Först och främst vill jag tacka för all den kunskap som finns samlad här.
Är på jakt efter råd och tips gällande det rubriken lyder.
Jag: 26 år, fältäljare med 5,5 år inom samma bolag. Nu när tiderna är som de är börjar jag oroa mig för att ev bli uppsagd och funderar vad för fördelar jag skulle kunna få ut av att gå med i mitt fack (unionen). Jag vet att facket vid varsel förhandlar åt mig, men helt ärligt förstår jag inte riktigt vad det innebär. Är det inte LAS (sist in, först ut) som gäller vid uppsägning osv? Ni kloka här med längre erfarenhet än mig i arbetslivet får gärna spela in vad ni tycker i frågan.
Är med i facket för att jag vill åt deras inkomstförsäkring, resten är helt irrelevant för min del.
Arbetsgivaren gör lite som dem vill, skiter det sig och du hamnar i tvist så är facket bara en trevlig fika-kompis att ta med på ett jobbigt samtal.
Hej! Jag har läst arbetsrätt men är absolut inget proffs. Arbetsrätten i Sverige bygger mer eller mindre på att arbetstagarna ska vara med i en fackförening och arbetsgivaren i en arbetsgivarförening och att det är på den nivån alla oegentligheter behandlas. Om du som arbetstagare blir orättvist behandlad, felaktigt uppsagd eller dyl och vill driva detta på egen hand så är det näst intill omöjligt. Om du gör det ändå så riskerar du extremt stora kostnader för rättegång etc om du inte vinner målet. “Sist in först ut” går att runda. Arbetsgivaren kan tex säga upp personal pga arbetsbrist. Samtidigt ska arbetsgivaren undersöka ev möjlighet till omplacering. Om arbetsgivaren anser att en arbetstagare som har jobbat kortare än du är bättre lämpad för tjänsten kan den arbetstagaren gå före dig även om du har jobbat längre. Det finns även en tidsgräns på hur långt efter uppsägning som du har företrädesrätt till en ny anställning hos arbetsgivaren efter att du blivit uppsagd. Alltså skulle arbetsgivaren kunna säga upp dig, skapa en ny tjänst som kräver andra kvalifikationer, vänta ut tidsfristen och sedan anställa ny personal.
Fördelarna med att vara med i ett fack är tryggheten ifall något händer, om du tror att du blir felaktigt behandlad, får sämre villkor eller dylikt så kan facket hjälpa till. Jag själv har haft nytta av facket som såg till att jag fick den OB ersättningen jag skulle ha. Jag fick 70.000kr retroaktivt.
Tycker det är en solidarisk handling att vara med i facket och att man bör vara det både för sig själv och andra, men det är bara vad jag tycker.
Personligen har jag fått jättebra hjälp av facket ex. när arbetsgivare har försökt driva igenom scheman som bryter mot lagen (ex. jobba för långa pass utan toabesök/pauser, ensamarbete etc), men också för att sätta press på arbetsgivare som beter sig illa mot personalen etc. Var yngre då och att facket kunde kliva in med koll på lagar, avtal osv. och sätta ner foten var guld värt, de skötte typ allt.
Sedan finns det ju fördelar som nämns nedan med rabatter och inkomstförsäkring m.m. Ex. har jag en bra bostadslån tack vare rabatt via just Unionen
Förutom kostnaden så ser jag noll nackdelar med att vara med i facket.
Jag ska gå med i facket nästa månad för att de har en inkomstförsäkring som är bättre och billigare än vad jag kan teckna privat. Annars har jag undvikit facket under hela mitt arbetsliv.
Vill du vara med och bidra till ett så drägligt arbetsliv som möjligt för så många som möjligt gör du det genom att bli medlem i ett fackförbund. Det är själva fundamentet till kollektivavtalen. Det finns inget dåligt för en arbetstagare att vara med i ett fackförbund. Däremot finns det massor med nackdelar i det att man står själv mot ett helt företag när något går fel om man inte är medlem. Det sistnämnde har jag sett alldeles för många gånger och enda skyddet mot det är just det du undrar kring. Gå med. Allt annat som nämnts vad gäller försäkringar, rabatter med mera är extra och vid sidan om huvudsyftet med organisationerna i sig.
Anser att det beror helt på hur utsatt du är i ditt yrke, om du känner att du vill ha kollektivet i ryggen, eller om då kan kämpa för dig själv. Vare sig jag eller min fru är medlemmar i facket. Inkomstförsäkringar är endast intressanta om man ser en långvarig arbetslöshet framför sig, vilket vare sig min fru eller jag gör. Inget som motiverar fack-kostnaderna för oss.
