Friskvård och Naturaförmån i enmans-AB

Hej!

Jag läste igenom denna tråd och det var mest fokus på om friskvård kan betalas utan att ta lön.

Jag kommer att ta ut lön i mitt enmansbolag (AB) och jag har några få funderingar kring friskvård kontra naturaförmån och hur det skiljer sig åt i detta fall.

1. Friskvård kan betalas ut med ett belopp om 5.000 SEK per år. Jag undrar om jag måste gå den långa vägen och betala det ur egen ficka (privat ekonomi) och sedan ersätta med utlägg, eller om det är okej att betala med företagets pengar direkt och underlätta bokföringen.

2. Om naturaförmån är något som en arbetsgivare bestämmer, betalar för direkt och även måste erbjuda alla anställda. I enmans-AB så känns det som att det i detta fall enbart blir en förlängning av friskvårdsbeloppet — tänker jag rätt?

Naturaförmån
“Till skillnad mot vad som gäller friskvårdsbidrag finns det ingen fast beloppsgräns för vad som anses utgöra mindre värde när friskvård utges i form av naturaförmån.” Naturaförmån (Skatteverket 2023). Men det är luddigt beskrivit att det skall gå under mindre värde som Skatteverket enbart exemplifierar med att exklusiva gym inte räknas, samt att kombination av normalt gym plus tillgång till skidanläggning även inte ingår i definitionen av mindre värde.

1. Hur särskiljer man då i ett enmans-AB naturaförmån kontra friskvård för att maximera nyttjandet — är det genom att ta den långa vägen som jag beskrev i fråga 1? Både friskvård och naturaförmån bokförs på konto 7699.

2. Stämmer det att friskvård och naturaförmån både är avdragsgilt för bolagets vinst samt är okej att lyftat moms på?

3. Är det någon skillnad på vad som gäller för naturaförmån kontra friskvård vad gäller tillåtna aktiviteter? Jag förstår att träningsappar är tillåtna att köpa för friskvård, men det framgår inte lika tydligt av Skatteverket om träningsappar kan räknas som naturaförmån.

Angående fråga 5 — Själv tolkar jag det som att det inte bör skilja sig åt, då båda använder begreppet Motion och annan friskvård.

Skulle vara intressant att skapa lite diskussioner kring detta ämnet och se vad folk har luskat fram. Tänkte ta och ringa Skatteverket imorgon och rådfråga för att förstå reglerna bättre.

2 gillningar

Välkommen till forumet!

Det blir ingen skillnad, så jag skulle säga att det är OK.

Ping @Maria_Almegard, @gronk på de andra frågorna. :slight_smile:

2 gillningar

Det blir en intressant juridisk diskussion när man läser Skatteverkets rättsliga vägledning gällande naturaförmån.

Naturaförmån | Rättslig vägledning | Skatteverket
Exempel 1: friskvårdsförmån i form av gymkort

En arbetsgivare har anskaffat årskort som ger fritt inträde på ett närliggande gym till samtliga anställda. Denna förmån är att jämställa med en naturaförmån eftersom arbetsgivaren själv köper årskorten. De anställda kan inte byta ut gymkortet mot någon annan friskvårdsaktivitet. För att en sådan friskvårdsförmån ska vara skattefri krävs att förmånen är av mindre värde och enklare slag, men till skillnad från vad som gäller för friskvårdsbidrag tillämpas inte någon fastställd beloppsgräns för förmånen. Om förmånen avser en motionsanläggning av normalt slag är den skattefri."

Detta låter som att betalning på företagets räkning i allmänhet räknas som naturaförmån. :man_shrugging:

Det blir också så kluddigt när man som ensam ägare i AB ska betala ut friskvård och naturaförmån. Friskvård som bolaget givit den anställda (ägaren) ska den anställda som juridisk person bestämma hur den vill nyttja, medans naturaförmån ska företaget boka/bestämma, men det kräver ju att den ensamma ägaren tar det beslutet. Det känns bara svårt att motivera skillnaden för Skatteverket när man är ensamägare i ett AB.

Ja, det blir lite “kluddigt”, men tänk såhär. Texten är skriven generellt för var lämplig för alla Sveriges företag. Sen när man råkar vara egenföretagare med aktiebolag hamnar man ju direkt på båda stolar samtidigt. Arbetsgivare och arbetstagare. I normalfallet är det ju arbetstagaren som signar upp sig på gym eller annan aktivitet, och kanske får hela eller delar av denna kostnad täckt av arbetsgivaren beroende på dennes policy. Det är nog den typen av händelse texten är skriven för och därför förtydligas det nog inte gällande hur betalning ska ske. Jag har aldrig riktigt tänkt så mycket på det utan som enmansföretagare skulle jag nog ändå tycka det är ok att betala “friskvård” direkt.

Klart att du ska kunna nyttja både friskvård och naturaförmån som enmansföretagare, men vara rimlig med naturaförmånens belopp. Tänk utifrån Skatteverkets perspektiv vid eventuell revision. Om dom ser att man som ensam i företaget bekostar något riktigt exklusivt medlemskap på någon spa-anläggning med både gym, frukost och massagebehandlingar så skulle de nog snabbt se det som privata levnadskostnader.

De skattejurister jag pratat med om alla dessa typer av kostnader ett företag normalt kan ha för personal och hur det kan användas som enmansföretagare upplever jag tyvärr rätt stor bredd i tolkningen. I vissa fall upplever jag tyvärr att enmansföretagare behöver vara än mer varsam med denna typ av kostnader än andra företag där ägare och anställda inte enbart är samma personer. Exempelvis kick-off, konferenser, julfest och andra kostnader som delvis är till för personalens trivsel kan bli svårare att ta i enmansföretag då det hamnar så nära inpå den privata ekonomin.

Vet inte om det här hjälpte eller ställde till det än mer för dig.

2 gillningar

Tänker att naturaförmån måste vara en faktura eller kvitto med ditt företags namn på och inte ett utlägg som du gör för företagets räkning med ditt namn på som när du gör friskvårdsgrejer. Därmed blir gymavtalet inte lika rabbaterat som om du har privattecknat det och du vinner inte lika mycket på det.

Pratade med Skatteverket precis. Enligt han jag pratade med så gäller följande:

• Naturaförmån är något arbetsgivaren betalar och det bör då företaget ingå i ett avtal.
  • Friskvård skall betalas som utlägg till den anställde mot uppvisning av kvitto. Enligt honom går det alltså inte att betala med företagets pengar
  • Om aktivitet betalas med företagets konto så bör det enligt honom räknas som naturaförmån och inte friskvårdsbidrag, även om den anställdes namn står på avtalet/kvittot. Detta går emot första punkten om att företaget skall stå på avtal, så jag vet inte vad man gör åt den informationen.

Det är inte så lätt som man trott, alltså. Tack för er hjälp. Blir att gissa sig fram och hoppas man tolkat allt rätt.

Ja det var ju lite rörigt, men grunden att företaget skall teckna avtalet verkar dock stämma, sedan får det förstås framgå att avtalet ang tex gymkort gäller person xx.

På vissa gym har de speciella avtal där allt ingår, x antal PT timmar, föreläsningar om kost motion mm samt fri tillgång till gym och gruppass. Kostadsbilden blir då mycket högre än bara gym och gruppass.

Berätta gärna hur det blev i slutändan.

Ett tips, om jag förstått det rätt, är att om du har partner eller närstående i styrelsen, eller som suppleant och de har en aktiv roll i företaget så får du ge friskvård till dem. Vet inte om det även gäller naturaförmån, isåfall borde du vara tvungen att erbjuda dom förmånen också!

1 gillning

Har också funderat över detta. Skatteverket har helt klart inte försökt förmedla hur detta bör användas för enmanns-bolag.

Använder själv mitt vanliga friskvårdsbidrag (5000kr max) för utlägg till dansträning, men skulle ju vara fantastiskt om man kunde köra t.ex. ett SATS-medlemskap via bolaget också. Hittade denna länk, här verkar man kunna (om man anger 0kr friskvård) få hela fakturan till bolaget utan att överäta kostnadsbilden. Dock tillkommer moms, om jag får gissa, men skulle ju vara mycket fördelaktigt att använda bolagets kassa för detta.

Är det någon som tolkar att även styrelsen skulle kunna ta del av denna naturaförmån? (Även om medlemmarna inte är operativt aktiva i bolaget)

Som du redan har fått svar på så behöver du göra det.

Olika personer betalar. Men som helhet är det förmåner för dig som anställd/ägare.

Jag skriver i rubriken att det är friskvård och sen kan jag hålla koll på beloppet via huvudboken. Alt. att man för ett separat register.

Jepp

Min tolkning är att det är samma.

Hej! Är newbie här. :slightly_smiling_face:
Har två frågor om någon kan hjälpa med.

1. Finns det någon gräns om hur många gånger ska man köpa en abonnemang under året som anses som naturaförmån? Måste det bli bara en gång om året eller det fungera också fördelat ?
  2. Får det även gälla två olika aktiviteter/abonnemang? Typ gymkort och padelträning.
1 gillning

På fråga 1: Nej,
På fråga 2: Ja
Naturaförmån kan vara allt ifrån en banan till ett gymkort så under året är chansen stor att du samlar på dig ett gäng kvotton relaterat till naturaförmån.

3 gillningar