Hemförsäkring bostadsrätt (gjensidige, mellanstor ort i västsverige): 137:-
Olycksfall (gjensidige): 90:-
A-kassa (ledarna): 150:-
MC (gjensidige): 1 015:-
Bil ingår i avtalet för tjänstebil.
Summa per månad: 1 392:-
@Nanni det är verkligen inte helt enkelt att jämföra mellan olika gruppförsäkringar. 
- Sjukförsäkringarna 3500 kr/mån i 48 månader är via arbetsgivare hos Skandia och via SACO hos Folksam
- Sjukförsäkringarna engångs 1Mkr är via arbetsgivare hos Skandia
- Sjukvårdsförsäkringarna (750 kr självrisk) är via SACO hos Akademikerförsäkringar/TryggHansa
Det som är bra med gruppförsäkringar för sjuk är just att man många gånger slipper göra en jobbig hälsodeklaration där man ska lista var enda litet besök hos vårdcentralen senaste åren. 
Hej! Tack för svar! Ja gruppförsäkringar är bra. Eftersom jag är dubbelansluten i två fackförbund så har jag hemförsäkringen genom det ena och resten genom det andra. Dock är jag intresserad av att utöka försäkringarna med inkomstförsäkring och sjukförsäkring. Men dessa försäkringar, betalas de av arbetsgivaren i ditt fall eller är det genom ett fackförbund?
Hoppas att ni som angett fackavgiften som en försäkring inte ser fackföreningar som endast försäkringar … De är så mycket mer
Jag antar att de menar att de har försäkring som ingår i fackavgiften. Många blir tvångsanslutna till ett försäkringsbolag för hemförsäkring genom att betala fackavgiften. Jag skulle aldrig finna mig i det men vi är ju olika!
(Varför togs det citat jag hade med i mitt inlägg bort? Hur vet man då vad jag kommenterade?)
Vilket fackförbund har obligatorisk anslutning till deras kollektiva hemförsäkring?
Livs vet jag säkert.
Som vadå t ex?
Alla försäkringarna betalas av oss själva men är gruppupphandlade av arbetsgivaren eller fackförbundet.
För livförsäkring är ju kostnaden oftast ålderskopplad och därmed inte direkt jämförbar.
Fackavgiften räknas väl i första hand som försäkring om den innehåller försäkringar. Det kan ju vara inkomstförsäkring, hemförsäkring, olycksfallsförsäkring med mera.
Hej! Tack för svar och synpunkter. Jag har ytterligare några funderingar.
-
Angående företagsförsäkringar undrar jag vad ni för erfarenhet av försäkringsförmedlare liknande tex Försäkringskompaniet eller Cover Consulting?
-
Vad har ni för tjänstepensions lösningar? % och typ av investering, alltså genom företaget/arbetsgivaren?
Visste inte att det gick välja bort försäkringen som ingår i fackavgiften?
Det går inte.
Hej! Som privatperson vet jag inte om det finns någon jämförelsetjänst. Men skulle också vara intresserad av att kolla på en sådan om någon känner till en sådan tjänst så tipsa gärna.
Men angående företagsförsäkringar har jag precis fått kontakt med försäkringsmäklarna Cover Consulting och Försäkringskompaniet. Har ingen erfarenhet av dem än, men förstår det som att de går igenom igenom företagets försäkringar för att se till att försäkringarna är anpassade till det aktuella företaget. De inhämtar och går igenom offerter från olika försäkringsbolag. Jag har också fått informationen a dem om att det är försäkringsbolagen som betalar förmedlingsavgiften, inte företaget som tecknar försäkringen. Kolla hemsidorna och exempel på kundcase. tex https://www.coverconsulting.se/tjanster/sakforsakringar/
Nu har jag iof bara koll på IF metall och där är den frivilig.
Intressant!
Då ser man tydligt hur stor del av avgiften som är försäkring samt för själva facket.
Vet du om försäkringen var rabatterad eller var det samma avgift att teckna direkt med försäkringsbolaget?
Jag var med i handels för ett antal år sedan.
Där ingick Folksam försäkringar. Det gick inte att välja bort.
Betalade då 700kr/månaden till facket.
Ringde Folksam och skulle då få likvärdiga (snäppet bättre) försäkringar för 200kr/månaden.
Edit: tydligen tar systemet bort citat automatisk nu.
Står mer i länken nedan men den är rabatterad. Många år sedan jag var med i metall nu.
Även Sveriges ingenjörer samt Unionen har avtal där de låter sina medlemmar teckna hemförsäkring med rabatt,
Tycker det mest är intressant att det fanns fackförbund med obligatorisk medlemskap
Det intressanta sammanhanget när jag kollade efter är att det finns ett domslut från HD att kollektiv hemförsäkring via fackförbundet var ogiltigt i det aktuella fallet. Sen är väl frågan hur domstolarna skulle se på frågan idag när beslutet varit aktivt under så lång tid.
Intressant att veta om fackförbundet har någon ”kickback” eller liknande från försäkringsbolaget.
På den tiden jag var med i handels så gick det inte att välja bort försäkringen iaf.