Jag har fÄtt en möjlighet att ta över en Uthyrningsstation av, för sakens skull, lÄt oss sÀga cyklar. Det finns finns 6cyklar i stationen.
Saker som jag vet nu:
Jag behöver starta ett företag, jag tÀnker att det nog Àr lÀmpligast att börja med en enskild firma för att kunna driva den hÀr stationen. Jag har ingen erfarenhet av det idag.
Eftersom stationen idag stÄr pÄ ett lÀge dÀr den inte syns/anvÀnds sÄ behöver den flyttas och med det kommer den första kostnaden för mig: Fraktavgift (beror pÄ, lyckas jag fÄ tag pÄ den plats som jag har tittat pÄ sÄ bör den bli ca 0kr eftersom jag dÄ sjÀlv kan flytta alla cyklarna, kan bli dyrare om jag t ex behöver hyra slÀp/bil för lÀngre transport)
BerÀknad arbetstid Àr ca 4-6h per vecka (utöver eventuell kundkontakt) det mesta av bokningssystemet sköts av kunden.
Jag har inte hela uppstartsavgiften klar om jag inte anvÀnder hela min buffert. Kanske behöver titta efter annan finansiering?
Uppstartsavgift:
ska betalas i 2 steg:
35% i Depostion som betalas nĂ€r jag skriver pĂ„ avtalet: -15â750kr
65% i Slutbetalning som ska betalas nĂ€r platsen Ă€r sĂ€krad och montering kan börja: -29â250kr
Totalt -45â000kr
Jag har fÄtt medskickat nÄgra exempelkalkyler för att hjÀlpa mig att rÀkna pÄ det hela:
Exempel 1:
I det hĂ€r exemplet sĂ„ rĂ€knar jag med en BelĂ€ggningsgrad pĂ„ 14% och en exempel intĂ€kt om 10â000kr per cykel
IntÀkter
HyresintĂ€kter per sĂ€song: 60â000kr
Klippkort, sĂ„lda per Ă„r: 4â776kr
Presentkort, sĂ„lda per Ă„r: 1â996kr
Kommission, försĂ€ljning av uthyrningsutrustning (berĂ€knat 20% av utrusting+cyklar/Ă„r): 3â600kr
Totalt 70â372kr
Kostnader
Service avgift pĂ„ uthyrningsintĂ€ker överstigande 60â000kr/Ă„r6%, (eftersom uthyrningsintĂ€kterna inte överstiger 60â00kr): 0kr
Ă rlig kostnad för Stöld- brand- och Vandalismskydd: -22â884kr
Har du rÀknat pÄ din timpenning? Har du rÄd att gÄ back pÄ detta? Varför stÄr prylarna undangömda idag om det Àr en sÄdan bra affÀr? Det Àr för mycket risk för (strul) för lite inkomst. Med en redan anstrÀngd ekonomi sÄ bör du sÀlja din tid, inte investera i nÄgot otryggt.
Vad har belÀggningsgraden varit pÄ stationen tidigare?
Vad har belÀggningsgraden varit pÄ andra liknande stationer?
Vilken belÀggningsgrad uppskattar du sjÀlv att du kommer ha?
Har du fÄtt med samtliga kostnader, och har du berÀknat rÀtt? Kolla med tidigare Àgare, vad de har haft för kostnader.
Vilken marknadsundersökning har du sjÀlv genomfört kring omrÄdet? Ringt andra Àgare av stationer, etc.
Nej, det har jag inte gjort men eftersom det hĂ€r kommer vara pĂ„ fritiden sĂ„ borde min âvanligaâ timpenning vara 0kr (jag kanske tĂ€nker galet, förklara gĂ€rna för mig isĂ„fall).
Jag kommer ha kvar mitt ordinarie heltidsjobb.
Om det skulle vara 0% belĂ€ggningsgrad sĂ„ (tror jag) att kostnaden skulle vara ca 40â000kr per Ă„r, kanske inte jĂ€ttebra för min ekonomi men samtidigt skulle jag tro att det Ă€r hanterbart.
MĂ„ste frĂ„ga dom dock vad som hĂ€nder med mina investerade 45â000kr om jag behöver sĂ€lja vidare stationen.
Kanske lite dĂ„ligt formulerat av mig, klockan var ju faktiskt runt 03 nĂ€r jag skrev det hĂ€r inlĂ€gget men dom stĂ„r inte âundangömdaâ utan pĂ„ en hyfsat lĂ€mplig plats men tyvĂ€rr lite för lĂ„ngt frĂ„n nĂ€rmsta promenadstrĂ„k och dĂ€rför blir den egenmarknadsföringen lidande. Jag sjĂ€lv visste inte att den fanns förrĂ€ns jag rĂ„kade promenera förbi i somras Den stĂ„r i dag vid cykelklubben och det gör nog ocksĂ„ att den inte anvĂ€nds dĂ„ dom som Ă€r med i klubben redan har egna, och troligtvis bĂ€ttre, cyklar.
