Kan jag begära 100 000 kronor i lön?

Det är väl ganska uppenbart? Om man frågar ett forum om man är värd en viss lön, så är man inte värd den lönen.

Det är givetvis jobbigt för den som ställer frågan, men någonstans måste man få ett svar som är svårt att hantera och som är i linje med verkligheten.

starta eget och jobba som konsult istället så kan du tjäna betydligt mer än 100k i lön. Att vara anställd är galet om man tjänar över gränsen för statlig inkomstskatt (53k/mån) då du förlorar på den höga beskattningen. Med ett AB kan du ta utdelning med 3-12 regeln och betala 20% skatt på vinsten upp till en viss gräns. Resten av pengarna kan du investera i bolaget samt köpa mobil, datorn, gymkort och allt annat du behöver till bolaget för halva priset.

Eh? Du får nog läsa på om de regler som gäller för företag. Minst sagt.

Jag är verkligen inte en vän av Skatteverket, men de råd som du ger är inte bra.

1 gillning

Vad menar du? du kan göra avdrag för dessa inköp om du köper det på företaget. Inget konstigt alls.

Spargrodan Hur gick det?

Ha. Så man kan inte be om råd hur man hanterar en sådan står ökning - vet inte riktigt om jag skulle läsa det som man inte är värd den. Kan säga direkt att jag inte är värd min lön, men som tur är handlar det aldrig om det utan vad bolaget tycker jag är värd.

1 gillning

Jag skrev bara min åsikt. Du får givetvis tycka vad du vill. :slight_smile:

1 gillning

Självklart. Du skrev det bara som det var uppenbart. :slight_smile:

Lön är svårt och har, i min åsikt, ingenting med vad du är värd utan bara vad bolaget tycker du är värd för dom, och sällan även det.

Ja men du får inte köpa saker till bolaget för att sedan använda det privat.

Han menar att saker som köps på företaget ska användas i företaget. Använder du det privat ska det förmånsbeskattas. Inget konstigt med det.

Och hur ska de vwta vad du använder privat?

Dina vänner anger dig mot hittelön?

Mina vänner fuskar själva

Om du förespråkar kriminalitet och brottslighet så finns det massa annat lukrativt man också kan hålla på med. Själv tycker jag att ett av det äckligaste man kan göra är att stjäla från våra gemensamma resurser. Folk som gör det får gärna gå vilse i skogen eller ramla ner i en brunn.

1 gillning

Hur gick lönesamtalet? @Spargrodan

1 gillning