Lönenivå på IT-produktägare vs. utvecklare?

Har jobbat blandat som full stack-utvecklare, tech lead och lösningsarkitekt i ett gäng år nu, främst inom finans- och försäkringsbranchen. Har dock de senaste två åren jobbat som produktägare, fast utan större justering av lön från min tidigare utvecklartitel (vare sig upp eller ner).

Jag har fått ett jobberbjudande som produktägare för en rätt så “viktig” produkt/team på en stort svensk finansbolag (har jobbat med anställande chef tidigare, och han verkar digga mig, och tjänsten matchar nästan perfekt med mina tidigare kompetenser), men jag undrar lite hur lönen ser ut i jämförelse med den hos utvecklare?

Min erfarenhet säger att övre spannet (säg, topp 10%, finns undantag typ google…) av löner för arkitekt/tech leads i Stockholm med många års erfarenhet ligger kring 70 tkr/mån.

De av er med erfarenhet (min upplevelse är att publicerad lönestatistik inte alls är tillförlitlig), tjänar it-produktägare i regel under, över eller ligger på ungefär samma lönenivå som en tech lead/arkitekt med motsvarande antal års erfarenhet?

Givetvis kan jag fråga dem, men jag vill gärna veta rimligt spann först. Vet inte exakt hur förhandlingsutrymmet ser ut (de vill ha mig, men HUR mycket vill de ha mig?) - jag är rädd att om de kommer med första budet och det är allt för lågt så är det svårt för mig att få upp det, ser hellre att jag kommer med ett anspråk som ligger lite i överkant att börja med.

Kan inte hjälpa dig med ett direkt svar på din fråga, men hade jag funderat på att ta en anställning idag så hade jag gått in på ratsit och kollat upp alla med samma roll på företaget för att sätta mina förväntningar.

49kr för 10 lönekollar (Starta en prenumeration och avbryt den direkt).

På det viset kan du komma med anspråk först och om dom tycker det är orimligt kan du alltid svara med att “Men person X har ju det, varför ska jag ha 20% lägre lön?” Fint med Sverige där allt är public information ibland :slight_smile:

2 gillningar

Dock kan individer ha tjänsteinkomst från flera arbetsgivare eller ha stora tjp-inbetalningar som gör att siffrorna ser högre eller lägre ut.

Eller det vanligaste är att folk glömmer ta hänsyn till bonus och semesterersättning när de försöker räkna baklänges och få fram en månadslön.

1 gillning

Tipset om Ratsit är bra. Däremot…
Sjukt dålig förhandlingsteknik att börja gagga om vad man tror att någon annan har. De vet redan vad kollegorna har.
Fokusera på ditt värde och impact.

5 gillningar

Jag har varit chef för både produktägare och utvecklare på ett stort känt finansbolag i Stockholm. Lönespannet för produktägare låg mellan 53-69tkr/mån i min grupp. Det spann som HR hade satt åt som riktlinje låg dock mellan 50-60 men som chef kan man lätt gå över för rätt person. Utvecklare låg på mellan 34 (nyexade) och 66 tkr/ mån. Lösningsarkitekt ligger på runt 70tkr per månad om du jobbar inom finans i Stockholm.

3 gillningar

Produktägare är ett så brett område, själva titeln är ju ganska utskälld, iallafall om man direkt översätter det till engelskans “product owner”, då det snarast är något av en scrum manager/projektledare. Så min erfarenhet av dessa typer av jobb är att lönen inte står sig mot utvecklarlöner.

Om man däremot siktar mot det som på engelskan går under namnet “product manager”, dvs en betydligt mer affärsdrivande roll så tror jag nog man kan komma upp sig i lön rejält.

Tyvärr är väl min erfarenhet av svenska bolag att det är rätt sällsynta roller, istället sitter management och stakar ut riktningen på produkterna och PO’s får i uppgift att implementera med hjälp av sitt team.

