Forum för entreprenörskap / House of Caspian?

Hej,
Jag har precis lyssnat på avsnitt 202 där Caspian nämner en idé om forum för entreprenörer där personer matchas för att vidareutveckla idéer. Jag har själv tid, intresse, ett företag, och har letat efter ett sådant forum.
De forum jag har hittat på internet har dock antingen varit inriktade på forskning kring entreprenörskap, väldigt allmänt hållna, dvs. “så driver du ditt eget företag”, eller tävlingar för studenter. Finns det någon som kan ge tips om platser där idéer och affärsbyggande står i centrum?
Om inte tycker jag det är dags att skapa denna plats!

6 gillningar

Hej Jon,

Ja, jag kan ju inte annat än att hålla med. Jag har samma erfarenhet kring att det är dåligt med den typen av forum, och att de som finns har lite annat fokus.

Jag samskapar gärna! Den stora utmaningen för mig har varit att hitta på något bra och hållbart format för det.

5 gillningar

Hej Caspian och vad roligt att det fortfarande är en aktiv idé hos dig!

Det fina med den här idén om ett forum är att utvecklingen av idéen i sig kan bli sin egen pilot/förstudie. Jag hade önskat mig att det fanns en tjänst där jag skulle kunna presentera mig och vad jag är bra på (lite som ett CV), och ha möjlighet att visa intresse för olika idéer som presenteras. Kanske skulle man därifrån kunna följa vissa givna steg för att konkretisera planer, hantera sekretessavtal om det behövs, etc.

När du skriver “format” tänker jag på en hemsida, men du kanske menade något annat? En ide för hemsida skulle kunna vara att basera den på någon community programvara som är open source så att man kan modifiera, men till en början kanske man kan hålla mycket manuellt tills man ser att det flyger.

Hur ska man ta det här vidare? Slänga upp lite fler idéer i tråden eller kanske boka in en brainstromingsession? :slight_smile:

Låter som en fin idé. Ser en blanding av Tinder och Discourse (som forumet är byggt på) framför mig.

Mjo, delvis det jag tänker på! Men också hur man konkret bygger ett levande community kring det. Forumet här levererar ju på nästan alla fronter, men å andra sidan är det väldigt mycket folk som strömmar igenom också vilket jag tror är viktigt.

Jag tror att den största utmaningen blir att dra folk för att det ska bli levande. Tar gärna en brainstormingsession, skriver ett PM till dig!

1 gillning

Hej!

Jag tycker detta låter som en briljant idé och är något jag själv sökt efter från tid till annan. Har ni påbörjat några diskussioner redan?

Hej Martin, kul att du hittade den här tråden :+1: :slight_smile:
Caspian och jag hade en Zoom-session för att lära känna varandra litegrann och prata kring olika idéer. Vi kom fram till att det man alltid kan starta i detta forum med är att hitta intresserade människor och börja spåna på affärsidéer. Nu är vi iaf hittat tre personer som funderat på liknande saker!

Hur går dina tankar Martin?

Hej @martintroedsson, kul att du hittade den här tråden! Jag svarade på ditt meddelande, men du kanske inte fick notis om det? Har du idéer du vill förverkliga eller har du tid/resurser att investera i en startup?

Hej igen och glad påsk!

Stämmer att jag inte fick någon notis och nästa meddelande hade hamnat i skräpposten av någon anledning, men fortsättningsvis hoppas jag de kommer rätt :slight_smile:

Jag håller med om att man skulle kunna starta i detta forumet för att hitta personer, men jag tycker det generellt blir lite smidigare att spåna i en chattfokuserad tjänst så som t.ex. Slack. Jag är med i ett Slack team som har fokus på frilansare och det fungerar fint. De har också en introduktionskanal där man presenterar sig själv, vilket som ni nämnde längre upp, skulle behövas för detta. I och med fokuset på entreprenörskap skulle väl fokus mest hamna på vilka kunskaper man besitter och skulle kunna bidra med i en startup.

Gällande idéer så har jag inget förfinat färdigt just i dagsläget att kunna presentera här. Tid/resurser har jag eller tar jag mig om jag anser att jag kan bidra med något och tror på startupen.

Hur är det med er på den punkten?

Hej @martintroedsson och glad påsk på dig med! :slight_smile:

Slack låter som en bra idé. Tänker du dig att slackforumet är slutet eller öppet för alla?

Jag skulle beskriva mig ganska lika som dig Martin; Jag har bred kompetens inom IT, projektledning och har drivit egen IT-konsultlåda innan Corona. Specifik kompetens inom IT-arkitektur, agil utveckling, DataWarehouse och Oracle. Inom en startup tror jag att jag kan bidra med att leda utvecklingen av en IT-lösning.

Jag har heller ingen vattentät idé att presentera utan tror att idéer måste byggas/förfinas tillsammans med andra. Det finns ju tekniker som t.ex. design thinking där man iterativt förfinar idéer utifrån ett behov/problem.

Ingen ny idé men väl ett område som verkar ha riktigt bra marginaler är debitering av förbrukad el vid laddning av elbilar. Vår Brf är i färd med att skaffa laddstolpar. För tjänsten att mäta och sedan debitera medlemmarna för förbrukad el tar leverantören en mellanskillnad om 37 öre/kWh. För en snittförbrukning om 2400 kWh per år och bil blir mellanskillnaden 888 kr/bil och år. För att hantera debiteringen.

