Sidoinkomst | HjĂ€lp mig och prata mig ur den 😛

Inget mystiskt, kayakomat (franchise) dÀr man hyr kajak/sup Àr helt fristÄende rack. Inte för att det Àr just det som Arre pratar om men vÀldigt liknande förutsÀttningar.

2 gillningar

Först bör du ta dig en funderare om du har rÄd att förlora hela summan du puttar in i projektet.
Vi har ju lite koll pÄ din ekonomi och dÀr finns ju hÄl att stoppa i om man sÀger sÄ.
Du bör vara rÀtt sÀker pÄ ROI innan du tar beslutet.
I övrigt Àr egendrivet fantastiskt sÄ faller allt pÄ plats sÄ kör pÄ det.
TÀnker du köra det i Enskilt bolag?

2 gillningar

I all vÀlmening:

Du ska alltsÄ ha (eller sÀkerstÀlla) telefonjour 26 veckor per Är, x antal timmar per dag, dagtid samt jobba skift?

Du kan naturligtvis inte bedriva egen nÀringsverksamhet pÄ arbetsid pÄ ditt ordinarie jobb.

2 gillningar

HÀftigt med driv och entreprenörsanda!!

Mitt inspel gÀller mer kring Àgandet.
MÄnga anser att enskild firma Àr enklare för smÄ verksamheter dock sÄ slÄr jag ett slag för att ha det i ett AB. SÀrskilt om man som privatperson inte har en extra stor buffert.

Ett AB Ă€r ett ”billigt” skydd mot att inte bli betalningsansvarig privat ifall det skulle tvistas mm. SĂ„ lĂ€nge du sköter ditt AB sĂ„ kan du Max förlora ditt aktiekapital medans en enskild firma inte Ă€r skild frĂ„n dig som privatperson. SĂ€rskilt om du ska ingĂ„ avtal med markhyra mm

Vad hĂ€nder om ”cyklarna” stjĂ€ls eller vandaliseras? Hur förvaras ”cyklarna” nĂ€r det inte Ă€r sĂ€song?

3 gillningar

Jag Ă€r den trĂ„kiga
 ser inte detta som driv och entrepenörsanda
 Ser det som önsketĂ€nkande om att helt plötsligt driva företag utan att det spelar nĂ„gon roll om det gĂ„r med vinst eller förlust.

Det Àr alldeles för smÄ belopp som vinst för att det ens ska vara vÀrt det Àven om personen hade en riktigt bra ekonomi och endast detta som hobby. Nedsidan Àr stor i fom av konflikter Ät flera hÄll.

HÀr Àr man ocksÄ villig att satsa pengar som bÀst skulle göra sig att betala av befintliga skulder i en privatekonomi.

HÄller dock med föregÄende talare om att sÄdant hÀr ska vara i ett AB och inte enskild firma om det ska göras.

6 gillningar

Och jag som trodde jag var den trÄkiga

Det hĂ€r kĂ€nns som en ponzi-nivĂ„ grej till mig, speciellt med att föregĂ„ende â€œĂ€gare” inte gĂ„r att kontakta

Jag rekommenderar starkt att kolla igenom kontrakt med en advokat och sedan kontrollera att det exempel-kontrakt TS har fÄtt Àr effektivt identiskt med det hen sedan fÄr.

Edit: sÄg att TS hade fÄtt exempelkalkyler, inte exempelkontrakt

3 gillningar

@Leena & @Dinlo
Det hÀr Àr precis vad jag vill höra, Äsikter som inte hÄller med mig, som fÄr mig att analysera och fundera pÄ det hÀr mer :slight_smile:

Telefonkontakt “ska” vara minimal dĂ„ det mesta av bokningarna ska skötas av kunden direkt. Sen förstĂ„r jag ocksĂ„ att i verkligheten sĂ„ kommer det sĂ€kert inte bara vara sĂ„ lite som det lĂ„ter som :slight_smile:

Tanken med det hÀr Àr att det ska mer eller mindre sköta sig sjÀlv, som @CarlJohan sÀger sÄ pÄminner det mycket om Kayakomat :slight_smile:

