Jag har byggt ett datorprogram (och en metod som hör till den), som jag hoppas ska vara bra i speciellt utbildningssyfte men också annat, som tex:
Göra svåra val. Nå sina mål.
Lättare tänka utanför boxen/lådan. Se nya möjligheter och lösningar till problem.
Lättare förstå andras perspektiv.
etc.
Någon som vill bli min partner och hjälpa att få ut detta program? Eller vet någon som jag kan kontakta som skulle vara intresserad av detta program?
Eller skulle jag kunna sälja detta till någon kanske? Är det en bra ide att kontakta några mjukvaruutvecklingsföretag och se om dem vill hjälpa mig?
Programmet är en vågskål, där man kan lägga argument och väga dem.
I metoden så ska man anta att det val som kommer hända är det val som väger mest i vågskålen och att detta går att göra för alla val i alla situationer. Tanken är då att man ska utnyttja detta tankesätt för att försöka lättare få vägningen till det val man vill ska väga mest.
Ex, ifall du har ett bageri och vill att folk ska köpa dina bakelser. Då ska man ta perspektivet av kunden och göra så att “köpa-bakelse-sidan” väger mest för den personen.
Jag har laddat upp en video på min Youtube-kanal där jag förklarar programmet och metoden här:
Jag har inga åsikter om metoden, men när det gäller presentationen, så bör man inte skriva ut det som man säger. Det är bättre att ha några stora punkter i varje bild som man pratar om.
För de personer som inte kan höra/läsa, så kan man lägga det separat.
Började utveckla egna webb-appar innan IT-bubblan, och gör det fortfarande idag, så jag vet hur det är att bygga något eget och visa upp det. Du får enormt många plus-poäng från mig för att 1) du slutfört applikationen (många egna grejer slutförs aldrig), och 2) du gjort en presentationsvideo och satt upp en sida för att faktiskt sälja. Detta säger mycket för en potentiell arbetsgivare, tror jag.
Nu till de dåliga nyheterna. Jag har svårt att se någon betala för detta, eller ens använda det. Sökte snabbt i app store på “pros-cons decision maker” och det dök upp en massa appar, både till iPhone, macOS och Android. De flesta av dem gratis. En sån här typ av app lämpar sig inte så bra för “spel-liknande” gränssnitt, tyvärr. Bara min åsikt, så klart. Någon kanske gillar det. Inte heller optimalt att ladda ner en exe-fil som man ska köra .
Men ha det som ett projekt i din portfolio när du söker jobb hos spelutvecklare, helt klart
Åh tack så mycket, snällt sagt!
Jo jag är faktiskt nu på jakt efter jobb, jag vill jättegärna in i spelbranchen (hoppas detta ska hjälpa). Du känner ingen som anställer just nu? hehe
ah ja okej, hmm, ja folk kanske inte är så intresserade som jag först trodde…
hehe “inte optimalt med exe-fil”. Hade det varit bättre att den fungerade i en browser på nätet tänker du? Detta var dock det jag lyckades göra
Yes hade en liknande fråga uppe förut. Men nu var jag mer intresserad att se ifall någon ville vara med mig. Eller vad jag ska göra med detta nu? Bara lägga ner? Gå vidare? Verkar ju inte som någon vill ha detta
Ja, är ju fördel om man kan köra i browser, absolut. Men tänkte mer på att köparen måste lita på att du inte bakat inte malware/virus. Om jag som användare laddar ner via app stores slipper jag tänka på det.
ah jaha. hmm men kostar det inte pengar att ladda upp där? Vet inte hur allt det där fungerar, men kanske jag skulle försöka ta reda på och göra? Är det värt för mig att göra? (jag har inte gjort programmet för telefoner, fungerar bara på Windows dator just nu)
Detta är säkert en hel del jobb, men: Satsa på att kompilera det till WASM och gör det körbart via browser. Då visar du också att du har lite skills. För inspiration: Virtual x86
Troligen är det lättare att sälja in hos ”vanligt folk” om det är en webapp gjord med typ Vue.js eller React, men det är ju inte lika tekniskt kul.
(När det gäller jobb just nu är marknaden inte så lätt. Vet inte hur det ser ut i just spelbranschen men gissar att det inte är så lätt där heller. Ha tålamod och hoppas på att det så småningom vänder uppåt är mitt tips.)
Jag vet inte vad det kostar att publicera på steam t ex? Men är ju rätt schysst att kunna länka till sin köpsida till rekryterare eller dylikt. Dessutom kan du då skriva på ditt CV att du har erfarenhet av publicering.
Hej,
Jag har en vän till mig som jobbar inom rekrytering för olika spelföretag i många år. Vore bra om du hör av dig till han så kanske du har lättare att få foten in med taken på ditt engagemang och intresse.
Du borde kunna marknadsföra den mot bland annat studie- och yrkesvägledare på alla nivåer inom utbildningssystemet, arbetsmarknad etc.
De använder bland annat plus/minus-listor på papper för att göra processen mer konkret och visuell.
Öka kunskapen om dig själv och om omvärlden/alternativ och en duktig vägledare att diskutera/bolla dessa saker med för att ta ett aktivt, medvetet och förhoppningsvis fruktbart beslut kring yrkesval och vägen dit.
Eller varför inte alla rekryterare, livscoacher, psykologer och terapeuter.
Är det inte en typisk produkt man lägger upp reklamfinansierat för massorna, utöver den professionella version? Jag ska prova gratisvarianten när jag kommer hem till datorn
jag vet inte, är det?
Ja du får jättegärna prova. Ifall du vill testa den fulla verisionen så är det lugnt, jag kan ge dig den.
Hmm, det tog ett par år för mig att göra. Har gjort det på min fritid. Plus att jag inte riktigt viste hur man programmerade när jag började. Jag bara satte mig ner och började koda i GameMakerStudios
Tja Robin! Ung, hungrig, företagsam. Om du fundrar på att lägga ned programmet då är frågan har du gjort allt? Kontaktat Affärsänglar till exempel? Det finns många att välja mellan ett som jag känner till är Almi ( Sveriges mest aktiva företagsutvecklare)
Har du tittat på Lysa,Opti, Sigmastocks och många fler, vad gör ditt program som dessa inte gör?
Här kommer affärsänglar in de har team som jobbar med dessa frågor dagligen. De hjälpa dig med dina frågor och funderingar.
Det finns mycket du kan göra.
" NOBODY REMEMBERS A QUITTER! STAY ON!"
Detta kanske inte alls är det du söker men jag vet att vår lilla högskola (skövde) är riktigt framgångsrika i dataspelsutveckling och serius gaming. Kanske finns det möjligheter till kontakter där? Är dock inte alls insatt i deras program dock men dom jobbar ju väldigt mkt mot andra företag och bildar egna också som jag fattar det. Dataspelsutveckling - Högskolan i Skövde