Jag har fått en ny tjänst internt och undrar vad jag ska begära i lön.
Arbetsgivare:
Bolag som omsätter 100miljoner.
Cirka 40 anställda.
Hög återkommande vinst (>15%).
Hög efterfrågan på våra tjänster.
Konsulter 1000+ kr/h-klassen
Jag:
Jobbat 7 års erfarenhet som anställd på konsultföretag. Hade vid min senaste lönerevision resultat-ansvar för 4 anställda + konsultprojektledaruppdrag för andra av företagets anställda motsvarande ca 15mkr årligen. Sitter i ledningsgruppen. Då blev jag erbjuden en lön om drygt 70 000kr.
Under det senaste året har vi optimerat verksamheten vilket lett till att jag fått fullt ansvar (personal, lön, prestation, rekrytering etc) över en del av verksamheten (totalt nu 12 direkt rapporterade medarbetare) plus att jag bibehåller projektledaransvar över flera stora kunder genom att jag anställt 1 en första linjens chef som kommer jobba under mig. Sammansatt innebär det i runda svängar att jag överser ca 50% av företagets omsättning.
Dilemmat:
Min lön har inte reglerats gällande förra årets förändringar i min roll och nu inför kommande lönesättning så har jag svårt att veta vad jag ska begära i lön.
Den enda jämförbara kollegan jag har som inte är ägare, har 8 direktrapporterande anställda och har samma ansvar som mig i övrigt. Han har dock 10år mer i branschen, längre erfarenhet som chef och ett större kundnätverk. Han har också dock betydligt mer i lön än mig om ca 110 000/månad.
Jag förstår att han har längre erfarenhet än mig men jag tänker att det vägs upp av att jag har fler anställda och ”omsätter” mer.
Vid nästa lönesamtal har jag tänkt att begära 110 000kr. För mig känns det självklart men samtidigt inte då jag är ung + att det blir ett jättestort hopp i lön. Är jag ute och cyklar någonstans?
Varför skulle du inte kunna begära det? Jag har haft flera kollegor med 10 års mer erfarenhet än mig som antingen presterat mindre eller haft mindre ansvar. Lön efter prestation brukar vara önskvärt.
De som sätter min lön är företagets ägare. Kulturen är enligt min uppfattning, att prissätta värde. Har själv jobbat mig uppåt sen jag började som ny/grön och nästan tredubblat min lön. Så jag tänker att värdet är styrande vilket också gör att ett stort hopp kan vara möjligt.
Jag skulle säga att det som skiljer mig och min kollega är att han började på företaget i ett väldigt högt löneläge och har inte ökat sin lön lika mycket procentuellt medan jag har gjort min resa upp i ansvar/lön efter det.
Det är ingen på förtaget som har bonus så jag vet inte riktigt hur en sån skull prisas in.
När du begär höjd lön kommer företagets ägare att dels fundera på vilka andra han kan sätta på din post, och vad det i så fall kostar, och så kommer han fundera över vilka alternativa arbetsgivare du skulle kunna gå till, och vad de i så fall kommer att betala.
Han kommer också att fundera över hur lönesättningen av dig kommer att påverka övriga anställdas lönekrav.
En rationell företagare, som känner sina anställda väl, skiter i hur många års erfarenhet någon har på pappret.
Marknadsmässig lön är vad dom är beredda att betala.
Alternativt tänk ca 75 % av konsult ersättning som fast anställd minus semestern ca 30 arbetsdagar
Självklart kan du begära det. Det jag skulle rekommendera dig är att komma väl förberred inför det samtalet. Med det menar jag att du ska veta exakt varför du är värd den lönen och kunna argumentera för din ståndpunkt och därmed även vara berred på “mothugg”. Högst troligt lär du inte få ett “Ja, absolut” utan om du ska kunna få den lönen du vill ha så kommer du behöva förhandla och argumentera väl.
Hoppa från 70.000 till 110.000 är orimligt. Den som lyckas väl i sitt arbete glömmer ofta att ingen är oumbärlig. Alla kan ersättas, vilket jag har bevittnat många gånger under min långa karriär.
Att hoppa från 70.000 till 110.000 är helt orimligt för nedanstående meriter som i min mening inte är speciellt unika men han får ju knappat sparken för att försöka. Ska bli intressant när han meddelar oss resultatet, antingen är han helt ute och cyklar, har en desperat chef eller är det jag som inte längre hänger med.
Har jag fel när jag inte ser dessa meriter som speciellt unika? “Jobbat 7 års erfarenhet som anställd på konsultföretag. Hade vid min senaste lönerevision resultat-ansvar för 4 anställda + konsultprojektledaruppdrag för andra av företagets anställda motsvarande ca 15mkr årligen. Sitter i ledningsgruppen.”
Jag kan förstår både de som säger att det är rimligt (din kollega har den lönen, chef värdesätter värde) men även Ove som säger det är orimligt (att ha ha ansvar för en handfull personer på ett mindre bolag och ändå tjäna 6-siffrigt är en extrem outlier).
Men om du pekar på ditt värde och tydligt kan visa du är värd en 50% höjning så kör, men var beredd på vad du har för alternativ om de säger nej, du får 90k.
Som du svarar kan vi båda ha rätt. Du i det här specifika fallet, jag på en generell nivå. Jag missförstod nog ditt inlägg och trodde att du menade att det generellt.
Erfarenhet motiverar såklart en vis “premium” men annars skall inte ersättning skilja sig allt för mycket utan det som egentligen räknas är det värde du tillför organisationen.
Din kollegas erfarenhet kanske är värd 10%?
Din högre intjäning och större ansvar är dock värt mer än så för företaget.
Din lön kommer nog också spelar roll beroende på vart du bor.
Bor du i Umeå får du inte samma lön som i Sthlm osv.
100 000 för den typ av ansvar du har låter dock lågt för mig (dock med Stockholmsögon).
Jag håller själv på och bråkar om min lön.
Ta en titt på hur prisbasbeloppet utvecklats de senaste 5 åren.
Räkna om din egen lön i antalet prisbasbelopp istället och översätt det sedan till vad du borde ha mest start 2025 givet det nya prisbasbeloppet och sen kan du räkna in en konservativ nettolöneökning på 2 procent per år också så kan du se vart du landar.
Dina 70 000 kommer då över 100 000 bara där, och det utan det ökande ansvaret osv.
Berätta exakt det du gjort för oss och se vad de svarar, du har ju inget att förlora på det ifall du inte hotar om det utan mer säger ”hur ska vi tillsammans kunna ta mig till denna lönenivån?” till exempel.
Fundera också på ifall de kan byta ut dig, vilket händer exakt hela tiden på dessa små bolag. De har ju så låg omsättning att en lågkonjunktur skulle förstöra mycket.
Visst är det möjligt med ett sådant hopp i lön men under andra förutsättningar. Det är i alla fall min erfarenhet men det kanske kan vara värt ett försök i alla fall, för att få vetskap om inte annat. Att ställa ultimatum, som en del föreslår, slutar sällan lyckligt.