Hur kan gym hålla sig ekonomiskt flytande?

Hej alla,

Jag har funderat på något som jag tror många av oss har undrat över: Hur kan ett gym hålla sig ekonomiskt stabilt? På det lokala gymmet där jag tränar kostar ett årskort några tusenlappar, och det är bara början. Utöver detta måste gymmet täcka olika driftskostnader som hyra för lokalen, utrustning, underhåll, el, vatten, och naturligtvis löner till personalen.

Det får mig att fundera: Hur kan dessa kostnader mötas, särskilt med tanke på att gym ibland erbjuder erbjudanden och rabatter som verkar nästan för bra för att vara sanna?

Jag förstår att medlemsavgifterna är en del av det, men det verkar svårt att tro att det är tillräckligt för att täcka alla kostnader, särskilt när man ser på det stora utbudet av maskiner, klasser och faciliteter som många gym erbjuder.

Så, vad är hemligheten? Hur kan gym hålla sig ekonomiskt hållbara och samtidigt fortsätta erbjuda kvalitativ service till sina medlemmar? Är det genom andra intäktskällor som försäljning av kosttillskott och kläder, personlig träning, eller har de andra strategier som vi kanske inte är medvetna om?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon som har insyn i gymindustrin eller som har erfarenhet av att driva ett gym skulle dela med sig av sina tankar och kunskaper om detta ämne. Hur kan ett gym ekonomiskt hålla sig flytande?

Ser fram emot era åsikter och insikter!

1 gillning

Januari möter friskvårdsbidrag är svaret.

24 gillningar

Kort svar friskvårdsbidrag, hade arbetsgivarna slutat erbjuda friskvårdsbidrag så hade 80 procent av gymmen gått i konkurs och stängt ner.

8 gillningar

Men även om arbetsgivaren erbjuder friskvårdsbidrag krävs det ändå en rejäl kundstock för att få dem att gå runt. Många arbetsgivare erbjuder dessutom enbart 50% av utläggen upp till ett visst tak.

Vad kostar ett årskort i genomsnitt i Sverige? 5000kr kanske? 100 utövare borde därigenom täcka EN anställd i kostnader. Jag vet inte hur många som arbetar på ett gym. Vissa har konceptet att bemanna vissa tider medan andra har ständiga spinningpass och annat, endel gym har dessutom bastun igång hela tiden (minns ett gym jag tränade på som stängde av bastun - det gjorde mig irriterad så jag avslutade mitt medlemskap)

Min poäng är att det krävs bra många medlemmar för att de ska bära sig. Ibland har de dessutom kampanjer för att locka in nya medlemmar, där de knappast drar in någon vinst.

Friskvårdsbidrag hjälper naturligtvis till endel, men fortfarande krävs det en rejäl kundstock som dessutom är hyfsat lojal.

Är det inte som så att en majoritet inte utnyttjar sitt gymkort typ alls? Du kanske ser 100 medlemmar regelbundet men sen har du 900 till som dyker upp någon gång per år eller aldrig.

12 gillningar

Betänk att de allra flesta med gymkort inte lär synas på gymmet särskilt ofta :sweat_smile:

Det låter kanske konstigt för oss ekonomiskt sinnade. Men jag är övertygad om att gymmen har väldigt många medlemmar som aldrig går dit utan bara har kort för ”motivationens” skull.

Särskilt pga just friskvårdsbidrag och nyårseffekten.

4 gillningar

Pratade med ägaren på ett litet gym för många år sedan.

Det var tomt ganska ofta men dom hade flera hundra betalande medlemmar. Jag var där lite olika tider men träffade inte fler människor än att jag kände igen alla ganska väl.

1 gillning

!!!

Googla på “gym årsredovisning” så får du upp dokument från lite olika gym.

Gymmet där jag tränar har cirka 10 tusen betalande medlemmar.

Gymmet har flera anläggningar, men jag skulle gissa på att anläggningarna tar runt 200 pers sammanlagt innan det blir trångt och man blir less.

Staden jag bor i har cirka 150 tusen invånare.

Skulle gissa på att det finns 3-4 andra stora gym i staden och ett stort antal mindre.

Orkar inte kolla noggrannare, men det måste finnas typ 50 tusen betalande medlemmar på stans gym, kanske fler.

4 gillningar

Jag har jobbat på gym, var som några nämner att vissa inte riktigt utnyttjar sitt medlemskap. Var en kund som hade haft gymkort i 12 år och gått 5 gånger.

8 gillningar

Tränar på stort Nordic Wellnessgym i Stockholmsförort och det är ofta fullt med folk utom kanske runt lunch då jag passar på att träna.

Om majoriteten som har gymkort tränar sällan och om gymmet det trots detta nästan alltid är välbesökt förstår jag att detta och NWs övriga 300 gym går bra.

Som pensionär kan jag träna vad jag vill inklusive klasser, när jag vill på alla 300 gym i Sverige ( Inklusive Allt - med andra ord ) för en billig penning - 269:-/månaden.

Men vi pensionärer som disponerar vår tid, tränar när andra jobbar och det är lite lugnare, så för gymmet blir det trots allt en merförsäljning.

1 gillning

Är det inte lite som med (åtminstone fördomen) om brandmän, att löner kan hållas nere för att dom anställda huvudsakligen jagar nån idrottslig dröm dom tror sig kunna nå genom ett arbete med mycket fysisk träning?

Enligt en snabb googling av tveksam karaktär så tjänar gympersonal i medel 25 300 kr, vilket även om många i yrket säkert är unga får anses var väldigt modest.

Förmodligen rätt lätt att budgetera för pass och liknande aktiviteter, dyra initiala maskininköp dock även om förhållandevis billigt jämfört med industri förstås. Efter det är det väl mest service och man behöver inte oroa sig för att sitta på nåt varulager. Hyra lär väl vara lejonparten av utgifterna, ofta stora lokaler i attraktiva lägen, dock ofta av “källarkaraktär” som säkert annars skulle vara svårt för fastighetsägaren att göra annat än lager av.

Det är lite konstigt att det är lagligt att signa upp folk på så långa kontrakt som inte går att bryta (?), när det egentligen inte innebär några kostnader att tala om för gymmet (mer än förlorade intäkter då). Ur kundens perspektiv är det ju blindgalet att betala för mer än kanske max 1 månad åt gången. Känns inte som att detta skulle flyga i de flesta andra branscher, men kan ha fel?

2 gillningar

:rofl:

Får mig att tänka på denna scen ur Vänner där Chandler försöker avsluta sitt medlemskap:

2 gillningar

Nyårslöftes-effekten, jag ska börja ett nytt mer hälsosamt liv, jag ska träna minst 3 dagar per vecka och betala det med friskvårdsbidraget!

Gymmen är propfulla de första veckorna i januari, sedan tröttnar 90% av dessa.

1 gillning

I många fall har väl personalen någon form av timanställning så även om det finns ett gäng som håller i pass gör de inte det 8 timmar om dagen.

Men sen är väl det enkla svaret att många gym inte går runt, tycker de byter ägare/kedja titt som tätt.

2 gillningar

Dom stora gymmen verkar väl gå runt rätt bra, där jag bor är dom största nästan anrika då dom funnits sedan gym blev en grej.

Jag sa inte att det gäller alla gym :slight_smile:

Många timanställda. Det är ofta personliga tränare och coacher med egna företag på anläggningarna. Dom kan betala en del av klient avgiften till gymet för att verka där.
Lönerna är ofta inte höga och som sagt inte bemannade 24/7.
Många som driver gym har det även som en passion, inte för att bli rika på det.

2 gillningar

Det är också väldigt tydligt om man spenderat en del tid på gym att de tjänsterna de verkligen försöker kränga är PT’s.

3 gillningar

Ordentlig clickbait-titel men innehållet är rimligt…

1 gillning

Haha “hela affärsidéen bygger på att sälja sådant folk inte gillar att göra”, ligger en del i det :wink:

1 gillning