Är det värt att vara med i både Unionen och A-kassan, eller ska jag strunta i facket och spara de 225 kronorna i månaden istället? Någon som har tips om hur man bör tänka?
- Eftersom den mesta arbetsrätten i Sverige är överlämnad till arbetsmarknadens parter så tjänar vi som är anställda på ett starkt fack. Tänk till exempel på avtal om övertid, beredskap, hur semester kan förläggas, minimilöner, osv. Dessutom har fackförbunden en organisation av skyddsombud som ser till att lagar och refler följs och att arbetsmiljön hålls säker (det behövs inte ett fackförbund för det men den centrala organisationen kan vara ett bra stöd åt skyddsombuden).
- Facken brukar ha en inkomstförsäkring utöver taket i a-kassan. Blir du arbetslös eller långtidssjukskriven kan det löna sig rejält ifall du tjänar mer än taket.
- Facken har fler tjänster direkt åt medlemmarna, till exempel lönestatistik, CV-coachning och rabatterade försäkringar.
Bra skrivet! Retar mig också på avgiften. Betalar 7000kr/år som jag mycket hellre hade haft i portföljen.
Men facken är för viktiga för att jag ska kunna strunta i dem.
Som enskild är mitt ord lika med noll i en förhandling, iaf i den bransch jag jobbar.
Håller också med men stör mig på att avgifterna är rent ut sagt svindyra.
Hahaha…jag jobbar i Tyskland och är inte med i facket. Skulle kosta 1%av lönen. A kassan är en allmän social avgift i Tyskland och jag pröjsar drygt 80 € i månaden (jag tror maxtaket på ersättning är 2000€).
Flyttar jag hem kommer jag aldrig mer att klaga på skatt och försäkringar. 
Jag återupplivar denna tråd. Jag började jobba efter att ha studerat för några månader sedan, och kom att tänka på det här med fack och a-kassa idag. Jag gick med i ett fack under min studietid för att få tillgång till ingångslönsstatistik andra tjänster inför jobbsök. Nu står jag i valet mellan att uppgradera till fullt medlemskap, endast ha a-kassa eller säga upp allt. Hur tänker ni?
Håller med det Emil skriver ovan och själv varit medlem under hela min karriär och studietid.
Spontant så låter det rätt likt Sverige.
Ja du skall vara medlem i facket. Den dagen du får problem på arbetsplatsen och inte är medlem kommer du gräma dig hårt. Framförallt om du arbetar i bolag som inte har kollektivavtal på plats.
Tycker det är trevligt, såsom nu inför stundande byte av tjänst. Från tillförordnad till permanent gruppchef, så kan man fråga lite mer i detalj vad som är rimligt att begära och vad man bör tänka på. Tex så kommer de förhandla bort min övertid och då är det ju bra att veta vad det brukar bara värt mer än 5dagar semester…
Men bygger ju ett lite större bolag med lokalförbund för att få bra detaljer
Säker på att du hade kunnat få den informationen här genom att fråga alla användare… Jag tycker inte man ska vara med i facket (framför allt inte någon LO-förbund), inte helt oväntat kanske… 
För mig beror det på vilket fack man pratar om.
Jag skulle aldrig kunna vara med i ett tydligt politiskt fackförbund (alla LO-förbund) oavsett vilken politik de vill tvinga på medlemmarna. Att som LO stötta socialdemokraterna med 60 miljoner inför valet (absolut inte helt säker på summan men det är vad jag har hört) när mindre än hälften av medlemmarna säger sig rösta på socialdemokraterna är totalt fel, tycker jag.
Jag vill också att fackförbunden ska hålla på med rätt saker, t.ex. arbetsmiljö och löner. De ska inte hyra ut fjällstugor eller tvinga på medlemmarna hemförsäkringar.
Jag är för fackföreningar och har själv varit lokalombud men som sagt, det beror på vilket fackförbund det är.
A-kassa är ju egentligen bara en försäkring för att få inkomst vid arbetslöshet. Känns som en ganska vettig grej att ha, inte minst när man är ny på arbetsmarknaden.
Fackförbund känns spontant väldigt viktiga i vissa brancher, där det är svårt att byta arbetsgivare. I min branch (IT) har jag svårt att se nyttan. I brancher där det är enkelt att byta jobb (och om man själv är villig att byta jobb om man skulle bli oese med sin arbetsgivare), vad är det man betalar för? Är det framförallt marknadsinformation det handlar om?
