Varsel när man bytt jobb inom bolaget

Funderade på vad som händer nu när många bolag börjat varsla och de använder sist in först ut-metoden.

Är man sist in om man bytt jobb inom bolaget? Skiljer det sig mellan bolag eller är det samma på alla bolag?

Tänker ifall man tar en ny tjänst inom samma bolag, är man först ut då ifall det blir varsel?

Undrar också hur det fungerar på större bolag, ifall man byter jobb inom koncernen men till ett annat AB inom samma företagsgrupp, är man sist in då?

Vet inte om det gäller överallt men hos oss räknas sammanlagd tid inom koncernen.
Även om man har uppdelade anställningsperioder räknas de ihop (t ex om man jobbat på annat bolag något år). Tror det är en gräns för hur lång period man får varit “borta” dock.

3 gillningar

Där jag har jobbat räknas anställningstid i andra delar av koncernen in.

2 gillningar

Du behöver framförallt kolla med ditt eventuella fackförbund.

Nu är j ringrostig, men generellt upprättas kretsar, oftast baserat på ort och/eller verksamhetsgren/avdelning inom bolaget ed. Förhandlingar om kretsarnas utformning sker vanligen med facket. Sedan är det sist in i respektive krets som ryker först. Så om många i kretsen har lång tid så kan du ryka före någon med kortare tid i en annan krets, beroende på vilken krets som måste minska.

Sedan är arbetsgivaren skyldig att försöka omplacera till där behov finns, förutsatt att du har tillräcklig kompetens efter skälig om/inskolning. Och då bör du ha förtur till ny placering om du har lång tid

Sedan kan fack och arbetsgivare i princip kringgå LAS helt om de kommer överens om det. Vilket facken ibland väljer för att rädda flest (sparka få erfarna dyra istället för många oerfarna men billiga anställda)

Hör med ditt fack, för lokala avtal kan skilja

2 gillningar

Om du byter tjänst inom företaget räknas hela anställningstiden i koncernen på alla tjänster du haft
($3 LAS), samma gäller om du arbetar inom ett företag som köpts upp eller på annat sätt sammanslagits.

Har du kollektivavtal kan man frångå turordningsreglerna. Annars följer man sist in/först ut föruom de undantag som gäller enligt LAS, det är tydligt beskrivet i lagtexten. Samma gäller turordningskretsar , driftställen etc $22.

Det är viktigt att förstå att när Tesla framöver vill sparka personal måste de följa LAS till punkt och pricka om de inte har kollektivavtal. Annars kommer de begå lagbrott.

Skadestånd utgår då enligt $38-$39. Det kan bli ganska dyrt.

2 gillningar

Din anställningstid räknas från det att du började i bolaget oavsett vilken tjänst du har. Beroende på hur koncernen är strukturerad kan din anställningstid i många fall räknas med även om du bytt mellan två koncernbolag. Parametrar som tjänsteort spelar även in här. Ett företag kan alltså inte kringgå LAS genom att bolagisera in absurdum.

Med ovanstående sagt så är det ju fortfarande så att allt kretsar kring din kompetens. Är du flexibel och det går att visa att du kan utföra ett brett spektra av tjänster så är det mycket svårare att argumentera för att just du ska omfattas av ett varsel. Arbetsbrist är inte en absolut term utan går att konstruera och definiera på olika vis.

Att blanda in facket och tala i felaktiga termer av att någon ska ”sparkas” som vissa brukar göra är bara onödigt. Prata med din chef och lokala Hr i första hand för att förstå hur din anställningstid räknas.

2 gillningar

Varför skulle de ”sparka” istället för att säga upp, och vad är det som får dig att tro att Tesla skulle bryta mot LAS?

De kan inte säga upp personal utan att arbetsbrist råder, och då är det sparken, allstå personliga skäl. Det är sparken. Lite slang, och tvetydig tolkning kanske av mitt språkbruk
Uppsägning pga arbetsbrist, eller personliga skäl
Avsked är nog inte aktuellt.

