Vid t.ex marknadsundersökning. Om man inte vet alls hur kunderna kommer svara pÄ en idé och det samtidigt finns vÀldigt begrÀnsad risk för privatekonomin, tÀnker jag. Men i det hÀr fallet lÄter AB vettigare, absolut.
Jag tycker att det lĂ„ter som ett âbra=mĂ„ttligt riskfylltâ sĂ€tt att lĂ€ra sig driva företag pĂ„ men mera tveksamt sĂ€tt att tjĂ€na pengar pĂ„. Din timpenning kommer inte att bli hög i synnerhet om du ska rĂ€kna in bokföring, hantering av skatt och moms samt kostnad för banktjĂ€nster och bokslut om du har AB.
Jag förordar ocksÄ AB för att skilja verksamheten frÄn din egen ekonomi men ett AB kostar lite mer att driva ocksÄ.
Det hÀr lÄter som vÀldigt hög risk för dig. Detta eftersom du helt verkar sakna buffert. Det kan ju gÄ bra, men det kan ju en maxbelÄnad aktieinvestering göra ocksÄ. Vad hÀnder om du drabbas av stölder, vandalism eller ersÀttningskrav t ex?
Se till att ha en betydande buffert först.
Det hÀr Àr varken en vettig sidoinkomst, bra skola, bra företagande eller bra ny hobby för familjen.
Sidoinkomst: VÀlj nÄgot som ger dig garanterad lön direkt.
Skola för att lÀra sig företagande:
GÄ kurser - starta eget kurser, bokföring, skatteregler. LÀs böcker.
Bra företagande: vÀlj nÄgot annat, hÄllbart.
Ny hobby för familjen: Gör nĂ„got som inte ska göras för att âpappa Ă€ger företagetâ.
Hej Arre,
Ăr beredd att hĂ„lla med Lena pĂ„ mĂ„nga punkter. Följande kĂ€nns vĂ€ldigt riskabelt med den informationen du har delgivit, samt den situation du befinner dig i. BĂ€ttre att skaffa ett sidoarbete de dagar du Ă€r ledig (Till exempel arbeta pĂ„ stadium, Elgiganten eller liknande).
RÀknar en hel del pÄ investeringar i mitt yrke, och hade följande legat pÄ mitt bord att presentera för ledningen, hade mitt beslut varit att inte köra till dem. Du kanske har mer information angÄende produkten som du inte kan presentera och dÀrför fattar ett annat beslut.
Definitivt ett AB om du nu ska genomföra följande.
Min rekommendation till dig Àr att genomför en bÀttre marknadsundersökning, och fÄ reda pÄ mer angÄende belÀggningsgraden, vilket Àr A och O för den hÀr verksamheten om den ska gÄ runt och du ska kunna tjÀna pengar i slutÀndan.
Som det ser ut nu hade jag avstÄtt och tagit ett annat sidoarbete.
Ăven jag stĂ€mmer in i det @Leena skriver. Du skriver att frĂ€msta skĂ€let till att du vill göra detta Ă€r att du vill ta dig ur din ekonomiska situation snabbare. Det finns dock mĂ„nga risker:
- Det Àr mer jobb Àn du trodde
- Du behöver rycka in vid tider som inte alls funkar för dig
- Vandalisering gör att du behöver bestÀlla ny utrustning, och fraktkostnaderna kan snabbt Àta upp eventuell vinst
- Det Àr dÄlig belÀggning, intresset Àr svalt
- Hyran Àr dyrare Àn berÀknat
- Du kan förlora delar eller hela din insats
Detta kÀnns just nu superspÀnnande och exotiskt, men det kan snabbt bli en kÀlla av olust och Ängest nÀr problemen hopar sig. Till slut vill du istÀllet dra dig ur, och i bÀsta fall gÄr du inte back sÀrskilt mycket om du lyckas sÀlja till nÄgon annan. I bÀsta fall alltsÄ.