Jag har mailat tidigare Àgare men det Àr till en mailadress som kommer frÄn företaget (namn @ företag.se) sÄ det kan vara sÄ att tidigare Àgare inte har möjlighet/tillgÄng till den lÀngre, det Àr mer ett fel av mig eftersom jag inte har försökt mer Àn sÄ. :slight_smile:

3 gillningar

Viktigt att du inte tror pÄ vad som sÀgs. T ex att de har en till som Àr intresserad, t ex att de sjÀlva tÀnker starta i din stad. De kan vara sÄnt som bara sÀgs för att fÄ dig pÄ kroken.

HĂ€r Ă€r min rekommendation: LĂ„t de andra starta. Är det bra och finns kvar om fem Ă„r sĂ„ kan du ge dig in i leken.

3 gillningar

Kommer det rĂ€cka med 5h per vecka? Du ska ju lĂ€ra dig ett bokföringsprogram och administrera ditt AB utöver sjĂ€lva verksamheten. Det Ă€r lĂ€tt att underskatta tidsĂ„tgĂ„ngen. Är 5h ett best eller worst case scenario? Du mĂ„ste rĂ€kna worst case.

Du beskattas rĂ€tt hĂ„rt nĂ€r du tar ut pengarna som lön. Grovt rĂ€knat fĂ„r du hĂ€lften kvar i bruttolön av vad du belastar företaget med. Med 23% belĂ€ggningsgrad fĂ„r du nog högre timlön Ă€n snittlönen i Sverige, men med 14% vore det bĂ€ttre att jobba extra var som helst. NĂ€r det Ă€r pĂ„ mariginalen sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att jobba extra var som helst. DĂ„ vet du vad du fĂ„r för din tid och tar ingen ekonomisk risk

Kolla upp uthyrningsbolaget och stationens tidigare Àgare pÄ allabolag.se. Det tar bara en minut.

4 gillningar

Excuse me what :triangular_flag_on_post: (hoppas denna Àr röd för dig)

Kanske faktiskt inte Ă€r en röd flagga nĂ€r jag tĂ€nker lite mer
 Tror inte nĂ„n skulle skapa en falsk referens pĂ„ sin egen mailserver, speciellt inte om de inte svarar

1 gillning

Har lÀst din historia och hur du kÀmpar mot en skuldfri tillvaro. Hade jag varit dig hade jag inte tyckt det var vÀrt risken med ett företag. Jag hade hellre jobbat dom dÀr extra timmarna som anstÀlld för att öka inkomsten. Och lagt allt jag bara kunnat pÄ att amortera ner skulderna.

Att nu starta eget för att öka inkomsterna ser jag som aldeles för riskfyllt, det bör man göra om man kÀnner att pengarna man lÀgger in i företaget inte pÄverkar ens ekonomi nÀmnvÀrt om allt skulle gÄ Ät helvete.

Jag tror att folk som dragit pÄ sig skulder ofta Àr för spontana, vill saker för fort. Min analys :blush:.

TÀnk verkligen efter innan. Vill du verkligen detta eller har du dragits med av en kÀnsla.

Hoppas jag inte lÄter alltförmycket som en stoppkloss :grimacing: vill vÀl :heart:

8 gillningar

Ett annat sÀtt att se pÄ det Àr att driva eget företag Àr vÀldigt lÀrorikt och har ett vÀrde i sig sjÀlvt om man ser att det Àr nÄgot som man vill göra i framtiden. Har man vÀl gjort det sÄ Àr startstrÀckan mycket kortare.

2 gillningar

Ja, det hÀr Àr en bra frÄga, jag skulle sÀga troligtvis Àven om det skulle kunna bli lite tuffare mÄnader bitvis.