Tillägg: Jag är ung, har i princip bara upplevt högkonjunktur så länge jag kan minnas. Är jag naiv när jag antar att man alltid kan byta jobb i min branch för att det är så nu? Det kanske ändras helt i en lågkonjunktur?
Bara sådär?
Oavsett bevekelsegrund så är ett platt ”du ska” ungefär lika nyanserat som att instruera någon att rösta på parti X.
Själv har jag aldrig sett behovet att för egen del sponsra de ofta politiska organisationer som i Sverige spelat ut sin roll för länge sedan.
Det finns dessutom en ordentlig övertro på fackens förmåga och ork att skydda sina medlemmar. Jag har som chef suttit i förhandlingar många gånger där det tydligt framgått att individen hade tjänat på att förhandla själv.
Jag har varit i många förhandlingar själv där chefen inte lyssnat på ett ord jag sagt innan en fack-representant är närvarande. Samma med många vänner och kollegor. Eller ett jobb där vi drog in facket och dagen efter hade arbetsgivaren rivit alla kontrakt och lagt ned verksamheten.
Kritisera facken allt du vill, men spelat ut sin roll har de inte.
Om du både har varit i ”många förhandlingar själv” och dessutom haft svårt att få gehör för din sak så är det nog bra om du fortsätter vara med i facket.
Vilket betyder att de inte spelat ut sin roll… Bra du ändrat mening så snabbt ![]()
Kan det bero på branchen du och dina kollegor är med i, eller tror du att samma resonemang gäller i en branch där det är enkelt att byta jobb om arbetsgivaren missköter sig (och man är villig att byta jobb i ett sådant fall)? Spontant känner jag att jag inte skulle vilja stanna hos en arbetsgivare som jag är oense med, men förstår att alla brancher inte har lyxen att kunna byta jobb så enkelt (om nu jag egentligen har det? Se min förra post).
Det är bra frågor du kommer med @Dennis_D. Om vi zoomar ut och ser på branschnivå så är det viktigare i vissa branscher än i andra. Däremot så skiljer det sig vilka frågor som är viktiga mellan olika branscher. Pratar vi om tillverkningsindustrin exempelvis så pratar vi om rätt till skyddsutrustning så man inte förstör kropp och lem. När det gäller kundtjänst och butik behöver de support och stöd att hantera alla hotfulla situationer. Sedan till vår bransch, IT, gäller det mer att följa lagar och psykologisk säkerhet.
Jag känner samma sak gentemot chefer och arbetsplatser där jag inte alls är överens med deras sätt att leda eller riktning framåt. Har man möjlighet att byta jobb och hitta en bättre match är det bara att göra.
Inom vår IT-bransch behövs facket mest för att säkra det vi har rätt till i lagar och förordningar. Vet många företag där chefen, under förhandling med den anställde, nekar det den anställde har rätt till enligt lag. Först när facket dras in i ärendet får den anställde rätt och gör att framtiden blir dålig, då chefen blir negativt inställd till den anställde som drog in facket. Sett och hört det alldeles för många gånger. Eller att arbetsgivare särbehandlar eller diskriminerar och vägrar lyssna på den anställde, tills det facket dras in och då helt plötsligt blir det ett himla väsen av det hela.
Ur det perspektivet är facket viktigt också i IT-branschen. Det är alldeles för många chefer som har fått noll utbildning i arbetsrätt, lagar och förordningar inom vår bransch. Vilket gör att det blir konflikter som måste lösas ut och utan medlemskap i facket blir det ofantligt mycket jobbigare för den anställde. Finns för många företag där ute som inte har kollektivavtal och som påstår deras villkor är bättre, när de samtidigt försöker skriva bort delar av svensk lagstiftning (hint: det går inte).
För tillfället är det enkelt för oss IT-kunniga att byta jobb, men hur ser det ut om 10 år när automatiserade system kan lösa det mesta vi gör idag?
A-kassan tycker jag man alltid ska vara med i, det är den billigaste inkomstförsäkringen i världen. Den avgift du betalar själv finansierar ca 17% av försäkringen, resterande 83% finansieras av arbetsgivaravgiften alltså skatten. Är du inte med i a-kassan så betalar du ändå 83% av kostnaden utan att få någonting för det.