Jag har en idé på en verksamhet jag vill utveckla från grunden. Jag har delat in den i tre faser. Varav den första innebär att jag jobbar hemifrån och så småningom hyr ett förråd. I slutet av fas två eller början av fas tre är tanken att jag förfogar över affärslokal och butik. Det rör sig om en hybrid mellan uthyrning, pantbank och secondhand. Kunden behöver hyra något, säg en takbox. I första fasen ges ett alternativ. Kunden hyr helt enkelt takboxen. I nästa fas erbjuds två alternativ. 1 kunden hyr kontant. 2 kunden lämnar en pant som säljs. Jag tar provision och kunden får resten. Alternativ 1 är mer kostsamt än alternativ 2. Är panten, hela eller delvis, inte såld inom tre månader får kunden lösa ut panten till ett lägre pris än alternativ 1. Fas tre betyder att projektet närmar sig pantbank. Nu ska det vara möjligt att hyra större objekt över tid. Till exempel bil. Räntefritt i reda pengar. Kunden gör månatliga inbetalningar. Föremål till försäljning lämnas in efter hand och bidrar till sänkt månadskostnad. Detta är min idé. Jag undrar lite vilket tidsperspektiv jag bör ha. Vilken bransch tillhör egentligen verksamheten? Är det en god idé att samla flera olika produkter till uthyrning under samma tak? Hur ser framtiden ut för hyresbranchen? Finns det någon liknande verksamhet jag kan studera? Bör jag sälja på nätet eller i fysisk butik? Vad finns det för fördelar och nackdelar med att ha de olika delarna i samma respektive olika lokaler? Jag är tacksam för synpunkter, råd och varningar. Jag har inte bråttom. Just nu är det planering som gäller. För att kunna navigera rätt i denna behöver jag ha kunskap. Hoppas detta leder till mer kunskap. Planerar även fysiska möten med personer som kan hjälpa mig. Jag frågade AI om detta. Trots diverse obs tyckte jag att svaret var lite väl optimistiskt. Jag klarar det inte ensam. Funderar på att driva det som ett kooperativ.
Fastna inte i planeringsstadiet, utan försök i liten skala och var sedan öppen för att anpassa idén efter vad som fungerar.
Sedan får ju inte projektet sluka all tid utan ersättning. Många entreprenörer säljer sig lite för billigt lite för länge tror jag. Man lever på hoppet.
Det låter som risk för konflikter ibland. Du eller den som ska hantera dem lär ju vilja ha ok betalt för det. Eller så funkar det jättebra hela tiden. Man vet inte förrän man testat.
Det känns som en väldigt smal kundgrupp som skulle vilja hyra saker genom att med jämna mellanrum lämna in prylar istället för att betala räntekostnad/hyresavgift?
Typkunden för en pantbank är väl någon med akut behov av pengar av någon anledning. Sällan lär den anledningen överlappa med det du hyr ut, t ex att någon är i akut behov av en takbox och är villig att lämna in TV:n för att få hyra en sådan en vecka.
Kanske har jag missförstått något i upplägget.
En variant som kanske vore mer gångbar kanske kunde vara att vara en slags hubb för prylar som används då och då. Säg att jag har köpt en högtryckstvätt som jag sällan använder. Jag lämnar in den till dig, och du sköter uthyrning av den till andra. I utbyte får jag “poäng” som jag kan använda för att hyra andra grejer som andra har lämnat in. Den som inte har tillräckligt med poäng får betala med pengar. Du drar in pengar genom en väl avvägd spread mellan inlåningspoäng och uthyrningspoäng (t ex jag får 9 poäng varje gång min högtryckstvätt blir uthyrd, den som hyr den får betala 10 poäng eller motsvarande i pengar).
Intressant. Jag är inne på liknande tankar. Sen funderar jag på hur hyrmarknaden ser ut framöver. Sen är det ju inte alltid behovet av att hyra något och lämna in något sammanfaller. Grundtanken för allt som rör secondhand är för mig följande. Hur skapar man mervärde för kunden och hur belönar man folk lämnar in saker. Hyresidén är belöningen för inlämning och att man får mer för pengarna om man gör förskottsbetalning är mervärdet. Kanske kombinera ett poängsystem med mervärdestanken? Idag är jag berättigad att sysselsätta mig 5 tim/ vecka. Inte mycket att hänga i granen. Men detta går att ändra. Öka efterhand. Tack för att tipset.