Månadskostnad försäkringar

Är lite nyfiken om de bara är för mig eller om de gäller alla. Men tycker man lägger väldigt mycket pengar på försäkringar.

Jag prispressar alla avtal jag gör och jämför varje gång avtalen ska förnyas och byter vid behov.
Ändå lägger vi idag i hushållet på 2 vuxna i villa: 2969 kr/månaden

• Fackavgift x2 inkl. A-kassa: 960 kr/mån
  • Bilförsäkring x1 (helförsäkring): 382 kr/mån
  • Hundförsäkring x1 (lite större varianten, låg självrisk och 60 000 kr i skydd): 290 kr/mån
  • Livförsäkring + Sjuk och olycksfallsförsäkring x2 (livförsäkring 2milj/person, sjuk- och olyck: 40 pbb): 508 kr/mån
  • Hem och villa försäkring (största möjliga): 829 kr/mån

Hur mycket lägger folk på försäkringar? Kommentera gärna med era förhållanden och vad ni har för försäkringar.

Edit: La till lite info om försäkringarna så man får helheten.

Månadskostnad försäkringar
  • 0-500
  • 501-1000
  • 1001-2000
  • 2001-3000
  • 3001-4000
  • 4001-5000
  • 5001-6000
  • 6001-10000

0 röster

Detta är för två personer:

Gårdsförsäkring 587 kr
Ny bil med halvförsäkring 203 kr
Äldre bil trafikförsäkring 104 kr
ATV halvförsäkring 168 kr
Sjuk och olycksfall 104x2= 208 kr
Fack + Akassa för två pers ca 800 kr

Tot 2070 kr /mån

Blir en del, men verkar ändå komma ganska billigt undan jämfört med dig @Jimmy

Jävlar vad billiga bilförsäkringar ni har.

Min helförsäkring på en bil från 2015 kostar 750kr/mån. Kanon att vara 27-årig man!

I övrigt:
Olycksfallsförsäkring 2x76
Fack+A-kassa 960
Hemförsäkring 111

För 2 vuxna och 2 barn i hushållet, i princip alla våra är gruppförsäkringar via arbetsgivare eller fackförbund;

• Barn 50 pbb - 2 x 1 350 kr
  • Liv 30 pbb - 2 x 550 kr
  • Olycksfall 30 pbb - 2 x 360 kr
  • Sjukförsäkring engångsbelopp 1M - 240 kr
  • Sjukförsäkring 3 500 kr/mån i 48 mån - 2 x 300 kr
  • Sjukvård (självrisk 750 kr) - 2 x 3 000 kr
  • Hemförsäkring med extra reseskydd - 4 000 kr
  • Bilförsäkring helförsäkring - 6 600 kr
  • Fackavgift, a-kassa och inkomstförsäkring - 2 x 5 880 kr

Årspremie 33 720 kr eller 2 810 kr per månad.

Något överförsäkrade men innan barnen är vuxna så inbillar man sig att det är ansvarsfullt i fall något händer oss vuxna? :grimacing:

2 arbetande vuxna

• Hemförsäkring: 76 SEK
  • Bilförsäkring: 520 SEK
  • Fackavgift 1: 312 SEK
  • Fackavgift 2: 480 SEK

Så 1 388 SEK/mån

Du har säkert en fin bil! :smiley:

Vi har en rätt standard Toyota kombi från 2014, kom på att vi också har en tilläggsförsäkring hos OKQ8 så att det inte är någon självrisk (3 000 kr) vid bilskador. :slight_smile:

Beror mycket vart man bort i landet också, i snitt 35% högre bilförsäkringskostnad i Stockholm jämnfört med Kalmar.

Betalar 2500 kr/år för vår helförsäkring på ena bilen och 3400 kr/år för den andra.

1 gillning

Japp, och ålder spelar också jättestor roll!

1 gillning

Nja. Volkswagen med minsta motorn från 2015, ingen särskild alls. Parkerar dock på gatan i Stockholm.

Har en Mazda 6 från 2017 men då bor jag också i skogen i Norrbotten.
Men samtidigt när jag bodde med samma bil inne i stan visserligen Norrbotten nära ett “problemområde” så var premien bara 20 kr/mån dyrare så vart du bor kanske inte spelar så stor roll som man tror.