Jo det gör ju det, och jag rÀknar kanske inte med att gÄ sÄ mycket plus första Äret men pÄ sikt sÄ Àr ju tanken att det hÀr ska hjÀlpa mig att amortera ner mina befintliga skulder :slight_smile:

Den hĂ€r Ă€r lite svĂ„r att rĂ€kna pĂ„ eftersom jag bara har exempel kalkylerna att rĂ€kna pĂ„. Enligt dom sĂ„ borde jag gĂ„ +/- 0kr efter som mest 1 œ sĂ€song, eventuellt tidigare.

Ja, det Àr nog kanske det hÀr som Àr en stor del av mitt intresse för just det hÀr upplÀgget. Jag skulle vilja prova pÄ att driva eget och helst i mindre form frÄn början. :slight_smile:
Jag tÀnker enskilt bolag först men att senare eventuellt gÄ över till AB.

1 gillning

HÀri ligger problemet att jag inte har nÄgon erfarenhet eller kompetens om just starta eget bolag. Min tanke Àr som jag skrev till @AC72

Årlig kostnad för Stöld- brand- och Vandalismskydd: -22’884kr

Den kostnaden gör att jag blir ersatt av företaget för sÄnt som gÄr sönder eller försvinner. Det som tillkommer Àr fraktavgift. :slight_smile:

För sjÀlva driften av stationen sÄ stÀmmer det nog rÀtt sÄ bra men som du skriver mer sÄ kommer nog mitt egna företag ta en del tid med, speciellt i början med upplÀrning av bl a bokföring och admin :slight_smile:

Jag har varit inne en del pÄ verksamt.se och lÀst om bl a det hÀr, vad det finns för andra alternativ Àn att ta ut det i lön vet jag faktiskt inte. DÀr tror jag att AB skulle vara bÀttre Àn Enskilt bolag men jag har som sagt ingen kunskap om det.

Man fÄr ett operatörsinlogg till deras webbplats för att kunna följa sin ekonomi för varje station som man driver och i det inlogget tror jag att det ingÄr en mailadress.:slight_smile: :slight_smile:

1 gillning

Jag försöker fÄ till mer övertid pÄ mitt ordinarie arbete men det Àr bara i perioder som det behövs. Med tanke pÄ min skiftgÄng (3 dagar FM + 3 Dagar EM + 3 Dagar natt sen ledig 6 dagar) sÄ Àr det, upplever jag, inte heller sÄ lÀtt att hitta ett extrajobb. Jag skulle nog kunna lÀgga lite mer manke till det hÀr för att pÄ sÄ sÀtt kunna fÄ till en lite mindre riskfull lösning pÄ att öka mina inkomster. Samtidigt lockas jag av tanken pÄ att driva ett eget litet företag och det hÀr skulle vara en möjlighet att fÄ prova pÄ det :slight_smile:

Jag tycker absolut inte att du lÄter för mycket som en stoppkloss utan det Àr det hÀr jag ville nÀr jag skapade den hÀr trÄden, att fÄ input, tankar och idéer som gör att jag verkligen mÄste fundera pÄ det hela, samt att fÄr rÄd om sÄnt som jag har missat att tÀnka pÄ sjÀlv :slight_smile: :heart:

1 gillning

Lite sÄhÀr jag tÀnker med :slight_smile: :heart:

1 gillning

Men vad Àr vÀrdet av att ha en kortare startstrÀcka till att starta företag?

Har du en bra ide till företagande sÄ spelar det ingen roll.

Detta Àr inte en bra ide som företagande/extra inkomst. Det kommer kosta i en och en halv sÀsong.

Är det viktigare att vara företagare? Eller Ă€r det viktigare att fĂ„ ordning pĂ„ din privatekonomi?

1 gillning

Kanske inte just den delen om kortare startstrÀcka men mer att det skulle vara lÀrorikt och ha ett vÀrde i sig sjÀlvt att starta ett företag :slight_smile:

Potentiellt sÄ kan jag Àven tjÀna igen pengarna pÄ en sÀsong Àven om jag sjÀlv inte har nÄgra förhoppningar om det under mitt första Är :slight_smile:

SjÀlvklart sÄ sÀger jag min egen ekonomi men samtidigt behöver vÀl inte det ena utesluta det andra? :slight_smile: