Hej alla glada!
För inte så länge sedan fick jag erbjudande från Tesla att börja på deras nya verkstad i Stockholm som tekniker på lack avdelningen. Men med tanke på deras situation just nu med IF Metall och allt som händer är jag osäker och tänkte vända mig till er kloka här.
De erbjuder med 3000 kr mer i lön och förmåner att ladda bilen gratis på jobbet.
Jag trivs här jag jobbar och är samtidigt fastanställd och har kollektivavtal.
Vad ska jag göra tror ni?
Tack på förhand för era råd!
Mvh
Kollektiv avtal är bra men eftersom jag inte vet hur gammal du är/vart du är i din karriär, hur mycket “risk benägen” du är etc allt beror.
Tex att ha Tessla i sin CV kan nog vara ett plus i kanten på din CV , men till bekostnad utav inget kollektivavtal.
Så du erbjuds högre lön, bra förmåner och (antar jag) motsvarande pensionsavsättning etc?
Vad är problemet?
Har du lön över gränsen för statlig pension?
Har tesla några pensionsinbetalningar alls?
Är du medlem i IF Metall, eller en sympatistrejkande förening?
Vad gäller egentligen som nyanställd på ett företag som är satt i blockad? Går man ut i strejk direkt?
Osäkerheten kring Teslas framtid i Sverige
Vet inte nu har jag 40000 innan skatt
Jag är inte med IF Metall och har ingen aning om de betalar lika mycket pension som andra företag men de betalar iaf
Varför ska han strejka? Låt If Metall hålla på med sånt.
Det kan ju vara en bra idé att reda ut vad du får som helhet.
Tjänstepension, föräldralön, försäkringar etc är väl det som brukar spela störst roll.
Premissen i frågan var alltså att den nyanställde var medlem i IF Metall. Nu har TS svarat att hen inte är det, men jag är fortfarande nyfiken på vad som hade gällt i det fallet.
Håller med om att du måste kolla vad du får till tjänstepensionen.
Kanske inte samma kollektivavtal hos dig. Men här kan du se på ett hum vad ett kollektivavtal är värt:
Sen beror det ju på vad Tesla erbjuder utöver lönen.
Det är ju från en baseline där man varken får tjänstepension eller andra förmåner. Unionen är duktiga på att få det att låta som att de har fixat 80 papp om året till alla, som att kollektivavtal skulle vara en förutsättning för schysst lön, lönehöjning och pension…
Får du tillgång till deras aktieprogram för de anställda?
“New employees typically receive a base salary along with stock grants that vest over four years, creating an incentive for long-term commitment”
Räkna med en otryggare anställning än du har idag om du hoppar på det här. Eftersom du inte är med i facket idag kan de iofs redan där du jobbar idag sparka dig om/när de känner för det, så där blir ingen skillnad. Du kommer inte få någon automatisk löneökning som du har nu tack vare avtalet. Pension, semester, ledigheter, arbetsbelastning och övertidsersättning får du kolla upp om det är viktigt för dig. Risken finns också att Tesla tröttnar på konflikten, lämnar landet och anlitar underentreprenörer i stället.
Nej det stämmer inte. Men det är vanligt att facken försöker tuta i sina medlemmar som någon form av skrämselpropaganda. Eller tänker du att LAS upphör att gälla om man inte betalar pengar varje månad till facket?
Som flera redan sagt. Börja med att jämföra med pension/föräldralön etc. också mellan de 2 anställningarna, så får du en mer heltäckande jämförelse.
Oavsett vad man tycker om Tesla får man väl ändå säga att en viss riskpremie är befogad för att jobba där, särskilt just nu.
Kolla upp om de ger pensionsavsättningar och hur hög den är. Samt som tidigare nämnts vad som gäller för föräldralön, arbetstidsförkortning, sjukersättning m.m.
Var även medveten om att är du inte absolut högpresterande bland övriga på tesla så kan du förmodligen räkna med liten eller ingen löneförhöjning framåt.
Tesla är kända för att premiera anställda som viger sitt liv till företaget. Typ Elon sitter mitt på fabriksgolvet och vill att man jobbar 16-20 timmars dagar för att uppnå produktionsmål. Eller som i fallet med twitter då 50-80% får gå och de som stannar får i princip lova att ägna sitt liv åt twitter. Nu är det väl inte så extremt ännu hos tesla Sverige men har kommit flera vittnesuppgifter från anställda att får du betyg 3 eller lägre på en 5gradig skala så får du ingen löneförhöjning. Samma gällande deras aktieprogram, vilket du inte bör värdera högre än vad det är i kr dagen du får det. Tesla kan handlas som vilken aktie som helst så vill du gambla i ett bolag kan du köpa aktier för lön också.
Kan säkert fungera väl för en singel 25 åring men för en 30-40 åring med småbarn är det inte lika toppen.
Sen är det nog alltid så att är du villig att viga sitt liv åt ett företag gör det inte åt någon annan utan starta eget. Som mekaniker är inte det alls en omöjlighet. Betydligt svårare för någon som tänker sig bygga helt nya bilar ![]()
hög lön till de som presterar, och inte lika hög lön till de som inte presterar? Det låter ju som ett koncept med viss förankring i logik, får man väl ändå säga…