Kan jag begära 100 000 kronor i lön?

Har en kollega som klev upp från 78000 till 100000 samma år.
Marknaden styr i vanlig ordning

2 gillningar

Hur gick det?

Nu har det ju gått ca 6 veckor. Hur gick lönesamtalet?

Som ägare till ett mindre företag med ett par anställda skulle min “kalla-kårar-radar” slå i taket om en anställd skulle framföra en löneförhandling på ditt sätt. Hur många gånger har du kört denna taktik? Och det har fungerat varje gång?

Nu kan det förvisso vara så att hela företaget står och faller med dig, men då skulle jag som ägare snabbt se till att ha redundans på din tjänst så företaget inte gör konkurs om du bli långtidssjuk eller värre.

Får man fråga vad du arbetar med?

Jag tror att Marie missuppfattade och trodde det gällde anställningsintervju och nyanställning. Då kan man ju säga som hon skriver. Men det gäller väl årets lönerevision för en redan anställd.

3 gillningar

För ett antal år sedan sökte jag jobb på ett stort privatägt företag och anställningsintervjun skulle pågå i 2 timmar men fick ett snabbt slut. Efter en kort stund lät det så här:
“Förstår du hur det är att jobba i ett så här stort företag som är privatägt?”
“Jag tror det”, svarade jag.
“Vad skulle du göra om ägaren plötsligt vill måla allt rosa?”
Jag tänkte sinnesundersökning men svarade “Beställa färg” och fick jobbet direkt med kommentaren “Rätt svarat”.

6 gillningar

Tycker inte löneanspråket låter det minsta orimligt, kanske till och med lågt. Tror knappast att vederbörande fick utökat ansvar för att personen var billig. Men är det så, så är det ju bara att stilla börja se sig om efter bättre möjligheter.

Lycka till!

1 gillning

Tänker du att det är modellen för att lönesätta en anställd konsult eller konsultchef?

Och det högt om det är för den debiterande konsulten… i så fall är jag uppe i 100kkr som debiterande konsult :smile:

1 gillning

Något tips på argument utifrån de förutsättningar jag beskrivit? :blush:

Lovar att uppdatera efter samtalet. Har det i januari så jag kan vara ute i god tid :grin:

1 gillning

Är det lönen eller hoppet som du anser orimligt?

Lönenivån finns ju redan i företaget för motsvarande roll.

Hoppet kan jag köpa är stort men det är ju också hoppet i ansvar.

Det finns ”vanliga” konsulter i vår org. som tjänar 60 000kr utan chefsansvar. Vad skulle du säga en rimlig lönenivå utifrån din erfarenhet?

1 gillning

Konkreta tips. Like!

Det påverkar inte så mycket. Förhoppningsvis landar vi på en nivå där vi alla är nöjda :slightly_smiling_face:

Absolut medveten om att jag är lyckligt lottad sett till förutsättningarna. Vet att det finns enhetschefer i statliga organisationer med ansvar över 100-tals som tjänar mindre än mig.

Med det sagt. Vad skulle du begära om du var jag och hur skulle du motivera det?

Haha ja jag är själv mycket medveten av det…

Men jag tror att den statistiken snedvrids av att 97% av Sveriges företag är mindre än 10 anställda.

Vad skulle du anse är rimlig lön? :slightly_smiling_face:

Hoppet är för stort. I stora företag drar de sig inte för att ersätta en person med två tills de finner rätt person till rätt pris. Kanske det accepteras i ett mindre privatägt företag. Gör ett försök, du kan ju knappast få sparken för att försöka.

Ansvar är alltid krävande men jag tycker inte det beskrivna ansvaret är speciellt unikt.

Vet ej i nutid och i din bransch. Har varit både anställd och konsult. Som frilansande konsult tjänade jag betydligt mer än som anställd med samma arbetsuppgifter och samma ansvar. Det är oftast betydligt bekvämare att vara anställd än att vara konsult. LYCKA TILL!

1 gillning

Rena allokeringsavtal brukar ligga runt 70% till 80% för fristående konsulter

Jag vet för lite för att kunna säga något om belopp men generellt:

Visa på vad du bidrar med där det är just dina expertkunskaper som behövs.

Visa vilka kostnader som skulle uppkomma om du inte var där.

Förklara varför du inte kan ersättas av någon annan utan att det skulle kosta företaget mer pengar än den löneökningen du begär.

Generellt är ju rådet att inte prata om andras lön vid sin egen löneförhandling men kan ju vara bra att ha som ett ess ändå.

Vad menar du? Hur ska man förhandla då? Vill du hellre vara den som lägger första budet eller vad är problemet? Det låter väl jättetydligt.