Det kan ocksÄ gÄ bra förstÄs, men jag hade inte rekommenderat nÄgon att göra detta för att ta sig ur en ekonomisk knipa. Kanske som ett kul litet test för nÄgon som Àr beredd att förlora hela insatsen, för att man har just denna hobby som sitt primÀra intresse. Du har ju ett helt annat mÄl, och risken Àr för hög, med vÀldigt liten uppsida.
Ta Ă€ven alla de hĂ€r timberĂ€kningarna med en stor nypa salt. Klart företaget sĂ€ger att det Ă€r ânĂ€stan ingen arbetsinsatsâ. Om de sĂ€ger 5 timmar, dĂ„ Ă€r det sĂ€kert tre gĂ„nger sĂ„ mycket som behövs. Deras uppskattning Ă€r ju helt sĂ€kert för en erfaren person som redan gjort alla nybörjarmisstag, lĂ€rt sig alla systemen, hittat en perfekt plats och sĂ„ har de dessutom valt tidsĂ„tgĂ„ngen den mĂ„nad dĂ„ inget ovĂ€ntat intrĂ€ffade.
Nu scrollade jag trĂ„den och tyckte mig uppfatta att det kanske var Kayakomat det handlade om. Jag har spĂ„nat den tanken sjĂ€lvâŠliksom en sĂ„dan dĂ€r sjĂ€lvgĂ„ende mataffĂ€râŠfinns ocksĂ„ nĂ„got koncept för sjĂ€lvbetjĂ€ning vid uthyrning av bilslĂ€p.
Men jag har samtidigt lĂ€st om entreprenörer som kommit i klĂ€m, blivit av med bygglov, fĂ„tt anlĂ€ggningen vandaliseradâŠeller att det krĂ€ver aldeles för mycket jobb eller att man sĂ€ljer för lite och gĂ„r back.
Ligger tvÄ Kayakomater pÄ blocket nu, var av den ena nÀstan gratis. FrÄgan Àr om Kayakomaterna gick bÀst under pandemin? Liksom padelhallar? Eller om den billiga kanske har ett dÄligt lÀge och man kan fÄ rulle efter en flytt?
Sedan har jag ocksÄ kÀnt att i den bÀsta av vÀrldar sÄ borde man ju ha brinnande intresse eller erfarenhet eller nÀtverk inom den bransch man ger sig in i. Och vad Àr det för bransch? Jo franchise.
Jag kanske Àr feg, men den ende som helt sÀkert tjÀnar pÄ upplÀgget med alla kringavgifter Àr franschiseÀgaren. Lite pyramidförsÀljning a la Tupperware över det hela.
Men jag har alltid varit feg och för sen nĂ€r det kommer till investeringarâŠoch sĂ„ Ă€r jag inte FIRE Ă€nnu ![]()
Det Àr betydligt enklare och riskfritt att ta lastbilskörkort och köra ad hoc som chaufför de dagar man kan.
Min buffert idag Àr 3 mÄnaders utgifter efter a-kassa och inkomstförsÀkring + ~56%, sÄ Àven om den Àr nÄgot lÄg sÄ finns det ÀndÄ en buffert ![]()
Att lÄsanordning/stationen stjÀls/förstörs verkar inte vara ett problem eftersom att dom aldrig har fakturerat en operatör för reperationer/ersÀttningsdelar under dom 10+ Är som det hÀr har varit igÄng.
Om utrustning förstörs eller stjÀls under tiden den Àr uhyrd sÄ ansvarar kunden för ersÀttning till mig/företaget. Utrustningen i sig verkar inte vara sÄ stöldbegÀrlig heller.
Om utrustning förstörs eller stjÀls under tiden den inte Àr uthyrd sÄ Àr den försÀkrad och enda kostnaden som blir för mig Àr frakten (som jag tyvÀrr inte vet vad den ungefÀr skulle landa pÄ).
SvÄrt att sÀga emot hÀr, har dock svÄrt att se vad det skulle vara för sidoinkomst som passar med min skiftgÄng ![]()
HÀr hÄller jag ocksÄ med om att det antagligen vore ett lÀmpligare sÀtt att fÄ teoretisk kunskap av företagande. Praktiskt kunskap, lite svÄrare. ![]()
NÀr cyklarna blir för vÀlanvÀnda för att fortsÀtta hyras ut sÄ sÀljs dom vidare till privatpersoner som kan fortsÀtta nyttja dom lÄng tid framöver. ![]()
Fritidsaktiviteten i det hÀr fallet vore att sjÀlv anvÀnda cyklarna för att pÄ sÄ sÀtt fÄ till en ny fritidsaktivitet med familjen. Inte att driva/ta hand om företaget/utrustningen. ![]()
Mailade och frÄgade och fick till svar att tidigare Ärs BelÀggningsgrad har varit ungefÀr 7% (exakt vad det beror pÄ fick jag dock inte veta men om jag skulle gissa sÄ Àr en anledning brist pÄ marknadsföring).
7% Àr dessutom ungefÀr den belÀggningsgrad som behövs för att gÄ +/- 0kr ![]()
Fick Àven svar pÄ att i snitt sÄ brukar liknande stationer ligga pÄ en belÀggningsgrad om ca 11% första Äret. Med en intÀkt pÄ ca 7700kr/cykel.
Fick Àven reda pÄ att tidigare markhyra var 2000kr/Är sÄ det Àr ingen jÀttesumma, kanske blir nÄgot högre om den flyttas dock. ![]()
Det hÀr ser jag som det största orosmomentet dÄ den Àr svÄr att uppskatta i förvÀg.
Vid försÀljning av stationen sÄ spelar det in hur lönsam den har varit under tiden den har varit i drift och Àr pÄ sÄ sÀtt ocksÄ svÄr att uppskatta för min del. ![]()
Ja, som hobby och prova pĂ„ företagande sĂ„ kĂ€nns det hĂ€r lĂ€mpligt. Jag har lite svĂ„rare med just att förlora insatsen Ă€ven om det inte skulle göra att jag stĂ„r och faller privat med en 100% förlust. Det Ă€r mer min âsova gott om nattenâ kĂ€nsla som blir lidande eftersom jag, iallafall senaste Ă„ret haft en hyfsad, om Ă€n lĂ„g, buffert ![]()
Liknande upplÀgg ja, jag har Àven lÀst om Kayakomat ![]()
Jag har idag lastbilskort (CE) men saknar förarkort, YKB och andra relevanta utbildningar för att kunna hoppa in i en lastbil och jobba ![]()
NĂ€r jag tog mitt YKB sĂ„ kostade den kursen 25â000kr men det var för strax över 10 Ă„r sen sĂ„ den Ă€r sĂ€kert dyrare idag Ă€n vad den var dĂ„ ![]()
Att extrajobba med lastbil hade annars varit ett alternativ ![]()
Bra företagande: vÀlj nÄgot annat hÄllbart - syftar inte till hÄllbarheten pÄ sjÀlva kajakerna utan till affÀrsideen. Den hÀr affÀrsideen Àr inte hÄllbar. Det Àr DU som Àr kunden i ett sÄdant hÀr upplÀgg.
Ny hobby för familjen: Gör nĂ„got som inte ska göras för att âpappa Ă€ger företagetâ. Jo, jag förstĂ„r att du menar att ni ska vara ute och paddla tillsammans och inte sköta sjĂ€lva företaget. MEN det kvarstĂ„r att det Ă€r nĂ„got som ska göras som fritidsaktivitet för familjen för att âpappa Ă€ger företagetâ. Hur mĂ„nga gĂ„nger var ni ute och paddlade tillsammans i somras? Ăr det vad övriga familjen vill göra?
Det kĂ€nns lite som nĂ„gon sĂ„lt in denna affĂ€rsidĂ© och sen tar betalt för den. SĂ„ se till att du skaffar fler kĂ€llor Ă€n just âsĂ€ljarenâ!
SÀljaren kommer alltid mÄla upp gröna skogar och inte nÀmna riskerna.
SĂ„ se till att skaffa separata kĂ€llor, för det kĂ€nns som det Ă€r en dĂ„lig deal att âjobbaâ gratis i 1.5 Ă„r om det gĂ„r ok och gĂ„ med förlust om det gĂ„r dĂ„ligt.
Jag kör min hobbyverksamhet, som i flera aspekter Àr som ett företag, för att jag Àlskar det. Men det ger mig 0kr i lön, om man inte rÀknar kvalitetskontroller.
Men det har gett enorma erfarenheter och kunskaper.
Jag har Ä andra sidan aldrig tagit nÄgra större risker, jag började med en insats pÄ 500kr och syrrans gjutjÀrnsgryta. Nu omsÀtter jag cirka 30 000kr per Är och fÄr en meningsfull fritid under delar av Äret.
Finns det inte nÄgot du Àlskar att syssla med som skulle kunna bli en verksamhet? DÀr du startar upp nÄgot eget? Kanske nÄgot som kan generera inkomst utan att betala nÄgon annan för en halvfÀrdig verksamhet?
Tack för förklaringen, jag missförstog ditt första inlÀgg om hÄllbar affÀrsidé ![]()
Vi Àr hysat aktiva med olika friluftsaktiviteter men kanske inte just den hÀr, ett billigare sÀtt att prova pÄ detta vore att helt enkelt anvÀnda sig av utrustningen som kund för att se om det vore nÄgot för oss ![]()
Jag har (efter inrÄdan hÀr) mailat nÄgra fler av dom som driver sÄna hÀr stationer men har inte fÄtt nÄgra svar Àn, ÄterstÄr att se om jag fÄr nÄgra svar ![]()
Företaget som jag skulle hyra av verkar vara rĂ€tt sĂ„ transparanta med dom faktiskta kostnaderna och svarar pĂ„ dom frĂ„gor som jag har stĂ€llt hittils sĂ„ jag tror inte att dom Ă€r ute efter att lura pĂ„ mig en lösning som inte skulle vara positiv för oss bĂ„da, men samtidigt kommer inte mitt huvudsakliga jobb vara âuthyrareâ utan sĂ€ljare. Att sĂ€lja in med marknadsföringen att kunder ska komma till just mig och hyra den hĂ€r utrustningen ![]()
Den hÀr frÄgan har jag funderat pÄ mÄnga gÄnger och har inte, iallafall inte Àn, kommit pÄ vad det skulle vara. ![]()
Hur vet du att de inte ljuger? ![]()
Kollat Ärsredovisningar?
FÄtt tag pÄ de som drev det innan?
Det vet jag ju förstÄs inte
men det det Àr ett stort företag och vill dom inte fÄ dÄligt rykte om sig bör dom inte ljuga i förhandlingarna om att starta upp en station till som genererar mer pengar till dom ![]()
Inte fÄtt tag pÄ den som drev det innan men fÄtt siffror frÄn tidigare Är ![]()
De fÄr inte dÄligt rykte. De som provat driva företag pÄ detta sÀtt gÄr dÀrifrÄn utan att meddela omvÀrlden om att just de inte var sÄ bra pÄ försÀljning och marknadsföring som de trodde.
Ja, det Àr inte omöjligt. I det lÀget sÄ Àr det nog lÀtt att klandra sig sjÀlv att man inte var tillrÀckligt bra ![]()
FrĂ„n âsĂ€ljarenâ?
Tur att de inte gÄr att manipulera! ![]()
Som sagt, fÄ tag pÄ externa kÀllor.
De beskrivna sidointÀkterna verkar vara avsedda för redan existerande företag som vill utöka sitt utbud. T.ex. ett bed & breakfast eller vandrarhem som ligger vid vattnet och som kanske redan har cykeluthyrning, glasskiosk mm.
Jag tycker att det Àr oseriöst av franchiseleverantören att övervÀga en franchisetagare som inte har nÄgon annan verksamhet att komplettera.