Är lite nyfiken om de bara är för mig eller om de gäller alla. Men tycker man lägger väldigt mycket pengar på försäkringar.
Jag prispressar alla avtal jag gör och jämför varje gång avtalen ska förnyas och byter vid behov.
Ändå lägger vi idag i hushållet på 2 vuxna i villa: 2969 kr/månaden
Fackavgift x2 inkl. A-kassa: 960 kr/mån
Bilförsäkring x1 (helförsäkring): 382 kr/mån
Hundförsäkring x1 (lite större varianten, låg självrisk och 60 000 kr i skydd): 290 kr/mån
Livförsäkring + Sjuk och olycksfallsförsäkring x2 (livförsäkring 2milj/person, sjuk- och olyck: 40 pbb): 508 kr/mån
Hem och villa försäkring (största möjliga): 829 kr/mån
Hur mycket lägger folk på försäkringar? Kommentera gärna med era förhållanden och vad ni har för försäkringar.
Edit: La till lite info om försäkringarna så man får helheten.
Gårdsförsäkring 587 kr
Ny bil med halvförsäkring 203 kr
Äldre bil trafikförsäkring 104 kr
ATV halvförsäkring 168 kr
Sjuk och olycksfall 104x2= 208 kr
Fack + Akassa för två pers ca 800 kr
Tot 2070 kr /mån
Blir en del, men verkar ändå komma ganska billigt undan jämfört med dig @Jimmy
Vi har en rätt standard Toyota kombi från 2014, kom på att vi också har en tilläggsförsäkring hos OKQ8 så att det inte är någon självrisk (3 000 kr) vid bilskador.
Har en Mazda 6 från 2017 men då bor jag också i skogen i Norrbotten.
Men samtidigt när jag bodde med samma bil inne i stan visserligen Norrbotten nära ett “problemområde” så var premien bara 20 kr/mån dyrare så vart du bor kanske inte spelar så stor roll som man tror.
Ja förutom Stockholm då kanske de är ju lite som ett eget land
Vi är två personer med bil och villa. Lägger totalt 1100 per månad. Halvförsäkring på bilen kostar 200 per månad, hemförsäkring knappt 300 för villan, sedan vi a kassa för båda och fackavgift och gruppflrsäkring för den ena av oss. Jag är skeptisk generellt till Försäkringar och anser att de bör bara användas för områden där man själv inte kan täcka ekonomiska konsekvenser som uppstår. Ju bättre ekonomi (lägre utgifter och större sparande) desto mindre behov av Försäkringar. Hur resonerar ni andra? Vi funderar på att gå ut facket och ta bort gruppflrsäkring också vilket skulle frigöra cirka 6000 per år. LF har bra priser på Försäkringar tycker jag och särskilt med deras samlingsrabatt.
Vet ni om det finns någon bra oberoende försäkringsrådgivare motsvarande småspararguiden man anlita och gå igenom försäkringar? Känns verkligen som en djungel detta…
Jag har inga privata (liv, sjukdom, olyckshändelse) försäkringar.
Bilförsäkringen var nästan dubbelt innan jag byte försäkringsbolag för ca 6 mån sedan (samma förmåner).
Visste inte att fackavgiften räknas som försäkring.
Funderar på att säga upp kaninförsäkringen (vacciner ingår inte och det är ytterst sällan de kan räddas när de blir sjuka, åtminstone inte i min stad).
Tycker de är många som har billiga villaförsäkringar. Beror de på att ni kör mellan varianten eller är ni bara bra på förhandla?
För en som har viss insyn i vattenskador och villor så är för mig helt otänkbart att inte ha största med tanke på kostnaderna som kommer vid vattenskador.
Och som vanligt är man besviken på Sveriges ingenjörer som fackförbund. Tror de kan vara facket som har gjort minst av alla fackförbund i Sverige och samtidigt har en av de lägsta arbetslöshetssiffrorna av alla fack. Men ändå känns de som att de har en av de dyrare avgifterna…
@Anonym vet inte om de erbjuder personlig rådgivning men konsumenternas.se är annars väldigt bra som jämförelse sida (är oberoende)
Min generella filosofi vad gäller försäkringar är att betala så lite som möjligt om man ändå har råd att betala det som kostar som går sönder. Det är ju liksom uträknat att försäkringsbolaget ska tjäna pengar i genomsnitt på sina kunder.
Vi betalar 450 kr/mån/person för a-kassa och fack.
Jag resonerar som så att 450 kr x 12 mån x 40 år = 216 000 kr netto = 432 000 bruttolön.
432 000 är för min del mindre än 6 månaders lön. Så om jag är arbetslös i 6 mån under mitt 40-åriga arbetsliv så har jag ”tjänat” på att ha försäkringen.
Hej! Intressant att se en uppställning på detta. Eftersom vi är dubbelanslutna i två fackförbund har vi olika delar av hemförsäkring/olycksfallsförsäkring genom de olika fackförbundens avtal. Men ingen sjukförsäkring. Därför vore det intressant att veta. Vilka försäkringar har ni när det gäller sjukförsäkring och sjukvård? Tack på förhand!