Detta i relation till påståenden om att hot förekommit från ledningen gentemot strejkande tex om just uppsägning eller hur de nu uttryckt sig. Svårt att bevisa dock.

Det var alltså ett hypotetiskt exempel.

“Sparken” brukar slarvigt användas för alla former av uppsägningar och avsked, oftast av folk som inte har full koll, såklart.
Om jag själv skulle ta det ordet i min mun så skulle det bara betyda “avsked”.

Hursomhelst, jag feltolkade ditt hypotetiska exempel med Tesla eftersom du skrev “när Tesla framöver vill sparka…” vilket ju lät som något som hade lite mer substans. :slight_smile:

3 gillningar

Nej, jag bara killgissar. Precis som på börsen :slight_smile:

2 gillningar

Som skrivit så räknas anställningstid i bolaget enligt LAS, men jag skulle inte fundera så mycket på det se istället till att vara ett högre värde än kostnad för bolaget. Vill man bli av med dig så kommer man att bli av med dig. Har inte varit chef på något ställe där man vid uppsägningar satt sig ner med listan över anställningstid och börjat räkna från kortast tid, utan det har alltid handlat om Vilka man vill ha kvar. Listan med anställningstid är mer att betrakta som diskussionsunderlag med facket, typ som att diskutera vädret vid kaffeautomaten. :rofl:

2 gillningar

Schhhh… berätta inte för facken hur vi egentligen jobbar :sweat_smile:

Det här är faktiskt ett universellt bra råd som fler borde ta till sig. Medlemskap i fack, anställningstid i all ära men det spelar ytterst liten roll i verkligheten.
Se till att prestera så löser sig det mesta.

1 gillning

Se även till att vara villig till förändring och anställningsbar (någon annanstans), då kommer man klara sig genom livet!

2 gillningar

Det är ju för att alla företag utom Tesla har kollektivavtal som man kan göra avtalsturlistor. Det är i realiteten billigare än att följa LAS om man vill bryta turordningen :slight_smile:

Jag har aldrig varit med om en förhandling där vi diskuterat anställningstid som utslagsparameter annat än i ett fåtal fall och då främst som huruvida man är berättigad till vissa ersättningar.

Självklart skall man se till att tillföra värde för sitt företag. Vad gör du annars på jobbet? Och inse att det är ett anställningsavtal, inte en livstids försörjning man har. Vill man ha det senare, sikta på FIRE.

Å andra sidan är det befängt att påstå bara de som inte tillför värde blir uppsagda.

1 gillning

Truer word have seldom been spoken.

1 gillning

Oj, ska vi sparka majoriteten av alla? Om du visste hur många som inte förstår denna enkla…

Jag skrev ingenstans att det bara är de som inte tillför värde som blir uppsagda, men det är större anställningstrygghet i att vara viktig/värdefull för en arbetsgivare än att ha många anställningsår om jag ska omformulera mig. Tydligare så?

2 gillningar

Oh , the irony…

Hur många jobbar hos er…ca hälften :slight_smile:

Det var en bra omformulering. För tjänstehjon(män, personer, hen whatever) . Bara för att förtydliga.

Edit: Kollektivarna, som jag har haft nöjet att sitta med på förhandling i storgruppknaldmöte med har lite annan syn på det. För att förenkla för medlemmarna har de färdiga listor där de börjar bakifrån som de visar upp på informationsmöten om pågående omorganisationer.

Det görs upp så kallade kretsar när det blir aktuellt med varsel. Dessa är inte definierade på förhand utan fastställs när behov finns. Det kan vara medarbetare med viss profil, alla som jobbar på avdelningen X eller något annat. Logiken ser olika ut på olika arbetsplatser. Detaljreglerna bestäms också normalt i dialog med facket, exempelvis gällande att tid inom koncernen är det som ska räknas som arbetad tid. Den svenska modellen är ganska smidig när det gäller sådana här frågor.

Så är det och det olika kretsarna kommer i möjligaste mån att göras upp med detta som utgångspunkt.