Jag tror mer pÄ att flytta den till en plats dÀr fler ser den och har en ökad tillgÀnglighet med allmÀn gratisparkering brevid och nybyggda lÀgenheter/brf.
Jo, det bÀsta vore nog att hitta ett extra jobb egentligen men med min skiftgÄng sÄ kÀnns det inte som att det Àr det lÀttaste
Jag kan nog inte tillföra sÄ mycket i kalkylerna. BelÀggningsgrad Àr nog det du ska ögna mest. Ta reda pÄ referenser hos andra som hyr ut cyklar i omrÄdet. Det lÀr styra caset rÀtt mycket.
Tid. Jag vet ju att du har mÄnga barn och jobbar mycket redan. Har du tÀnkt ersÀtta övertid med detta extra knÀcket? Kunder lÀr ringa sÄ fundera pÄ om/hur du kan lösa det nÀr du jobbar.
Skalbarhet. Det Àr nog den viktigaste frÄgan för mig. Ser du en möjlighet att du kan skala upp detta med cyklar över ett större geografisk omrÄde eller komplettera med andra produkter pÄ samma plats ⊠sÄ du skulle kunna leva & frodas pÄ det utan att jobba om 5-10 Är? Vet du nÄgon annan som kan göra det? Om ja, sÄ kan det vara nÄgot att satsa pÄ för att bli sin egen. Om nej, sÄ hade jag nog inte satsat pÄ det. Riskerar att bli ett litet bekymmer med begrÀnsad uppsida.
Risken Àr ju inte monsterhög. Skulle det inte gÄ sÄ dra pluggen efter ett Är, ta smÀllen pÄ 40 tusen. Men kolla upp hur du kan göra exit sÄ du kan tÀcka Ätminstone en del av förlusten med en vidareförsÀljning.
LÄter mystiskt⊠Ingen kameraövervakning, elektroniska lÄs eller likn?
Inte ens solceller + batteri? Det funkar sĂ„klart om det Ă€r minimal förbrukning men överskatta in te livslĂ€ngden pĂ„ ett batteri som stĂ„r kalltâŠ
Oavsett hur lÀmpligt just det hÀr projektet med cyklar Àr eller inte vill jag bara applÄdera den hÀr typen av innehÄll pÄ forumet, @Arre Underbar inspiration och jag Àr sÀker pÄ att vi alla lÀr oss nÄgot nÀr vi diskuterar caset.
Hur som helstâŠ
Det kan vÀl vara hur dyrt som helst? FÄr du inte veta det innan avtal skrivs?
Hur Àr det med försÀkring för dig/hyrestagare vid vanvÄrd och/eller olyckor?
Ăvriga tankar:
MÄste du nÀrvara fysiskt vid överlÀmning och ÄterlÀmning? I sÄ fall hur lÄngt behöver du Äka? Har du rÀknat pÄ eventuellt fordons slitage/brÀnsle utöver din egna tid?
Bra frÄga, en av flera som jag ska stÀlla till dom i ett kommande mail
Jag tror att exemplen kommer frÄn nÄn form av snitt för andra stationer
Oj, den hÀr Àr svÄr. Jag vet faktiskt inte och eftersom jag dels Àr lite sen pÄ bollen och att det inte Àr sÀsong för dom hÀr cyklarna just nu sÄ blir det nog svÄrt för mig att uppskatta en belÀggningsgrad som jag tror att jag skulle kunna hamna pÄ. Jag fÄr kolla vad minsta belÀggningsgrad Àr för att gÄ +/- 0kr, ocksÄ en frÄga i det kommande mailet
Jag tror att det enda som tillkommer Àr markhyra (ca 5-6 m2) sÄ den bör förhoppningsvis inte bli för hög. Ska kolla upp detta.
Har försökt kontakta tidigare Àgare men inte fÄtt nÄgot svar, förhoppningsvis sÄ kanske dom jag har kontakt med nu kan svara mer ingÄende pÄ detta
Den hÀr fÄr jag nÀstan skÀmmas över nÀr jag svarar att jag har inte gjort nÄgon marknadundersökning samtidigt sÄ Àr det minst en intressent till pÄ den hÀr stationen (jag har bÀttre förutsÀttningar dock eftersom dom andra inte bor pÄ den hÀr orten) och företaget som jag kommer att hyra av planerar att ha en station i min stad (vilket borde vÀl innebÀra att dom kan se en lönsamhet i att ha den hÀr?)