Ja förutom Stockholm då kanske de är ju lite som ett eget land :slight_smile:

Vi är två personer med bil och villa. Lägger totalt 1100 per månad. Halvförsäkring på bilen kostar 200 per månad, hemförsäkring knappt 300 för villan, sedan vi a kassa för båda och fackavgift och gruppflrsäkring för den ena av oss. Jag är skeptisk generellt till Försäkringar och anser att de bör bara användas för områden där man själv inte kan täcka ekonomiska konsekvenser som uppstår. Ju bättre ekonomi (lägre utgifter och större sparande) desto mindre behov av Försäkringar. Hur resonerar ni andra? Vi funderar på att gå ut facket och ta bort gruppflrsäkring också vilket skulle frigöra cirka 6000 per år. LF har bra priser på Försäkringar tycker jag och särskilt med deras samlingsrabatt.

Vet ni om det finns någon bra oberoende försäkringsrådgivare motsvarande småspararguiden man anlita och gå igenom försäkringar? Känns verkligen som en djungel detta…

Privat:
Barnförsäkring 238kr/mån
Hemförsäkring 117kr/mån

På företaget:
Olycksfallsförsäkring 30ppb 48kr/mån
Tjänstegruppliv 6pbb 25kr/mån
Bilförsäkring ingår i leasingavgiften

Något mer man borde ha? :confused:

• 122 kr hundförsäkring - Sveland (5 år gammal hund)
  • 181 kr barnförsäkring - If (ett barn i dagisålder)
  • 172 kr hemförsäkring - If (lägenhet i Sthlm med jag + sambo + ett barn)
  • 140+140 kr A-kassa
  • 0 kr låneskydd - HSB (har detta istället för livförsäkring)

Totalt 644 kr per månad. Allt som behövs anser jag så länge man är “ung och frisk”, och så länge man inte behöver bil.

Två vuxna, ett barn, två kaniner, villa och bil:

Hem- och villaförsäkring + sambos försäkringar: 700 kr/mån
Bilförsäkring (hel): 528 kr/mån
Kaninförsäkring (2 st) : 101 kr/mån
Fackavgift (2 st): 700 kr/mån
Låneskydd SHB: 0 kr/mån

Total ca 2000 kr/mån

• Jag har inga privata (liv, sjukdom, olyckshändelse) försäkringar.
  • Bilförsäkringen var nästan dubbelt innan jag byte försäkringsbolag för ca 6 mån sedan (samma förmåner).
  • Visste inte att fackavgiften räknas som försäkring.
  • Funderar på att säga upp kaninförsäkringen (vacciner ingår inte och det är ytterst sällan de kan räddas när de blir sjuka, åtminstone inte i min stad).
1 gillning

Tycker de är många som har billiga villaförsäkringar. Beror de på att ni kör mellan varianten eller är ni bara bra på förhandla?
För en som har viss insyn i vattenskador och villor så är för mig helt otänkbart att inte ha största med tanke på kostnaderna som kommer vid vattenskador.

Och som vanligt är man besviken på Sveriges ingenjörer som fackförbund. Tror de kan vara facket som har gjort minst av alla fackförbund i Sverige och samtidigt har en av de lägsta arbetslöshetssiffrorna av alla fack. Men ändå känns de som att de har en av de dyrare avgifterna…

@Anonym vet inte om de erbjuder personlig rådgivning men konsumenternas.se är annars väldigt bra som jämförelse sida (är oberoende)

En ung man i liten kommun med hus:

• Hemförsäkring ca 350kr (Länsförsäkringar)
  • Bilförsäkring trafik ca 170kr (Länsförsäkringar)
  • A-kassa 150kr (Alfa-kassan)
    = Ca 670kr

Min generella filosofi vad gäller försäkringar är att betala så lite som möjligt om man ändå har råd att betala det som kostar som går sönder. Det är ju liksom uträknat att försäkringsbolaget ska tjäna pengar i genomsnitt på sina kunder.

1 gillning

Du har ingen husförsäkring då eller?

Vi betalar 450 kr/mån/person för a-kassa och fack.

Jag resonerar som så att 450 kr x 12 mån x 40 år = 216 000 kr netto = 432 000 bruttolön.

432 000 är för min del mindre än 6 månaders lön. Så om jag är arbetslös i 6 mån under mitt 40-åriga arbetsliv så har jag ”tjänat” på att ha försäkringen.

Jo, slarvigt uttryckt av mig. Officiellt tror jag den heter “villahemförsäkring”.

Hej! Intressant att se en uppställning på detta. Eftersom vi är dubbelanslutna i två fackförbund har vi olika delar av hemförsäkring/olycksfallsförsäkring genom de olika fackförbundens avtal. Men ingen sjukförsäkring. Därför vore det intressant att veta. Vilka försäkringar har ni när det gäller sjukförsäkring och sjukvård? Tack på förhand!