- Kollektivavtal är en kvarleva från Sovjet. Jag vill köpa en Tesla för att stödja den fria världen.
- Kollektivavtal är en viktig och självklar del av den svenska modellen. Om Tesla inte vill ha kollektivavtal vill jag inte ha Tesla, varken att ha företaget i Sverige eller köpa en bil själv.
- Jag vet inte riktigt om kollektivavtal är så viktigt. Dock verkar det rimligt att Tesla skulle skaffa kollektivavtal. I princip alla större företag i Sverige har ju det redan. Det påverkar dock inte mitt potentiella köp av bil.
- Jag fattar typ inget av det där. Jag dricker min pina colada och är glad. Låt matadoren Musk sticka svärdet i fackpamparna om han har lust. Risken är väl att luften pyser ur dem bara. Det är inget som rör mig. Jag kör vilken bil jag har lust med, inklusive Tesla.
Min överstrykning.
Kollektivavtal är en konkurrensutsättning av arbetslagar (och pensionspaket/sjukförsäkringar/mm), där flera olika leverantörer av avtal tävlar om att förhandla fram bra paket. Företag kan sedan välja det avtal som passar dem/deras branch bäst. Bra mycket flexiblare och anpassningsbart än statligt framarbetade lagar.
Man tycker liberala och högerinriktade borde gilla detta, de gillar ju i allmänhet att privatisera, konkurrensutsätta och ge möjlighet till flera leverantörer—precis vad detta är.
Kollektivavtal kan vara effektivt för vissa företag och inte för anda. Det är helt ok att välja att ha det och det är helt ok att välja att inte ha det.
Jag kollar inte upp om något företag jag köper grejer från har kollektivavtal eller inte.
Jag är för kollektivavtal rent generellt, dock vill jag inte påtvinga företag som har bra avtal för sina anställda och som tar hand om sina anställda några kollektivavtal.
Just fallet Tesla är jag inte insatt i hur avtalen i Sverige ser ut, men deras syn på anställda överlag (globalt) är horribel. Jag skulle därmed inte ha några problem med att tvinga Tesla till kollektivavtal.
Jag skulle inte köpa en Tesla, men det är mer pga av själva bilen och inte företaget i sig.
Deras bilar tilltalar mig inte.
Saknar svar som passar mig. Ett företag som är verksamt i Sverige skall förhålla sig till våra regler, Tesla bör således komma överens med facket.
Striden har tilltagit därför att Tesla inte respekterat sin motpart och tagit in strejkbrytare, något som inte skett i stor skala sedan Ådalen. En arbetsgivare kan alltid vinna mot arbetstagarna om man har gott om kapital och tillåts ersätta den personal som facket tar bort från arbetsstyrkan.
Givetvis är strejken relevant för om jag skulle köpa en Tesla i Sverige. Men i övrigt bryr jag mig inte. Jag konsumerar mängder av produkter från hela världen där arbetstagaren inte är i närheten av kollektivavtal, det är inte en kamp jag kan föra åt dem.
Jag tycker att kollektivavtal är bra och det är bra om de flesta företag tecknar kollektivavtal.
Jag tycker ändå att det ska vara helt frivilligt och företag som inte vill ska kunna välja det utan att på något sätt utpressas till att ändå teckna kollektivavtal. Om man vill vara anställd i ett företag med kollektivavtal tycker jag att man ska söka anställning på ett företag som har kollektivavtal.
Som vanligt väldigt onyanserad undersökning.
Jag kan förstå att vissa vill ha kollektivavtal men jag vill inte ha det.
Tycker det är orimligt att man ska bli påtvingad saker man inte vill ha av den som hävdar den står på min sida.
Min åsikt är att man som företag ska kunna välja själv.
Facket ska givetvis kunna trycka på om arbetsförhållanden är dåliga men inget kollektivavtal och dåliga arbetsförhållanden är inte samma sak.
Många (de flesta?) inom privata näringslivet i sverige tycker faktiskt detta är en bra lösning.
Kollektivavtal har gjort att vi fått en stabil och förutsägbar arbetsmarknad och lönebildning på ett helt annat sätt än länder där facken är svaga. Där har man istället drabbats av mycket konflikter och oförutsägbarhet.
Att inte ha kollektivavtal kan vara en konkurrensfördel då man skulle kunna utföra sin verksamhet billigare. Det gör att konkurrenter gärna ser att man följer den modell som gäller. Blir ju lite konstigt om alla ska förhålla sig till kollektivavtal, sen kommer det en ny jeppe som skiter i allt och därmed kan hålla lägre priser
Fast facket väljer själva vart de vill ta striden. Det handlar om alla deras medlemmar, och villkoren i den bransch där deras medlemmar arbetar.
Fast så tycker jag det inte borde fungera. De måste kunna peka på något som är dåligt och det dåliga ska inte vara saknad av kollektivavtal. Sen måste enligt mig inte förhandlingen leda till kollektivavtal eftersom det tvingar på anställda saker de inte bett om.
Jag har själv varit anställd i ett bolag som förhandlat med facket ang kollektivavtal. Där gav facket upp då befintliga villkor var bättre än vad kollektivavtalet gav.
Alternativen är något ironiskt skrivna. Annars tänkte jag att de två mindre radikala alternativen borde kunna passa många.
Något?
De positiva till facket är normalt skriva men de negativa gör liknelser med sovjet eller att man är korkad som inte gillar facket.
Märks ju tydligt var du själv står i frågan.
Du missförstår om du tror att det har med mina åsikter att göra. Det finns däremot en del personer på forumet som verkar tycka ungefär så. De brukar skriva sådant i olika trådar alldeles själva.
Jag tycker att om de anställda får det sämre på ett företag utan kollektivavtal borde de istället söka anställning på ett företag med kollektivavtal. I så fall blir avsaknaden av kollektivavtal ingen konkurrensfördel.
Följdfråga: Ska den som är arbetslös tvingas söka jobb/acceptera anställning på företag som vägrar kollektivavtal för att få rätt till a-kassa?
Jag tror inte det är ovanligt med folk som inte har en susning om ifall de har kollektivavtal och inte på sin arbetsplats. När jag frågar om det på arbetsintervjuer brukar det till inte sällan mötas med ett stort frågetecken. Kunskapen kring detta verkar väldigt låg. Det är också ganska svårt att känna om man “får det sämre” eftersom vissa saker i kollektivavtal inte syns eller märks förrän efter en viss tid, typ när kan ska gå i pension, får barn, blir varslad osv.
De som är utan kollektivavtal brukar ofta vara arbetsplatser där yngre och med lägre utbildningsnivå. Misstänker att denna grupp är extra lätta att blåsa med dåliga villkor som inte syns direkt på ytan
För min del får de gärna införa det. Bara det omvända också gäller dvs jag kan tacka nej eftersom de har kollektivavtal och ändå gå på a-kassa.
Intressant tanke