Jag vet att det finns fler duktiga problemlösare på forumet så startar här min första tråd i hopp om hjälp.
Om mig : Utbildad prototypingenjör /högskoleingenjör som har jobbat inom olika utvecklingsområden som energi, vatten, arkitektur, bygg och tech. När corona tog jobbet som projektledare bestämde jag mig för att starta och driva en finsnickeri i Stockholmstrakten, vilket har gett mig en härlig blandning av erfarenheter och färdigheter.
Utmaning: Jag har insett att orderkvantitet och vinstmarginalen är inte tillräcklig stor för mig långsiktigt med tanken på den stora investering i pengar(lokal maskiner mm) och tid som måste göras. Jag blev kontaktad av ett större lokalt snickeri om hjälp och jag har konsultat där ett år nu. Under tiden har jag hjälpt dem både med tillverkning och med CAD samt design.
Mål: Rikta om företaget mot CAD/DESIGN konsult, med fokus på autonomi och frihet att jobba platsoberoende. Jag vill även öka riskspridning med fler kunder.
Finns det någon här som gjort eller gör liknande som vill dela med tips? Var börjar jag?
De digitala verktygen kommer vara din näst största kostnad om du inte lär dig annat än t.ex Autodesks, Trimbles m.m applikationssuite. För att få bukt på kostnaderna skulle jag se till att den biten inte ballar ur redan från start.
Utöver det så kommer du gå över till en yrkesgrupp som är mer likt konstnärsyrket än ingenjörsyrket. Bygg en portfolio med olika designer och åk runt i landet och boka kundmöten för att visa vad du kan erbjuda. Skilj även på i pris om du ska sälja en unik design eller anpassa/digitalisera deras redan uttänkta design. Unika designer är mycket mer värt om det är en bra produkt och då är det viktigt för dig att göra lite marknadsundersökningar för att veta vad du bör/kan ta betalt för den.
Hej, jag har redan digitala verktyg så jag är inte så orolig för denna kostnad. Vad det gäller marknadsföring så tror jag mer på den digitala kanaler än door to door.
Låter som du fått “mersmak” av att vara konsult och trivs i att kunna välja arbetstider och uppdrag, när man väl blivit konsult går man aldrig tillbaka…
Tror du kan få en win-win om du får lite mer kunder, som konsult har du ju en bra marginal och den kan ju tillåta att du skaffar lite mer maskiner. Jag är ingen expert på detta men prototyping med 3D och alla möjliga plasma/laser/vatten skärare/svarv mm kostar ju en del, men att slippa investera privata pengar vore ju guld för dig.
Jag är IT-konsult och det finns mänger med olika websiter för konsulter, hur är det inom ditt område? Det kanske finns naturliga kanaler att marknadsföra sig på?
Det tvivlar jag inte på, jag jobbar dock med dessa frågor på ett stort bolag och av erfarenhet kan jag säga att tech-branschen som skapar dessa verktyg kommer sannolikt höja sina priser snabbare än du kan höja din timpeng vilket gör att varje år minskar dina vinster. Detta är ett reellt/pågående scenario för dagens företag. Gör dig själv en tjänst och lär dig ett gratisverktyg, typ blender eller liknande.
Oavsett door to door eller digitalt kommer du behöva bygga portfolio och namn för dig själv då den branschen hänger väldigt mycket på rykte/talang/subjektivitet.
Ja, jag trivs verkligen med konsult upplägget. Som du säger så vill jag helst inte investera i en maskinpark då jag tror att det är fel riktning för mig. Jag har använt mig av instagram och det känns som en naturlig kanal att visa upp sitt arbete samt får kontakt med andra i branschen. Jag har kontaktat två firmor THOSE och Top pick, som förmedlar åt egenföretagare men tar gärna mot tips på fler.
Lite halvkul upplägg då jag själv gärna ser mig i halvpension med finsnickeri-ish i framtiden. Med utbildning inom byggbranschen och har år ar erfarenhet med CAD.
Ser dock framtiden mer som en hobby-vinst än något mer. Typ att yrket betalar för sig själv.
Vore intressant och veta vilka typer av kunder du har, programvaror och tillvägagångssätt?
Oroa dig inte, jag sätter inte foten i fjollträsk mer än nödvändigt! Så någon konkurrens (om 5-10 år) behöver du nog inte oroa dig för!
Vad roligt att du tänker på det! Det är en härlig sysselsättning, om än kanske inte det bästa att försörja sig på i lågkonjunktur.
Mina kunder bor alla (eller har sommarhus) inom typ en mils radie från min lilla ort. Generellt höginkomsttagare och bekanta. Jag gissar också att mina kunder uppskattar att de vet vem jag är och känner sig helt trygg med att släppa in mig i sina hem när de inte är där. Vissa uppskattar även det kreativa arbetet och besöker mig gärna i verkstaden för att jobba fram designen.
Jag jobbar i Fusion och börjar nu laborera med Blender.
Bara hör av dig om du har fler funderingar
Jag fårla spara denna sida som bokmärke! Är några år bort! ^^
Jag ser mig gärna i någon kombination av CAD / Laserskärare / 3D-skrivare för att skapa grejer. Räknar som sagt inte direkt med att det faktiskt skulle bli en påtaglig inkomst, men finns ofta möjligheter att sälja lite eftersom är tanken. Typ.
Tjejen är också inredningsarkitekt och har historiskt skapat en del möbler själv. Så skulle nog klicka bra