Jag lever den rika resan igenom hälsa och hjälpa andra. Driver verksamhet inom träning/massage just nu i en lokal på cirka 100kvadrat. Sneglar på att skaffa en lokal till.
Min fråga och bollplank med er är mer hur jag ska tänka för att öppna ett gym!
Läget/förutsättningar
Mindre ort utan direkt gym i nuläget, då det inte finns en självklar “gym-lokal” cirka 12000 invånare central/runt om blandat med villor/lägenheter.
Ligger centralt, med butiker/systembolag/busstation precis utanför dörren.
Bra parkeringsmöjligheter.
Lätt att gå/cykla samt tydligt läge intill en väg.
Lokalen.
Jag har kollat på en lokal cirka 214kvadrat fördelat på 140kvadrat bottenplan + 74 källare.
Stora glaspartier för ljusinsläpp samt nägot att titta på när man står på löpbandet… !
Högt till tak.
Finns två helt okej badrum (en på varje våning)
Den största frågan, jag känner mig halvt osäker på.
Då det är så litet utrymme, för att maximera ytan att träna på.
Skulle du tänka dig träna utan att det finns omklädningsrum/dusch?
Betala cirka 329:- i månaden.
Öppet 06-22.00?
Utrustningen har jag pratat med en leverantör, mycket oklart exakt vart man kan landa i pris (vissa maskiner är 30.000kr - liknande modell kan gå för 12.000kr) så spannet är enormt.
Har haft flera personer som bor i området som tydligt markerat intresse.
Hur kan jag som Jan säger, sälja skinnet innan jag skjuter denna enorma björnen ?
Detta blir då min största investering/placering och alla tips är oerhört värdefulla!
En stor kedja med 24/7 i namnet hade (har?) kampanj tidigare i månaden där det kostade 3145:- för ett årskort som gäller i alla deras gym.
Gäller att det är långt till ett sådant gym för att folk ska nappa på ditt erbjudande.
Jag tänker på den som gymmar innan jobbet eller på lunchen om det inte finns möjlighet till dusch och ombyte på jobbet, men även när gymmandet kläms in innan annan aktivitet.
Ang omklädning:
-Kan du bygga en extra toalett i anslutning till något av badrummen?
-får det plats duschkabiner i badrummen?
Kanske går att få till omklädning ändock.
Skåp:
-går att boka/låsa skåp stående vid entré. Inga problem
Öppettider:
Varför inte 24/7?
Generellt:
-behöver det handikappanpassas? -här kan badrum och entré dra iväg i pris.
Extra tjänster:
-solarium? Finns det på orten?
-dricka/snacks/bars etc. Kan det inhandlas via medlemskapet och extra faktureras?
Ska det vara helt obemannat eller ska du ha vissa bemannade tider?
-vad kan du ha för kurser mm. Isf?
-träning utomhus i grupp?
-mammaträning
-bjud in lokala PT att använda lokalerna med sina kunder
-träning med AW (After Workout)
Jag bor i en stad med ca 10.000 invånare. Här finns 3st gym.
Jag driver ett bolag som kan hjälpa dig med tekniska lösningar för passage/öppettider/övervakning/säkerhet.
Dra ett PM om du vill ha tips om detta.
Personligen föredrar jag mer till träning istället för omklädningsrum. Större chans att jag får det jag vill ha ur ett gym (fria vikter). Som andra skriver, skåp vid entrén så man kan låsa in grejer, kanske gärna utanför toaletterna så man iaf kan byta från jeans till shorts och sen direkt slänga in grejerna i skåpet.
Många gym äger inte sina maskiner själva utan betalar årsabonemang. Minskar risken för dig personligen, flyger det inte så konkar du ditt AB och går vidare i livet.
Jag skulle säga att om du ska ha dusch och omklädningsrum så skall det vara högkvalitativt med bra tryck och tillhörande bastu.
Jag bytte nyligen gym pga jag gillar inte vadmaskinen på mitt gamla gym. Nya gymmet har lite fräschare maskiner men ingen bastu och dåligt vattentryck. Vilket resulterar i att jag duschar hemma.
Saknar verkligen bastun. Men fokus bör helt klart vara på maskiner och vikter.
Det låter som en rolig idé! Har själv tänkt tanken många gånger men aldrig kommit till skott.
Rent spontant så tycker jag att det låter dyrt med 329kr/mån för att ha tillgång till ett gym utan dusch och omklädningsrum. Varför inte ha öppet 24/7?
Vill inte verka negativ, men sondera terrängen ordentligt hur det ser ut i just din stad. Snackade med en gymägare för ett tag sedan.
Han sa att det numer krävdes det lilla exakta för att folk skulle komma på grund av viss överetablering samt prispress.
Nya fräscha maskiner duschar med bastu, samt övrigt lokaler med bra standard osv.
Varierade träningsmöjligheter gruppträning, gym osv.
Samtidigt när elkostnaderna dragit iväg och räntorna är på väg upp så hade marginalerna försvunnit.
Men det kan ju ändras såklart.
Omklädningsrum: Måste för mig. Vet inte hur det blir i en mindre ort om alla ändå bor runt hörnet.
I en ort med 12000 invånare är det väl ändå lite bykänsla, varför inte ha öppet 24/7 för medlemmar
Ett tips är att jag upplever att gymutrustning ofta säljs i konkursauktioner, Units t.ex. Både positivt (billigt) och negativt (kanske finns en anledning till att det ofta kommer ut i konkursbo…)