Exempel utrÀkningarna ovan Àr frÄn ett kalkylark som jag fÄtt frÄn företaget som jag kommer hyra cyklarna av, det hade kanske varit lite enklare att förstÄ om jag delat hela arket men jag vet dels inte om jag fÄr dela det i sin helhet och dels sÄ vill jag inte dela allt för mycket info om pÄ vilken ort det hÀr Àr, vilket Àr hyfsat lÀtt att fÄ fram om jag delat med mig om all info
Jag har funderat pÄ det hÀr en period ja, och jag skulle kunna se mig driva runt den hÀr pÄ fritiden
Jag vet inte, jag har inte gjort det förut men som det kÀnns just nu sÄ vore det spÀnnande att prova pÄ
Extra inkomsten skulle hjÀlpa mig att bli skuldfri snabbare samt ge mig en fritids aktivitet som jag dessutom skulle kunna utföra med barnen
Lite osÀkert, fÄr kolla upp hur det Àr med det ekonomiska för min del om det skulle floppa
SÀsongen för den hÀr stationen Àr ca 26 veckor/Är sÄ om jag rÀknar pÄ 5h/vecka sÄ blir det totalt 130h/ sÀsong. Jag vet inte riktigt hur mycket ett extra jobb skulle kunna ge i timmen men enligt exempel utrÀkningarna sÄ blir det med 14% belÀggningsgrad:
Vad hÀnder om lÄsen strular? Ringer dom dig dÄ som fÄr sÀtta pÄ blÄljus och springa dit?
Det hĂ€nder mig ibland nĂ€r jag försöker hyra cykel / bil frĂ„n obemannade stĂ€llen. Ett jĂ€kla meck och sur blir manâŠ
Markhyran till exempel Àr mellan mig och kommunen och platsen som behövs Àr ca 5-6 m2. Samtidigt sÄ Àr det hÀr en aktivitet som dom flesta kommuner vÀlkomnar eftersom det hjÀlper till med fritidsaktiviteter och allmÀnhÀlsa
Om nÄgot gÄr sönder sÄ betalar jag endast frakten för dom nya cyklarna till min ort.
Vid olycka vet jag inte, mÄste kolla upp det i exempel avtalet som jag fick medskickat
Nej, tanken Àr att det ska skötas helt av kunden. OM jag skulle behöva ta mig dit (till den tilltÀnkta platsen) hemifrÄn, sÄ Àr det ca 5 minuters promenad
15 minuters körning frÄn jobbet, men troligtvis kommer jag kunna lösa det mesta över telefonen. Enda kruxet dÀr Àr att jag jobbar en del natt och kommer sova pÄ dagtid, jag tror det dock gÄr att lösa med hjÀlp av en nÀrstÄende som kan hoppa in dom gÄngerna om det skulle vara nÄgot
Om jag varit du hade jag varit noga med att kolla upp âfloppkostnadernaâ och vad det praktiskt innebĂ€r om verksamheten sedan lĂ€mnas vidare.
Sen skulle jag pratat med andra med liknande upplÀgg pÄ andra orter och bett om tips och rÄd.
Sen skulle jag göra upp en kostnadsberÀkning för inkognito mode, det vill sÀga om du blir sjuk, skadad eller nÄgon familjekris sker och du behöver ordna backup för skötseln under x veckor.
Om riskerna Àr hanterbara, skulle jag provat en sÀsong och sen utvÀrderat!
Japp, kÀnner det jag med och jag ska inkludera dom frÄgorna i mailet till företaget
Det borde gÄ att lösa
Jag tror inte att det hÀr Àr ett bekymmer dÄ det mesta kommer att göras pÄ telefon/webb/app och skulle det vara nÄgot strul som gör att jag mÄste vara pÄ plats sÄ vet jag att minst en nÀrstÄende alltid stÀller upp
Ja, det Àr lite sÄ jag kÀnner med men efter en privat diskussion sÄ kom vi fram till att jag skulle göra det hÀr inlÀgget för att fÄ tips och rÄd pÄ vad jag mer behöver tÀnka pÄ som skulle kunna göra att jag bör avstÄ det hÀr.
@janbolmeson Kanske kan tagga in nÄgra egenföretagare (jag har dÄlig koll pÄ vilka) som skulle kunna hjÀlpa mig med funderingar om att starta ett företag?
BÄde jag och nej, det finns viss skalbarhet i det hÀr men inte hur mycket som helst, största boven dÄ Àr vÀl transportstrÀckan som kan bli. Jag har en alternativplats med i tankarna men den ligger ca en 1 mil utanför min stad och blir dÄ inte sÄ smidig att ta sig till.
Annars sÄ Àr det hÀr tÀnkt som en sidoverksamhet som inte kommer att ersÀtta ett heltidsjobb varken nu eller senare
Japp, jag kÀnner att det hÀr Àr en av dom stora frÄgorna som jag mÄste stÀlla
Jag kan ta viss del privata samtal under mitt ordinarie arbete och det hÀr utesluter inte övertid pÄ mitt ordinarie jobb.