1 gillning

Efter att ha jobbat som utvecklare i 15 år tycker jag det ofta är dålig kvalitet på produktägare. Men med din bakgrund borde du kunna bidra med mer tyngd som po än vad de flesta andra kan.hos olika uppdragsgivare har rollen sett olika ut. En del är ansvariga för att skriva user stories andra inte. Borde en ai kunna göra snart om man ger rätt prompt. Spontant tycker jag po borde ha lägre lön än senior utvecklare / lead.

Vad är dina blivande arbetsuppgifter i det här fallet?

Termen PO är som andra kommit in på lika brett definierad som “bil” i min mening. Det kan egentligen betyda vad som helst och inte ens vara knutet till en produkt på vissa platser jag känner till.

Innebär rollen att du enbart kommer äga backlogen för en produkt? Då kan du glömma de högre lönespannen dessvärre.

Kommer rollen däremot med fullt ansvar för produkten inklusive kommunikation, affärsmodell, marknadsföring, kundtillväxt med mera? Då kan du spana in de högre lönespannen.

Dåliga tillämpningar av agile kräver att enbart en person har rätt att skriva “stories” eller “krav”. Är det en sådan arbetsplats? Där kan du möjligtvis betinga mellanhög lön, men det enbart på grund av att det är ett storbolag med tunga processer och många led av managers.

I stora drag, I princip, ja. Tänkte väl att det skulle vara lite för bra för att vara sant :slight_smile: Är dock rätt mycket kontakt med externa (andra företag och liknande) och visst visionsarbete.

Jobbar på företaget nu (som konsult) som PO för ett annat team och gör egentligen rätt mycket mer än det nu (“backlogg-mupp”+arkitekt+kravare och stöttar utvecklare och testare vid behov lite som en tech lead, mest för att jag ibland kan deras jobb lika bra som dem och för att de med de officiella rollerna ofta gärna tar emot hjälp så de slipper bry sig… och för att vissa kravare och andra POs är otekniska och därför skriver jira-texter som utvecklarna inte förstår, så jag måste skriva om det mesta), men det är inte “meningen”, och det är rätt tung byråkrati på stället - så jag antar att den typen av PO-roll ändå ligger relativt lågt på affärs-totempålen.

Speciellt då det jag gör är saker som “doers” gör, men att göra saker är fult - de med riktigt höga löner verkar vara hos de som bara har ansvar.

Min bild av IT-produktägare efter att ha jobbat “under” och med ett flertal under de senaste åren är att de är vansinnigt otekniska, saknar självinsikt, blir livrädda för allt de inte förstår (såsom produktimplementationen…) och älskar att prata om golf och sina elbilar (speciellt förr när det var mer av ett statement). Osympatiska typer som verkar ha lite för hög lön sett till hur lite de gör, typ.

Lite därför jag blev PO faktiskt - för att se om det fanns något jag hade missat, och huruvida det verkligen var “easy mode”. Mina tankar och fördomar visade sig till 80% stämma (hade jag BARA gjort backlog refinement och demonstrativt gått ut ur rummet om någon utvecklare visar en blobb json framför mig så hade jag nog hunnit golfa ett par gånger i veckan under arbetstid…). Inte helt oväntat har jag hittat några enstaka dedikerade och till synes duktiga POs dock.

3 gillningar

Kan hålla med om detta ja :smiley:
Man behöver kanske inte lägga fram det på det viset ordagrant.

Men jag tycker nog fortfarande man på något vis borde få in i det hela att man inte tänker bli blåst och lägga sig toklågt bara för att man är ny, detta går såklart att framföra på flera olika sätt! :slight_smile:

Finns såklart flera andra parametrar att ta hänsyn till också!

Absolut! :slight_smile:

Taxerad inkomst räknar väl inte med pension? Man får väl anta att alla har samma pensionsavtal.
Nu menar jag alltså när du fortfarande arbetar och tjänar inte till pension och inte plockar ut pension.

Ja, det där får man ju räkna med också såklart!

Menar inte ta ut pension utan inbetalning till tjp via löneväxling.
Jag har senaste tre åren haft löneväxling som påverkat min årsinkomst som deklareras

1 gillning

Ahh, just det! Det tänkte jag inte på! Bra input :slight_smile: