Sidoinkomst | HjĂ€lp mig och prata mig ur den 😛

Om du kĂ€nner att du vill bli övertalad att överge idĂ©n, finns risken kanske att du tar dig vatten över huvudet, nĂ€r du har sĂ„ mycket annat för dig. Är pĂ„ @leena och @ac72 linje hĂ€r :slightly_smiling_face:

Men oavsett sÄ ska du följa din egen intuition och göra det du brinner för @arre :heart:

3 gillningar

Ja det skulle jag sÀga Àr huvudet pÄ spiken hÀr men att jag dÄ har hand om daglig drift :slight_smile:

Jag har ju mitt ordinarie arbete och dom var tydliga med frÄn början att det hÀr Àr inget som man kommer kunna ha istÀllet för ett heltidsjobb. Det Àr just en sidoinkomst vid sidan av :slight_smile:

Jag vill nog egentligen inte bli övertalad men jag vill fÄ fram tankesÀtt och situationer som jag inte har tÀnkt pÄ sjÀlv, vilket jag har fÄtt hÀr :slight_smile:

2 gillningar

Är produkterna nĂ„got “klassiskt” uthyrningsföremĂ„l, nĂ„got nytt, nĂ„got trendigt, en klassisk produkt som hyrs ut pĂ„ nytt sĂ€tt etc?
Behöver du verkligen vara hemlig med vad det handlar om? (TĂ€nker att det kanske Ă€r vettigt om det Ă€r nĂ„got nytt och unikt men om det ex handlar om kayaker eller cyklar Ă€r det ju nĂ„got som vem som helst kan “fĂ„ möjlighet” till att driva. Vi hĂ€r kanske bĂ„de kan grĂ€va i bolaget som ligger bakom samt vara en form av marknadsundersökning. Det kanske Ă€ndĂ„ Ă€r ganska liten risk att nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet finns pĂ„ samma ort, i ditt omrĂ„de och Ă€r villiga att ta sig an detta. Det Ă€r trots allt inte gratis pengar det handlar om utan det Ă€r du som Ă€r kunden först och frĂ€mst.

Jag har sjÀlv jobbat med drift och installation av Cykelpooler i mÄnga Är. Det finns mycket att fundera pÄ i det ovan. En liten grej Àr Downtime efter stöld/vandalism.
Med 23.000kr listat som kostnad för stöld/vandalism och kanske 60.000kr intÀkter sÄ verkar det ÀndÄ vara ett relativt stort/dyrt problem. Kolla vad som gÀller dÀr. Inte minst eftersom det Àr du som ska stÄ för fraktkostnader.

KrĂ€vs bygglov? (om montering krĂ€vs lĂ„ter det nĂ€stan sĂ„?) Markhyra pĂ„ 2000kr/Ă„r eller 170kr/mĂ„n lĂ„ter gött. Det lĂ„ter vĂ€ldigt billigt men ska erkĂ€nna att jag inte vet vad som Ă€r normalt. Men en korv/glasskiosk borde ocksĂ„ kunna rymmas pĂ„ samma yta och dĂ„ lĂ„ter hyran vĂ€ldigt billig

Var stÄr stationen utanför SÀsong?

Du nÀmnde ju att du frÀmst blir en sÀljare (som dock först mÄste betala massvis för att fÄ sÀlja) Har du sjÀlv erfarenhet av produkterna eller aktiviteten sedan innan? Har du ett nÀtverk att sÀlja till? En idé om hur du skulle nÄ ut till folk, etc.

Jag tycker det lÄter som en klurig satsning. Inte minst om du ens Àr i nÀrheten av att fundera pÄ att lÄna pengar för att finansiera insatsen pÄ 45.000kr eller ta frÄn din nyligen upparbetade buffert. (Äterkoppling pÄ din andra trÄd) Jag tycker att du först bör fokusera pÄ dina privatlÄn med 7-8% rÀnta. DÀr har du bÀttre avkastning Àn pÄ börsen om du amorterar och avkastningen Àr Garanterad. All in med allt sparande dÀr och nÀr de Àr pÄ noll sÄ kan vi kanske köra pÄ diverse roliga Sidoinkomster.

4 gillningar

Den hÀr verkar jag ha fÄtt fel/rÀknat fel pÄ dÄ jag, efter ett till möte med företaget fick veta att försÀkringen mot stöld/vandalism kostar ca 350kr i mÄnaden. Företaget sÀger Àven att risken Àr minimal dÄ dom generellt inte har problem med detta :slightly_smiling_face:

Jag har haft kontakt med tvÄ andra som driver sÄna hÀr stationer och ingen av dom har haft problem med stöld/vandalisering under flera Ärs drift.

Det har jag inte hört nÄgot om men företaget har redan en planerad plats som dom i samrÄd med kommunen fÄtt tillgÄng till :slightly_smiling_face: (ungefÀr samma plats som jag sjÀlv tÀnkt ut).

Den stÄr kvar pÄ samma plats, slitna cyklar byts ut till vÄren/sÀsongsstart :slightly_smiling_face:

Nja kanske inte sÄ direkt men kommer nog troligtvis syssla mest med marknadsföring av material som företaget tillhandahÄller :slightly_smiling_face:

Sociala medier Àr det som rekommenderas :slightly_smiling_face:

Hur har det gÄtt med detta? :relieved:

2 gillningar

Jag startade tvĂ„ stationer med 9 st cyklar vardera vĂ„ren 2023. Jag Ă€r nu efterklok och ser ingen lönsamhet i det. Än sĂ„ lĂ€nge har omsĂ€ttningen varit ok men jag tycker kostnaderna Ă€r orimligt höga och trĂ„kigt att vara bunden till att hyra cyklarna. Men det kanske blir ljusare efter nĂ„gra Ă„r :slight_smile:

1 gillning