Alternativ till facklig inkomstförsäkring?

Med anledning av den senaste tidens utveckling med fackförbundens agerande vill jag själv gå ur facket. Jag är i princip bara med för inkomstförsäkringen hittills då jag principiellt inte håller med om mycket som fackrörelsen håller på med.

Någon som har koll på rena inkomstförsäkringar? Jag googlade lite snabbt och hittade Folksam som erbjuder inkomstförsäkring om man är med i a-kassan och facket(!). Helt meningslöst då man ju ofta just har en sådan försäkring via facket.

Vad har ni?

7 gillningar

Jag resonerar precis som du.

Kollade för ett tag sen men hittade då inget vettigt alternativ till inkomstförsäkring, så jag är tyvärr fortfarande med i facket.

2 gillningar

Jag sökte lite till nu och hittar Accept som tar ca 350kr/mån för min inkomst och försäkrar inkomster upp till 100. Den en hundring dyrare än facket. Sedan hittade jag även Solid försäkring och de skulle ta 850kr/mån för mig. Alla andra träffar verkar vara andra fackförbund. Ändrade därför söktermen till ”privat inkomstförsäkring” och då dök dessa två upp.

1 gillning

Nu är jag inte anställd men har min “inkomstförsäkring” på börsen och i andra kapitalformer. Eftersom a-kassa är ett krav så även detta går bort för mig, då även a-kassa ställer en massa krav på mig.
Sen täcker ju en inkompomstförsäkring inte alltid på långa vägar upp en eventuell lön.

5 gillningar

Jag har vanlig a-kassa genom AEA. Billigt men täcker bara en bråkdel av inkomsttappet.
I övrigt har jag valt att bo billigt, spara mycket och vara gift med en fru som har en vettig lön :grin:

1 gillning

Jobbgarant finns också som privat alternativ.

När du jämför pris, notera att de fackliga försäkringarna ofta är korta, 120-150 dagar, medan de privata har längre ersättningsperioder.

Om man vill komma ner i pris, behöver man ju inte försäkra hela sin lön. På Prisberäkning för inkomstförsäkring med Accept kan man experimentera och se hur mycket man behöver om man blir av med jobbet.

(Jobbar med detta så lite biased :slight_smile: )

1 gillning

Lite off-topic kanske, men det är ju gansks stor skillnad även mellan fackförbund. Jag är med i Unionen och har min inkomstförsäkring där med 200 dagars ersättning. Jag upplever att de har en helt annan ideologi och kultur än tex LO-förbunden.

Edit: Glömde nämna att jag betalar 285 kr/mån för medlemskap inkl inkomstförsäkring, samt 140 kr/mån för Unionens a-kassa.

1 gillning

Jag har hört många säga detta det senaste, men ingen som berättar vad dom menar. Uppriktigt nyfiken :slight_smile:

Om det gäller LO-förbund kan man titta på vilka frågor socialdemokraterna driver. Gillar man inte det så går mycket av det fackliga också bort. Jag vill inte sponsra socialdemokratisk politik.

En del fackförbund har väl säkert fortfarande stugor kvar som man kan hyra. Sånt tycker jag inte att de ska hålla på med.

Påtvingad hemförsäkring, fy!

4 gillningar

Jag blir också nyfiken. Gäller detta samtliga fackförbund för finns ju ett flertal som är politiskt obundna?
Om vi då utgår från att alla gör detta och facket som kollektiv upphör. Vad tycker du ska ersätta dessa?
Som jag ser det så ligger väl Sverige i topp gällande minst antal strejkdagar och reallöneökningen för Sverige som befolkning är väl bland de bästa i världen. Till stor del är väl detta den Svenska modellen vilket till åtminstone 50% är just facken.

För det är väl inte så att man drar allt över en kant för att Tesla och IFmetall är i tidningen nu? För faktum är väl att i slutändan om inte tillräckligt många är medlemmar i ett fackförbund och de inte har möjlighet att göra detta då dör den Svenska modellen. Jag är orolig att många inte ser längre än näsan räcker här tyvärr.

4 gillningar

Om man hatar facket så mycket, väljer man aktivt ett jobba utan kollektivavtal då? :smiley:

2 gillningar

Jag har haft bådadera och mina villkor utan kollektivavtal var definitivt bättre och mer anpassade till min individuella situation. Men det krävs ju att man har något att förhandla med…

3 gillningar

Det är ett svårt val att göra då facket tvingar fram kollektivavtal. Facket skulle kunna jobba med mycket utan att skänka pengar till socialdemokraterna, det skulle jag aktivt stödja om det gick!

I detta fall är det min fru som kräver att jag har en inkomstförsäkring för hon vill inte betala för mig i händelse att jag förlorar jobbet, bara för att jag gått ur facket (som är en billig försäkring) bara för att.

1 gillning

Man kan byta fru. :grin:

3 gillningar

Jag undvek aktivt att gå ner i det kaninhålet för jag vill att tråden fokuserar på privata inkomstförsäkringar som alternativ till fackets försäkring. Jag diskuterar gärna mina ståndpunkter i den frågan i en annan tråd. Jag är rädd att vi förlorar fokus här om det börjar handla om varför istället för vad. Tacksam om vi kan respektera det.

6 gillningar

Den frågan är off topic. Jag vill diskutera alternativen till facklig inkomstförsäkring, inte anledningen till frågan. Jag deltar gärna i den diskussionen i en annan tråd. Kan vi hålla oss till ämnet?

2 gillningar

Det vore bra om de som inte är med i facket själva får förhandla om sin lön, betald och obetald semester, arbetstid, övertidsersättning, föräldrapenning, föräldraledighetens längd m.m. Så att de inte åker snålskjuts på den svenska modellen de säger sig hata… Idag får även de som inte är med i facket nytta av det facken förhandlat fram, så borde det inte vara.

4 gillningar

Hej,
Missade ditt svar initialt här i vimlet här. Tack för input!

Jag är egentligen trygg med en kort period. Har svårt att föreställa mig att jag skulle vara utan inkomst en längre period än 2 månader vad som än händer.

Det här var intressant, fast åt andra hållet. Jag tänkte inte på att jag själv kan sätta det försäkrade beloppet hur högt jag vill för att få det belopp jag önskar. Jag vill inte tumma på min inkomst alls tänker jag.

Jag har funderat lite mer sedan igår och tänker utforska hur jag skulle kunna spara själv för att bygga min egen “inkomstförsäkring” genom ett månadssparande. Jag ger ogärna bort en femhundring i månaden för eventualiteten att jag blir arbetslös. Det räcker med att jag stadigt fyllt på unionens stridskassa sedan 2009. Däremot har jag inga problem med att lägga undan en större summa i månaden för samma ändamål, för om jag inte blir arbetslös har jag inte förlorat pengarna. Jag har en hyfsat stor annan buffert redan idag som jag kan luta mig på tillräckligt länge redan om jag skulle behöva, men ändamålet med den är inte att vara inkomstförsäkring. Men medan jag bygger upp en dito kan jag vara trygg i att jag ändå har en kudde tänker jag.

Hur resonerar ni kring upplägg av en egen inkomstbuffert som ska täcka några månaders utgifter? Eller om ni har andra synpunkter på hur länge den ska räcka. Spontant skulle jag nog bara spara på ett bra räntekonto tills jag uppnått önskad nivå och sedan toppa upp i takt med löneutvecklingen.

1 gillning

De får också vara med och lida när facken misslyckas med att förhandla fram vettiga avtal. Eller när arbetsgivare vägrar förhandla individuellt för att de redan förhandlat med kollektivet.

4 gillningar