresserade är efter. I spelarskaran finns det många olika intressen och smakar. Inte alla tycker om samma spel eller typ av spel. Dessutom gillar de flesta att regelbundet bytta och för många finns det ett behov att testa och spela de nyaste. Då du redan spelar spel vet du precis hur stor marknaden har blivit de senaste 20 åren och hur stor utbudet är. Det är inte bara Risk och Monopoly som spelas nuförtiden. I alla fall inte hos dem som har ett lite större brädspelintresse.

Om du siktar på en aktivitet i krogar är det viktigt att reda ut vad din målgrupp är. Vill du göra krogbesökare mer spelintresserade eller spelare mer krogintresserade?

Och jag kan nämligen tänka mig att själva aktiviteten och att det kan göras i en trevlig och annorlunda spelmiljö kommer bli viktigare för de flesta än vad själva spelet är. För spelare är det ju attraktivt att spela specifikt brädspel hemma eller i en annan skyddat miljö där man kan hålla full fokus på det utan att bli stört av andra.

Och för att det ska bli intressant ska det vara en återkommande kundkrets annars blir inte krögare intresserade. Just nu kommer de flesta till krogen för att prata, dricka en öl och kort träffas med andra… och många är bara intresserade av det. En sak som karaoke verkar fungera bra i krogmiljö och jag tror att du kanske behöver hittat på något liknande och samtidigt helt nytt för att få saker att rulla.

Inte för att slakta din idé och det vore toppen om du skulle lyckas. Det vore kul om fler blir intresserade i hobbyn och varför inte börja på krogen? Men en utmaning kommer det bli. :wink: Lycka till!

1 gillning

Innan jag fortsätter, tack alla för feedback, kände på mig att det låter bättre i mina egna öron än i andras, viktigt!

@Asp Nej inte ett O’learys spel, det hade varit förödande tråkigt. Utan ett spel som inte har med O’learys alls att göra utan enbart att spel som hade varit unikt för dem. Så låtsas som om jag sålde biljard enbart till en pubkedja och att biljard inte hade funnits någon annanstans. Ett unikt spel för O’learys men som inte handlar om O’learys.

@Hejhopp Har tittat mycket kickstarter och återigen, verkar vara svårt att synas i den enorma mängd som finns där.

@Adde Ja jag förstår den grejen om att vissa spelartyper inte vill nöta samma spel till perfektion, har tänkt på det men har ingen riktigt bra lösning till den frågan. Så ja spelet måste vara tillräckligt intressant så att spelare vill spela det igen, och gärna inte allt för långt mellan gångerna. Målgruppen är inte att få ickespelare att bli mer spelintresserade, det finns redan gott om sådana aktiviteter. Målgruppen är att få vana spelare att spela ett förhoppnings attraktivt spel i en pubmiljö. Givetvis kommer upplevelsen vara en del av grejen, det är inte alltid så lätt att hitta plats hos någon med tillräckligt stort bord, jag tänker att en pub har de ekonomiska musklerna att köpa riktiga gamingbord och de är fantastiska.

1 gillning

Två tankar som spontant dyker upp i huvudet;

• En anekdot från interaktiv design; någon hade designat en fantastisk manual för helikoptermekaniker. Tyvärr hade man glömt att tänka på VAR manualen skulle användas och tryckt den på vanligt papper, vilket gjorde den oanvändbar.

• En av mina favoritbarer i början av 00-talet hade spelet Asteroids i barbordet. Man kunde alltså ha sin öl stående spelet. Perfekt implementation i miljön.

1 gillning

Gillar verkligen samma typ av brädspel som du beskriver. Min upplevelse är att det tyvärr inte är en så väldigt stor del av populationen som uppskattar att sitta och spela långa spel. Min tanke är därför att det kan vara viktigt att hitta rätt pub.

En annan tanke, ska det vara “exklusivrätt” för puben eller ej, tänker spontant nej på det. Skulle också tänka att sälja in det lokalt först på en pub och sen kanske försöka på en kedja.

Om du gillar att prata med människor så skulle jag kontaktat brädspelskonventen som finns i Sverige, exempelvis GothCon och LinCon, och se om de har en plats där du kan få visa upp/prata om ditt spel. Då kan du starta en Kickstarter i samband med det och få besökarna som är intresserade att skriva upp sig samtidigt.

Då får de dessutom träffa dig, vilket antagligen gör att man delar Kickstartern mer, och du får möjlighet att få feedback från andra som också är intresserade av spelutveckling.

3 gillningar

Jag förstår att du spelat brädspel i längre tid nu och känner förmodligen en hel del spelnördar (som några här på forumet verkar vara, inkl. jag). :nerd_face:

Kanske har du tur och har också en krogägare i din bekantskapskrets? Det vore intressant för dig att veta hur de se på saker. Det är mycket lätt att göra antaganden utifrån eget perspektiv. De flesta är ju lite biased. Och som någon redan skrev behöver du inte begränsa dig till krogar och kan ditt spel möjligen florera lika bra på andra ställen också.

Jag utvecklar ett brädspel som ett hobbyprojekt och min egna företagsplan är att du kan se din kickstarter som din produkt. Dvs marknadsför den genom reklam som om du hade haft en egen butik och din kickstarter är vad du säljer. TIll en början, dvs :slight_smile:

Glöm inte bort att det är en svår avvägning du får göra för kritik måste inte betyda att den är korrekt! :slight_smile: Tror du på det så skulle jag personligen alltid rösta för att du ska köra på :slight_smile: