Starta eget, fotbollsutveckling

Hej kloka forumkamrater!

Jag vill liksom många här testa vingarna och starta eget företag. MÅLET är att bedriva ett center för fotbollsutveckling. Helt enkelt ett forum där fotbollspelare i alla åldrar kan träna individuellt och förbättra olika egenskaper, helt enkelt mer fokus på individen än gängse lagträning som överlag är mer riktad åt ”laget före jaget”. Det ska även vara utbildningar som är riktade mot idrottsaktiva ungdomar (ex kost, sömn, fys, skadeprevention)

Detta koncept finns redan i några få städer i Sverige men inget ställe som finns i den delen av Sverige jag bor i. Det känns helt enkelt som efterfrågan finns.

Tanken är att kolla upp möjligheten att hyra en padelhall som gått i konkurs och där det idag inte finns någon ny hyresgäst klar. Självklart värt att kolla upp andra ställen av liknande mått men just den hallen jag spanat in ligger lite i ett ”drömläge”.

Det hela känns dock som ett väldigt stort steg varav jag vill få mer kött på benen av vad som främst bör kollas upp och vilka fällor man helst ska undvika.

Jag landar nog inte i någon konkret frågeställning utan detta får ses som en öppen diskussionstråd med hur ni hade påbörjat en resa som denna eller av liknande karaktär. Tack på förhand, kloka kamrater.

2 gillningar

Min spontana fråga är:
Har du ett stort existerande kontaktnät med fotbollsspelare/tränare och/eller klubbar/lag?

3 gillningar

Du bör nog ställa dig några grundläggande frågor:

• Planerar du att köra ditt bolag på heltid? Ska du säga upp dig?
  • Har du familj som skulle stötta dig?
  • Hur mycket pengar kan du tänka dig förlora om allt går åt fanders?
  • Har du gjort någon marknadsundersökning? Antar du är aktiv inom fotbollen själv?
  • Hur ser intäkterna ut? Affärsmodell?

I övrigt skulle jag starta excel och göra en budget.

1 gillning

Ungefär som en PT (personlig tränare) inom fotboll kombinerat med flexibelt fotbolls-space (typ flexibelt kontor där du hyr de specifika resurser du behöver). Sen frilansande specialtränare på det.

Ränker på frågan hur själva affärsmodellen i skulle kunna se ut?

Vem betalar?
Hur mycket betalar de?
Hur stor efterfrågan/volym finns det?
Vad är din personliga egenskap/resurs/superkraft inom området?
Riktad mot klubbar/individer/sponsorer/kommunen?

@tankespjarn kontaktnätet bland tränare här finns i relativt stor omfattning. Där har jag landat i att ta hjälp, skapa en liten grupp som tillsammans vill vara med att utveckla detta. Slippa dra allt lass på egenhand samt att det hela känns roligare att göra tillsammans med några.
Hos de yngre aktiva är kontaktnätet mindre. Men förhoppningsvis växer projektet till något som lockar även spelare långt utanför mitt kontaktnät.

@direktorn Skarpa frågor som sätter tydliga ramar till en början. Det jag landar tidigt i när jag klurar på detta är att trygghet väger tungt nu med tanke på vart jag befinner mig i familjelivet. Alltså är detta något som skall påbörjas som en ”side-business”. Ganska avskalat för att se om det är något som kan växa, eller om jag ens vill att det ska växa eller fortsatt vara en ”side-business”.

Affärsmodellen bygger på att ha en lagerlokal eller liknande på sikt där ytor täcks med konstgräs och där olika banor tränar olika egenskaper. Tanken är att det ska gå att boka tid likt hur man idag exempelvis bokar en padelbana där det finns valmöjligheter om man vill få ”handledd” träning av mig eller annan duktig coach som är med på projektet, eller om man bara vill åt ytan och kunna ha tillgång av bollkanon, mål osv. Finns som sagt liknande center idag som har kommit väldigt långt med denna typ av idé. Jag är dock ödmjuk inför att det får bli väldigt avskalat från start för att låta det växa med befintlig (eller obefintlig) ekonomi.

@Skogstomten Utövaren betalar lite utefter vad den har valt. Tänker att det kan finnas olika prisklasser beroende på vad som efterfrågas från befintliga pass. Kunderna är fotbollspelare, oavsett ålder, kön och ambitionsnivå som vill åt individanpassad extraträning som ett komplement till befintlig lagträning. Dock ser jag ett jättevärde i att sälja in mig lite hos klubbar i området.

Fina frågeställningar som ger bra tankar. Det tackar jag för

2 gillningar

Kolla upp årsredovisningarna från befintliga center! Finns på Allabolag.

3 gillningar

Hej!
Kul ide, jag har 2 fotbollsspelande grabbar. 15 och 12 år. Vilken stad håller du till i? Vad kostar det?

Har själv sedan ett halvår tillbaka undersökt möjligheterna till just detta. Nyfiken på att veta hur långt du kommit efter det att du postade här på forumet? Har du tagit det vidare?

1 gillning

Jag har projektet på is, kollade runt lite på lokaler men det var aldrig riktigt nära. Just nu har jag alldeles för lite tid och trivs ganska bra med nuvarande arbetssituation. Har en liten grabb och lite fritidsintressen som tar den lediga tid jag har. Jag tror verkligen det finns ett stort intresse, framförallt från barn/ungdomar om man känner sig redo att satsa.

Vore spännande att höra från dig hur du går tillväga om det blir nåt. Stort lycka till!