Sen hade LO-facken gått bort helt och hållet av rena hygienskäl. Fackförbund ska vare sig sponsra pengar till vissa politiska partier eller hindra folk som är medlemmar i vissa politiska partier att vara aktiva i facket.
Man kan ha olika argument för och emot att vara med i facket. Jag har tidigare jobbat i en facklig organisation men är inte längre med i facket själv. Det beror dock mer på personliga förhållanden än att det skulle vara något jag generellt rekommenderar.
Ett argument handlar om solidaritet och att vara med och bidra till vettiga förhållanden på arbetsmarknaden, ungefär samma tänk som att vara med i Svenska kyrkan. Det är inget fel med det tänket.
Ett annat argument handlar om mer personliga fördelar. Här är gruppförsäkringarna en del. Vilka dessa är behöver du sätta dig in i. Olika fackförbund har olika lösningar och de kan passa olika bra för olika personer. Många har flera förbund som de kan välja mellan och det är då en bra parameter att titta på.
En väldigt viktig del är att “facket” i realiteten handlar om den lokala fackliga organisationen på din arbetsplats. Det arbete som någon central ombudsman utför ligger ofta på en ganska abstrakt nivå. De kan absolut göra skillnad i en riktig krissituation men det är de engagerade kollegorna som står för det reella arbete som har värde för dig som arbetstagare.
Om det blir en konflikt på arbetsplatsen inkl att om du anser att du blir felaktigt uppsagt är du utelämnad om du inte är med i facket då det är svårt att driva själv.
Sen rent allmänt är det svenska samhället uppbyggt kring en balans mellan arbetsgivarorganisationer och fackföreningar där facket är löntagarnas intresseorganisation som behöver finansieras på något vis för att uppräthålla maktbalansen.
Under mina år i arbetslivet har jag sett ett antal kollegor blivit avskedade felaktigt eller pressats att säga upp sig själva även om de själva inte velat.
De som inte varit medlemmar i ett fackförbund fick ingen hjälp eller chans att ändra chefens vilja.
De som var med i fackförbund kunde i några fall ta tillbaka sin ansökan och få ersättning, medan andra som blivit felaktigt avskedade fått ersättning motsvarande 3 till 12 månadslöner.
Däri ligger skillnaden i praktiken mellan ett medlemskap eller inte.
Jag driver mitt eget företag nu, men är fortfarande facklig medlem som ett sätt att stödja fackföreningar. Jag känner att de är väldigt viktiga. Som tur var hade jag aldrig en konflikt med en arbetsgivare, men jag använde dem för juridisk rådgivning vid byte av jobb, uppsägningstider etc. Jag tror att det är bra för vem som helst att vara facklig.
Nya Las reglerna från 1 oktober gäller inklusive rätt till att undanta fler anställda från LAS-listan.
Det facken kan förhandla om är att visa kompetenser ska undantas extra från LAS-listan men det ska ske opartisk och inte baseras på facklig tillhörighet…
Det betyder att en fackligt engagerad medelmåtta (i bästa fall) kommer föra din talan, under det att du får lika mycket uppmärksamhet och prioritet som alla andra.
Eller så för du din egen talan och lägger all din tankekraft på att göra dig oumbärlig för din arbetsgivare istället.
Det finns inkomstförsäkringar och a-kassa som inte har som affärsidé att sälja in sektliknande medlemskap med falsk trygghet som främsta lockmedel.
Nej, däri ligger skillnaden mellan att ta strid för sin sak eller inte. Det går utmärkt att göra det utan en fackförening i ryggen. Arbetsrätten är densamma.
Har tanken aldrig slagit dig att högerpolitik snarast är bättre för den som faktiskt uppbär en anställning och klarar av att försörja sig själv? I strikt egoistisk bemärkelse då.
Samma här. Egen företagare, men ser mej ändå som anställd i mitt egna bolag.
Jag tänker här att företag som har många/ofta fackliga konflikter skulle jag direkt söka mej vidare till ett annat bolag.
Det gör det. Men om du tror att du tex kan anlita en jurist som kan förhandla åt dig så kan du glömma det. En arbetsgivare har ingen skyldighet att förhandla med en sådan part.
Jag är med i facket av olika skäl. Främst för att se till att vår arbetsrättsliga lagar inte försämras. En ska inte ta något för givet och dessutom finns ju fortfarande förbättringar att göra (en kan ju fundera på hur det kommer sig att vi har 8h arbetsdag samt semester…) Annars är ju Unionens inkomstförsäkring smutt!