Sannolikt väldigt mycket sämre.
Var och en har inte makten att driva stora frågor för att få rätt på sådant. Om var och en ska förhandla helt utan regler så vinner såklart den parten med mest makt, dvs den som sitter på pengarna, dvs arbetsgivaren. Som grupp har anställda bättre chans.
Min mormor var drivande i skofabriken på 20 talet att få till anständiga arbetsvillkor, tider, ackord och löner. Det var en kamp att få till det och att de faktiskt följdes.
Efter att ha bott och arbetat många år i utvecklingsländer utan vettiga arbetsregler så har jag själv sett hur folk utnyttjas. Arbetsgivaren kör fram med en lastbil i korsningen där det står arbetare och ropar ut sitt max-pris per timme. De som går under det mest får hoppa upp på flaket och får jobba den dagen. För välutbildade är det lite mer raffinerat, i bättre lokaler, men med samma principer. Inte så bra.
Sen är det såklart att alla regler kan upplevas, och riskera att bli, ”stelbenta”. Men alternativet är så mycket sämre.
Varje förhandling skulle börja från noll.
Nu börjar förhandlingar från kollektivavtalet och upp.
Jag menar att OM man besitter specifika erfarenhet eller kompetenser så kan man alltid förhandla in saker ovanpå kollektivavtalet. Men absolut tidigt i karriären är det oftast svårare före man byggt upp det som är någon form av USP som individ.
Såklart kan man inte begära att arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet för min skull, utan man får förhandla om sådan som arbetsgivaren kan gå med på.
Vill man absolut ha ut motsvarande tjänstepension som lön så får man gå till arbetsgivare som inte är kollektivavtalade och inte på eget bevåg infört tjänstepension. Det är ju faktiskt helt fritt val att gå till sådana arbetsgivare.