Exakt så jag gjort. Bufferten är inte skild från övrigt sparande så den växer i takt med frihetsfonden s a s.
Jag behöver hålla den separat för ibland bränner jag av stora delar av min buffert på något och fyller sedan på den över tid igen. Den här kassan ska ju vara helt separat och bara täcka det jag behöver utöver A-kassan. Sedan kanske jag i förlängningen utvärderar även medlemskapet i A-kassan. Inte för att det är dyrt men för att jag inte vill bli kränkt av blanketter och tvångsbesök på någon arbetsförmedling för att få ut min ersättning. Men det är en senare historia.
Generellt är medlemskap i a-kassan prisvärt (som någon var inne på så är det ju delvis skattefinansierat). Oavsett om man är betalade medlem eller ej i en a-kassa, kan man få ut grundersättning vid arbetslöshet, ca 11000 kr före skatt om man har jobbat tillräckligt längre tidigare. Buffert är bra även om man får ersättning från a-kassan, det kan dröja 8-10 veckor innan man får pengarna.
Jag gick ur a-kassan när mitt samlade sparande var tillräckligt högt för att jag själv ska kunna hantera eventuell arbetslöshet. De pengar man sparar själv kan man ju använda vid sjukdom och andra händelser också.
Mysafety har en som täcker upp till 60000 utan krav på medlemskap i fackförbund.
Jag hade en inkomstförsäkring via Swedbank under tiden jag hade “karensår” hos facket.
Det var den enda försäkring som prismässigt var ok.
Hade en försäkring genom hyresgästföreningen som jag tyckte var hyfsat billig. Ger 4000 kr per månad vid sjukdom eller arbetslöshet i 12 månader. Gällde även om det hände sammanboende partner vilket då blev typ 99 kr/2 i månaden.
Mycket irriterande att de som inte vill ha ett kollektivavtal trots det får avnjuta allt som facken har förhandlat fram under många år.
Det vore helt rimligt att utestänga de som inte vill ha ett kollektivavtal från det facket har förhandlat fram under förutsättning att de då får förhandla själva och inte heller behöver rätta sig efter det facket har förhandlat fram.
När jag var ung ville jag jobba mycket mera än jag gjorde och min arbetsgivare ville också att jag skulle göra det men när jag slog i övertidstaket gick det ju inte.