Hej,
Jag driver eget bolag och funderar på att köpa ett ”data-verktyg”. Jag kan inget om programmering. Vad jag förstår är programspråket C+.
Att underhålla verktyget tar ca 20% av en heltidstjänst i anspråk. Så det är inte lönsamt för mig att anställa någon på heltid, och jag gissar att ingen vill bli anställd på 20%
kanske en student då, men helst vill jag hitta en person som man har ett långvarigt samarbete med. Så jag antar att jag behöver hitta en egenkonsult som är programmerare.
Alla tips tas mycket tacksamt emot.
Jag är precis i starten av att ens fundera på om det här är nåt för mig och försöker nu bilda mig en uppfattning om vad innebär och få ihop det ekonomiskt.
Kan du ge lite mer kontext: vad är det för typ av verktyg? Hur vet du att det tar 20% av en heltidstjänst i anspråk?
Jag vet inte vad “underhålla ett dataverktyg” innebär, men jag gissar att det handlar om någon databas som du har utvecklat själv?
Mitt första tips är att använda så mycket färdiga tjänster som möjligt och utveckla så lite som möjligt. IT-konsulter kostar i storleksordningen 500-1500 kr per timme exklusive moms.
Du kan hitta frilansande konsulter i ditt område genom att höra av dig till Kvadrat eller genom att lägga ut en annons på Brainville.
Det är ett IT företag som byggt programmet själva. Kunder loggar in och skriver i information om sin verksamhet, t.ex. mängd kem- eller vattenförbrukning. Jag fattar att det lite luddigt förklarat, men det är inte mitt program än så vet inte hur mycket jag kan skriva om det.
Jag jobbar i programmet (analyserar datan som kunder skrivit in) och uppskattar att det är ca 20%, men kan vara lite mer också.
Stort tack för tips om vart jag kan vända mig.
Jag tänker att det i ett IT program alltid uppstår buggar och att kräver kontinuerliga tekniska uppdateringar i takt med att webbläsare uppdateras mm
Jag har några års erfarenhet av programmering och jobbar som Java utvecklare. Ingen större erfarenhet av c++ men arbetat med det då och då.
Eftersom det är lite luddigt för mig vad det här innebär så skulle jag kunna testa på det gratis till en början och därefter om det funkar för båda komma överens hur vi fortsätter. Hör av dig om det låter intressant.
Det låter intressant. Har du möjlighet att skicka mig dina kontaktuppgifter, kanske i något privat meddelande? Är helt ny här på forumet och har inte koll på hur det funkar. ![]()
Jag vet inte om jag lyckades svara dig, men skicka mig gärna dina kontaktuppgifter, om det är möjligt här ![]()
Jag programmerar i c++ dagligen, och kan absolut vara tillgänglig för detta. Är det möjligt att se en bit av koden först?
Du överväger att köpa loss hela produkten alltså, inte bara en licens för den? Kan ju vara lönsamt, men också riskabelt beroende på hur koden faktiskt ser ut och fungerar.
Det verkar inte gå att skicka PM i detta forum.
Jag är programmerare och har mitt eget företag som jag kan jobba genom. Jag är lite intresserad och vill gärna veta lite mera.
Du kan skicka pm till mig på LinkedIn så kan vi prata vidare där, här är min profil/CV.
https://www.linkedin.com/in/tobias-haglund/
Hej och välkommen till forumet!
Att du inte kan skicka PM beror på att nya användare inte har den behörigheten. Du kan läsa mer om olika användarnivåer här.
Det var en väldigt konstig regel, hade väl varit lite vettigt om det var ett forum för ungdomar.
Själv tycker jag att vuxna borde väl vara tillräckligt mogna för att skicka pm på ett online forum ![]()
Och även robotar är mogna nog ![]()
Finns bättre sätt att blockera bottar än att blocka alla användare.
Det är sånt här jag jobbar med.
Kolla
Hälsningar, Gunnar Sireus
Stort tack för alla tips, frågor, tankar och kontakter. Nu har jag det jag behöver så länge ![]()
Hej,
Jag tror jag skulle kunna hjälpa dig vidare, så om du vill kan vi höras i nästa vecka så ser vi vad som händer?
Nu stänger vi denna tråden. Om @Sirpali har fortsatt behov så kan hen skicka pm till @moderatorer så kan vi låsa upp den igen.