Hej!
Jag är ny här på detta forum, och upptäckt en helt underbar podd att lyssna på mina 7 dagar med ledighet ![]()
6:e juni i år valde jag att sluta jobba på min arbetsplats (butiksanställd) efter 20 år med varierande arbetsuppgifter.
Idag sitter jag med ett kapital på 1,1 mkr med en del på sparkonto och en del i index och räntefonder. Jag följer min bibel, Ut ur ekorrhjulet av Oscar och Maribel Lindberg, genom varje sparad krona få mer frihet, eller är är jag helt fel ute?
Skriver här för att få lite mer frihetstips, passiva inkomster och sätt att övertyga mina nära som tjatar när jag ska hitta ett nytt 7-16 jobb.
Välkommen!
Min första fråga skulle väl vara om du verkligen, innerst inne söker efter att fly ”ekorrhjulet”? Eller om du snarare skulle vilja utbilda dig eller hitta ett arbete du verkligen trivs med? Oavsett om det är via en anställning eller ditt egna bolag.
Välkommen hit och kul med fler som följer det som O och M tar sig för samt har egna bataljer med nära och kära om deltagande i Svenssonkurvan. ![]()
![]()
Intressant, är det en podd eller bok? Vill gärna läsa/höra/lyssna.
Lever du bara på sparpengar nu eller akassa eller något annat?
Här hittar du info om O och M:
Vad skulle alternativet till ett ”vanligt” jobb vara? De olika inkomster som kan gå att skapa ”vid sidan om” är i realiteten småsmulor. Det enda tydliga undantaget jag kan se är boendet som med lite trix och fix kan fungera som inkomstkälla. Jag tänker nu på ägt boende i första hand.
Du tänker på att maxbelåna för att investera? För om andra människor ska bli inblandade är det sällan passivt. Då kan man lika gärna ägna sig åt att köpa och sälja saker.
@Anonym syftar nog på att agera hyresvärd och bo i samma hus för att bo gratis eller i bästa fall gå plus.
I nuläget lever jag på sparpengarna jag har och gjort det hela till en sport med att göra av med så lite pengar som möjligt utan påverka livsglädje. Detta är ett livsval jag själv valt då jag aldrig behövt känna någon ekonomisk press.
Nej, inte i första hand. Jag tänker på att hyra ut rum, hyra ut hela boendet eller andra liknande varianter. Beroende på var man bor, hur stort man har och hur boendet ser ut kan de mer exakta möjligheterna se olika ut, På olika typer av orter och i olika typer av lägen dominerar olika behov.
Det kanske funkar att hyra ut gräsmattan som ”mini-camping” om man har slut på rum inne i huset. En garderob eller ett vindsförråd kan också gå att skapa intäkter av. Jag tror på fullt allvar att det fungerar att använda kreativitet när det gäller boendet för att hitta intäktskällor.
Om det handlar om förvaring är det mest relevanta sannolikt att använda banankartonger och även mäta utrymmet i banankartonger. De flesta banankartonger har (mer eller mindre) enhetlig storlek. Det går att hämta dem gratis i butiker. Även tunga saker går att fylla upp i banankartonger utan att de blir för tunga. Om man ska annonsera ett utrymme så är 15 kvm eller 15 m3 relativt abstrakta mått. Ingen begriper hur mycket man verkligen får plats med där. Banankartonger kan man däremot planera med och ta med sig precis så många som utrymmet räcker till för.
Det låter inte som någon hållbar modell. Att bli finansiellt oberoende förutsätter andra typer av belopp.
Att gå någon utbildning under låt säga två år kunde säkert vara en bra modell. För egen del skulle jag se det som en rolig och spännande möjlighet där potentialen att få en annan typ av jobb skulle komma mer som en bonus.
Utbildningen skulle inte behöva handla om IT. Det finns t.ex. stor efterfrågan på upphandlare. I den rollen skulle ”tänket” från butiken ofta fungera bra. Det är också en typ av roll där det är vanligt att ha gjort andra grejer innan. När jag jobbade på inköpsavdelning hade nästan alla en blandad bakgrund och jag såg det som positivt. Det blir ingen ”broiler-miljö” då.
Vet fler som har denna tanke. Står dock tomma för att folk inte kan betala vad de kräver.
Behövs fler att hyra ut och då kommer man snart till verkligheten. Det händer saker hela tiden som man ska åtgärda. Leva fri?
Jag vet inte om det här stämmer. Jag kan se två typscenarier:
-
Man har ett hus som man vill hyra ut ”i väntan på högre priser”. Huset kostar mycket mer än nödvändigt för att den ligger på en viss adress. För någon som främst behöver en bostad blir nettokostnaden alldeles för hög. Det går att hitta ett annat boende till ”normalpris” utan den höga meningslösa premien för den tjusiga adressen.
-
Man har köpt in ett uthyrningsboende på en anpassad adress utan dum prispremie. Man vill sedan maxa vinsten genom att hyra ut till företag. Att boendet ibland står tomt är alltså en naturlig del av strategin, inte något misslyckande.
Tack för feedback! Självklart inser jag så småningom att resurserna för eller senare tar slut. Jag har bara skjutit fram detta scenario något år.
Intressant tanke med bananlådor… Hjälpte en vän att flytta nyligen som gav mig panikångest då denne lyckades fylla 5st fack i en kallaxhylla med maja-lyktor och doftljus! En affärside’ att magasinera bra-att-ha saker åt andra som inte får plats med dessa i sitt hus? ![]()
Scenariot ”inte får plats” är nog inte standard. Det mest relevanta är sannolikt att någon ska flytta utomlands under en period eller liknande. Då kan en hel del saker behöva förvaras under tiden. Att använda Shurgard eller liknande är inte billigt. Beroende på dina förutsättningar kan du skapa en produkt i samma stil. Så länge du är 25-30% billigare än Shurgard lär det fungera.
Shurgard används av andra grupper också men det här är en relevant kategori.
Jag tjänar till extra pengar med:
Hygglo (hyr ut barnvagnar, verktyg osv)
Airbnb (hyr ut mitt hus när jag är bortres)
Kameo (typ crowdfunding för Fastighetsutvecklare - lite mer riskabelt än de jag nämner ovan)
Facebook marketplace - säljer mycket på marketplace