En superbasic fråga jag insåg att jag kanske hanterat fel.
Jag köpe ett gymkort som naturaförmån i somras + ytterligare lite friskvård. Behöver dessa båda förmåner redovisas till skatteverket på något sätt, tex i AGI etc?
Just nu har jag bara bokfört det och de privata utläggen för friskvård är utbetalda genom separata utläggsredovisningar… men det finns inte omnämnt i lönespec eller inrapporterade till skv på något sätt. Jag kan inte hitta någon info att jag borde hantera det annorlunda, men lika bra att fråga.
Nej, du behöver inte skicka in något till Skatteverket så länge kostnaden för friskvården är under 5 000 kr (den skattefria gränsen) och kostnaden för naturaförmånen inte är orimligt stor eller lyxig. Det viktigaste är att du håller dig inom gränserna och sparar alla underlag, skulle Skatteverket göra en revision av bolaget.
Kostnader för friskvård tas inte upp i lönespecifikationen så länge de går under denna gräns; de är endast personalkostnader för bolaget. För naturaförmåner finns dock ingen gräns (som för friskvård) och beloppet för detta räknas inte in i 5 000 kr gränsen, de behandlas separat. Enda man ska förhålla sig till är “av mindre värde” och kort sagt är allt som kan tolkas som lyx av större värde och inte okej (Vad är då lyx? “Deluxe-package” eller “Guldnivå” är bra indikationer).
Se exemplen nedan för hur olika fall kan hanteras:
Exempel 1 - 4 800 kr gymkort (400 kr / mån), 2 500 kr simhall
Helt OK. Gymkort om 400 kr / mån ingår i den tillgängliga friskvården som anställda kan ta del av. Ingen extra beskattning sker så länge alla anställda (ingen särbehandling för ägare jämfört med anställda) kan ta friskvård enligt samma premisser (5 000 kr / år). Simhallen är OK så länge alla i bolaget kan få samma tillgång att simma.
Exempel 2 - 7 200 kr exklusivt gymkort (600 kr / mån), 7 000 kr spa-access
Funkar upp till 5 000 kr, resterande del får du betala privat. Spa-kostnaden kan i samband med den övriga friskvården ses som lyx och borde förmånsbeskattas.
Spelar absolut ingen roll vem som gör betalningen eller hur den görs (utlägg, faktura, kortköp) så länge betalningen för utlägget sker under året som du beskattas för. Gör du ett utlägg i december, se då till att betala ut det till dig själv innan årsskiftet; annars hamnar friskvården på nästa år.
“Friskvårdsbidraget måste också vara av mindre värde. Det innebär maximalt 5 000 kronor per år. Betalar arbetsgivaren ut mer än 5 000 kronor får du betala skatt på hela friskvårdsbidraget.”
Får jag passa på att fråga en grej på samma tema? Kan man betala ut friskvård till sin suppleant också? Har ett litet bolag med bara mig och så min suppleant. Mailade skatteverket och fråga förra året men fick inget riktigt svar, de kanske missförstod frågan.
Jag vet inte exakt, men är övertygad om att kommer det från två av dina egna ägda bolag så är det antagligen lite kinkigare än om det kommer från två random arbetsgivare som du inte har någon annan koppling till. Tänker t ex att du är läkare, anställd av en region och sen jobbar extra på en vårdcentral eller eget AB. Då är det nog mindre “känsligt” om du får friskvårdsbidrag från två håll. Samtidigt skulle jag tro att vi är många, inklusive mig själv, som genom åren tagit ut skattefria julklappar från flera AB parallellt osv.
Ofta är det ju speciella regler omkring beskattning/förmåner osv när du själv, eller närstående, både är arbetstagare och arbetsgivare eftersom du då har mer att vinna på det och ingen utomstående som är oberoende som skulle kunna säga nej.
Samtidigt kanske någon annan varit med om en regelrätt revision där man kollat på det eller vet något prejudikat/domslut/paragraf som kan vägleda vad som gäller?
Det jag hade i åtanke var för respektive som är suppleant i mitt AB men har annan anställning i helt annat bolag där friskvårdsbidrag också betalats ut.