1 gillning

Superintressant!

Själv är jag idag anställd av ett stort internationellt boag som rullar med erfarenhet inom detn kommersiela sfären, nämligen inköp med en stor erfarenhet av förhandlingar, affärer osv och idag leder jag ett annat initiativ internt i samarbete med infrastruktur parter.

Även om en anställning av ett stort bolag låter boooooring så har jag konstant antennerna utfällda för att titta på sidomöjligheter (eller varför inte på heltid) och jag tycker att er idé låter fantastisk!

Mina stora intressen (utöver privatekonomi) är just affärer och resande men allmänt skulle jag säga att jag drivs av att skapa värde för två motparter.

Sedan har jag ett stort intresse av real estate :slight_smile:

Det är bara att höra av er och bolla om intresse finns om hur/vad som kan spinnas vidare.

1 gillning

Jag har inte stenkoll i huvudet vilka möjligheter som finns, men tänker nog spontant att vem som helst skall kunna bjuda in vem som helst. Dock att det faktiskt krävs en inbjudan. Det kommer då krävas lite arbete för att få igång en användarbas, men samtidigt tänker jag att det förhoppningsvis blir större commitment på de personerna som faktiskt ansluter sig. Hur tänker du/ni andra? Som Caspian skrev längre upp så vore ju någon form av matchningsfunktion trevlig, kanske kan man få in det på något smidigt sätt i slack i form av att tagga personer kanske?

Ah, spännande. Vore definitivt kul att pratas vid någon dag :slight_smile:

Håller med. Tror du Slack hade fungerat bra för en sådan process också? Dock lite tråkigt om meddelanden försvinner när det blir fler än 10k st.

Det är verkligen bra marginaler och ett spännande område. Det pratar jag gärna mer om :slight_smile:

Kul att höra!

Vad tror du om lämpligt forum för att diskutera mer detaljer? Kan t.ex. Slack vara något?

Jag är gärna med och hjälper till att utveckla detta så gott jag kan bidra.

1 gillning

Jag har använt Slack i 1 månad så jag kan inte påstå att mina Slackfärdigheter är något att vara stölt över :slight_smile:

1 gillning

Hej igen!

Hoppas ni fortfarande är taggade på att se vad diskussioner om entreprenörsidéer skulle kunna ge!?
Bra idé där med Slack. Sagt och gjort! Jag skapade workspacet “Entreprenörsforum” på Slack med underkanalen “Diskutera dina bästa idéer”.

Återkom med era mail-adresser så skickar jag inbjudan! :slight_smile:
image

Jag undrar också om ni har lust att ses över ett Zoom-möte så att man får ett ansikte? Om ja, hur ser t.ex. onsdag kväll eller torsdag em/kväll (den 11:e eller 12:e maj) ut för er?

2 gillningar

Jag gick precis i tankarna att starta upp slack-forumet själv, men du hann först :slight_smile: Har skickat min mailadress på PM.

Veckan som kommer är dessvärre jag uppbokad alla kvällarna, veckan därefter kan jag nog de flesta kvällar :slight_smile:

1 gillning

Samma för mig! Alla kvällar den veckan förutom mån 16/5 funkar.

1 gillning

Hej!

Jag skapade ett kontot bara för att svara på denna tråden!

Jag är mycket intresserad av företagande, det går i släkten :slight_smile: Men har inte för närvarande någon aktivitet i min firma.

Så vad kan jag bidra med:

• Jobbar inom förnyelsebar energi och har en idé till företag inom den sektorn, i förhållande till många andra ideéer inom vår bransch så är kostnaden för start inte miljarder utan snarare tusenlappar. Om man har varit med ett tag inom denna industri så har man sett många “uppfinnarjoke”-typer som “bara” behöver ett par miljarder för att komma igång. :smiley:

• Har bott en lång period i USA och är gift med en Amerikanska, har jobbat inom både små och stora bolag i USA med redovisning och revision.

• Är bra och kunnig inom redovisning.

• Villig att investera i startups om affärsplanen är bra!

TLDR; Har en affärsidé, kan hjälpa till med eventuell redovisning, har erfarenhet och kontakter/släkt för expansion västerut, villig att eventuellt investera “cold hard cash”.

Vet inte om det räcker för att få en inbjudan men hoppas det! :slight_smile: Tack för mig!

2 gillningar

Hej @ACLW och kul att du hittat vår tråd och vilken fin presentation av dig! Självklart skall du ha en inbjudan :slight_smile:
Som Martin skrev tidigare är det nog bäst att PM:a mig din mail-adress så skickar jag en inbjudan till vår Slack-kanal.

Kul att ni vill ses på Zoom-möte! Tanken är framförallt att vi skall lära känna varandra. Den 19:e maj är jag upptagen i övrigt funkar alla dagar för mig. Jag gjorde en liten enkät i Google Forms när ni kan ses, fyll i den här: https://forms.gle/PG3td4wq4QGvAys59

Väl mött!

@Dimitris_Merkouris och @keckonen Skicka era mail-adresser till mig på PM så lägger jag till er i kanalen likaså. :slight_smile: