Hur kan jag bli av med fasta kostnader?

Hejsan,

Nu var det dags för mig att starta ett ämne efter att ha läst forumet lite då och då varje dag och hoppas på jag får lite hjälp med ekonomin.
Undrar om jag kan på något sätt sänka mina avgifter.

Jobbar 100% och lönen är drygt 22 000 kr efter skatt.
Här kommer mina kostnader varje månad:

2100 kr: Avgiften till bostadsrätts föreningen
130 kr: A-kassa
6000 kr: ränta och amortering på boendelånet
900 kr: CSN lån
229 kr: el avgift
200 kr: el nätet
300 kr: bredband
630 kr: försäkring (hemförsäkring mm)

Vet att många här är väldigt duktiga på ekonomi och jag lär mig nya saker varje dag.

Tack

3 gillningar

Det säger sig själv att “fasta kostnader” är svårt att bli av med om du inte väljer att flytta. Amerikanarna kallar ju det för “utilities”. De avgifter du kan påverka är elavgift, elnät, bredband och försäkring. Så du får shoppa runt.

5 gillningar

“Hemförsäkring mm”? Vilka ingår i beloppet?

2 gillningar

Det du främst kan göra är att flytta och planera för att hålla nere kostnaderna långsiktigt. Jag har gjort så här:

1. Valt kommun som har lägre kommunalskatt än omgivande kommuner.
  2. Att bo i hus
  3. Valt hus med friköpt tomt
  4. Att bo i område med samfällighet. Jag betalar en avgift för ett stort paket med tjänster. Typiskt sett betalar jag ”halva priset” jämfört med om jag skulle ha egna abonnemang på dessa saker.
  5. Samfälligheten är skuldfri så allt jag betalar dit går till reellt nyttiga saker, inte räntekostnader.
  6. Ha närhet till service och kollektivtrafik så att kostnader för transport kan begränsas.

Jag bor alltså inte på något märkvärdigt dyrt ställe och jag har inte någon extremt hög lön eller liknande.

Eftersom jag bor i Stockholmsområdet är kostnaderna för elnät inte enorma. Den kostnaden varierar oerhört mycket mellan olika platser.

1 gillning

Det finns bostadstättsföreningar där elnät, bostadsrättsförsäkring och bredband ingår i hyran. Men det är ju inte självklart ett alternativ. Det flyttar ju ofta bara över kostnaden till hyran. Som villa ägare kommer du upptäcka att det finns ännu fler kostnader. En del förutsägara, andra inte alls. Själv betalar jag inte A kassa, men det är för mina omständigheter. Du bör behålla den kostnaden så länge du har nytta av den!

5 gillningar

Att ha gemensam el, försäkring och bredband är klart vettigt. Det sparar betydande pengar över tid. Alla sådana gruppavtal ger (typ) halva priset på dessa tjänster.

1 gillning

Bredband, kolla om du kan få grannens Wi-Fi lösenord istället för 50 kr i månaden så säger du upp ditt egna.

Bredband är något väldigt många skulle kunna dela på, många tanter därute som sitter på 100
Mbit och använder Mail och internetbank

7 gillningar

Vad har du för ränta i dagsläget?

Nu hjälper det inte dig eftersom du redan ligger på den nivån, men betalar man över 4% av sin inkomst till CSN kan man få månadsbeloppet sänkt.

Använd enbart uppkopplingen genom mobilen.

Denna behöver du se över.

1 gillning

630 försäkring lät dyrt men svårt att säga något om när du inte listat vad det avser.

Kan vara en bra idee.
Jag skulle nog då pga vilja att ha total koll själv.
Prata med ett par grannar kanske om sådana finns och åta sig att sköta en router där dom får tillgång för hälften av dom 300 dom troligen också betalar nu.
Då kan du sköta säkerheten på routern och se till att den konfigureras rätt för god säkerhet med olika lösenord och att mjukvaran uppgraderas automatiskt och routern byts när den blivit gammal och att den bootar om sig en gång per dygn för att undvika en del problem.
Då kan din månadskostnad bli 0 SEK (eller negativ) . Även om du kanske får bjuda på lite support till grannarna nån gång.

1 gillning

När det gäller bredband: engagera dig i bostadsrättsföreningen och fixa gruppavtal. I alla fall i Stockholm bör man inte betala mer än ca 125 kr/mån per hushåll för gigabit om man har gruppavtal. Det är väldigt lönsamt för medlemmarna eftersom nästan alla använder bredband.

1 gillning

Eller bara använda sin mobil som hotspot :slight_smile:
Jag själv sa upp mitt bredband då jag insåg att det var överflöd att både betala 300kr för mobilnät samt 400kr för vanligt bredband hemma som jag typ nyttjar 2h om dagen för lite surf/film :slight_smile:

Kommer inte att dröja länge innan telefonleverantören säger upp ditt abonnemang pga kontraktsbrott. På något sett får de till det…

Största posten är lånen.

Det rimligaste är att amortera mer på lånen för att få ned räntekostnaderna.
I början ger det liten effekt men med tiden blir samma amorteringar proportionerligt större del av det resterande lånade kapitalet. Det blir en snöbollseffekt.

Med låga inkomster är det viktigaste att bli av med de största kostnaderna, lånen, så du sen kan spara mer.

Ett sparkapital i en billig globalfond kan oxå vara att överväga för att på 5-10 års sikt börja få inkomster av arbetande kapital.

Jag skulle därför satsa på att antingen amortera1000 kr extra (mer än idag) varje månad eller annars sätta 1000 kr extra i globalfond.

Frågan var hur man minskar kostnader, men jag tycker TS har ganska låga kostnader (förutom lånen).
Går det att öka inkomsterna? Byta jobb? Extrajobb?

2 gillningar

Visste inte att det var kontraktsbrott?
Har man inte rätt att förbruka den mängd internet man köper varje månad?

Jag köper 100gb surf från comviq varje månad jag har alltid tänkt att jag får förbruka dom hur jag vill även dela som hotspot till tv/dator etc?

Känns som att jag har o kolla nu :sweat_smile:

1 gillning

Operatören kan inte göra något, särskilt om du inte använder en router från dem då ser de inte hur många enheter som används etc

2 gillningar
  • Fortsätt amortera så lånen försvinner
  • Skaffa sambo och dela kostnaderna
  • Med billig villa blir den fasta avgiften rörliga utgifter i form av reparationer (kanske ingen fördel, men…)

Utöver det; höj lönen så utgifterna blir lägre relativt sett. CSN innebär väl studier? Har man studerat bör man kunna få mer än 22 efter skatt, tänker jag. Vad var annars poängen med studierna?

3 gillningar

Tycker inte det är utrymme för några stora ändringar i TS fasta kostnader. Det skulle vara ränta och amortering i så fall (om ens det).

De omedelbara alternativen blir väl det som redan föreslagit:

• Högre inkomst
  • Flytta till billigare
  • Sambo/inneboende
8 gillningar

Tycker du verkar ha generellt väldigt låga fasta kostnader. Vill du öka dina marginaler så hade jag kikat mer på att försöka sänka rörliga utgifter samt försöka öka inkomsterna.

8 gillningar

Hejsan,

Är försäkrad genom facket och fack avgiften ingår i det.