Lönenivå på Tech Lead/Arkitekt inom IT

Hej forumet!

Jag har upptäckt ett jobb på LinkedIn för Tech Lead för ett stort IT bolag och klurar på vad en rimlig lönenivå för denna genre är, självklart finns faktorn “det beror på” så lite korta fakta om rollen

• Behöver expertkunskap om två nishade tekniska områden där få på marknaden har den kompetensen, minst 5-10 års erfarenhet på minst en av dem
  • Ska vara drivande i att bibehålla sin tekniska expertis och använda den för att se till att företaget ligger i framkant
  • Rollen kommer vara en nyckelperson inom organisationen för just den tekniken och bistå produktägare/chef med teknisk kompetens
  • Har ej personalansvar, men ska hitta förebättringslösningar och paketera dem till den utförande organisationen och se till och kontrollera att de blir korrekt utförda (alltså ett indirekt personalansvar)
  • Tjänsten har legat ute under lång tid. De få kvalificerade som sökt har tackat nej under processen. Företaget vill inte ta in någon okvalificerad pga de höga kraven på expertis.

Om mig

• Har alla kompetenser, år och erfarenheter som efterfrågas
  • Har tidigare jobbat för arbetsgivaren och chefen och vet var vi har varandra. Samarbetet har fungerat mycket bra
  • Har aviserat intresse för rollen till chefen, som var positivt inställd och vill gärna anställa.

Men vad är då rätt/rimlig lön? Om man ignorerar faktorn ålder (vilket verkar vara något som en del chefer hakar upp sig på, dock inte denna) skulle jag höfta på att spannet/budgeten som HR satt ligger på runt 55-70k.

Jag såg några inlägg om liknande tema i denna tråden och pingar några av er för återkoppling, men vill såklart ha feedback från alla som har bra input.
Ping @Ran4, @Silverminken

1 gillning

Om budgeten är 55-70k för en arkitektroll är det ganska lågt, inte konstigt att den legat ute ett tag. Om du trots det är intresserad ska du absolut sätta 65-70k som din nivå.

3 gillningar

Beror ju lite på HUR pass nischat området är, och hur viktigt det är för verksamheten att hitta någon (dvs. vad är alternativkostnaden att vänta sex månader till?).

Arbetsmarknaden är inte en ekonomiskt perfekt rationell marknad, speciellt inte i Sverige där det på många ställen mångt och mycket “sitter i väggarna” hur mycket betalt ett visst jobb ska ha. Det finns gott om chefer som hellre tackar nej än erbjuder 5 tkr/mån mer för en kandidat.

Utan att veta så mycket mer så skulle jag fråga om 85 men vara nöjd med allt över 70. Just “Har tidigare jobbat för arbetsgivaren och chefen och vet var vi har varandra. Samarbetet har fungerat mycket bra” är PRECIS det som behövs för att få en extra hög lön - min erfarenhet är att personliga relationer är avgörande när det gäller att få till extra höga löner.

Men det viktiga är egentligen inte den absoluta lönen, utan vad alternativet är för dig - vilket ju gissningsvis är att ta jobbet eller stanna kvar vid ditt nuvarande jobb. Är t.ex. 68 tkr max vad de erbjuder och det är en betydligt högre lön än vad du har nu, så är det fortfarande en bättre deal för dig att byta än att stanna kvar. Vad jobbet “borde” betala är liksom inte relevant, det är ju dig det handlar om, och det erbjudande som du får.

Folk online överdriver i regel löneläget. De som tjänar mindre uttalar sig liksom inte/vågar inte säga emot. Det finns jättemånga arkitekter med 10+ års erfarenhet i Stockholmsområdet med en lön runt 60-65. Men man pratar mycket hellre om de 10-20% som ligger över 70 istället för medianen, för det är inte coolt att vara “medel”, och folk vill såklart vara coolast i sin respektive kategori.

Glöm inte att få en tjänstepension motsvarande kollektivavtal bara. 70k med tjänstepension är bättre än 80k utan.

4 gillningar

Jag tycker att 55-70 låter väldigt lågt för den rollen.

Finns ju jobb där man mer eller mindre kan pilla naveln för 55.

3 gillningar

Flera punkter i din rollbeskrivning, erfarenhet inom området samt relationen till arbetsplatsen och “blivande” chef stämmer in på den resa jag gjorde. Jag var konsult innan och efter massa år fick jag frågan av kunden om jag inte villa ta ansvaret för ett område inom koncernen.

Jag har inte personalansvar men jag sätter ramarna för hur vi bygger IT-infrastruktur, pekar ut riktningen och ringar in problemområden vi behöver arbeta med. Tar in konsulter för att lösa saker och ansvarar för en liten support- och utvecklingsorganisation inom området (konsulterna). Jag utbildar berörda delar av verksamheten och håller koll på regelefterlevnad och lagkrav inom IT-säkerhet. Ingen beredskap, övertid eller uppdateringskvällar etc. Planerar fritt mina dagar och resor. Får jobba hemma hur jag vill, men är oftast på kontoret för det är najs.

Gick in på 55k för tre år sedan och ligger nu på 62k. Vet inte om det är bra eller dåligt, men jobbet är stimulerande och jag har bra folk omkring mig.

1 gillning

Sett över hela IT branschen i Sverige så är det ett fåtal större företag som kör tekniken, trenden är att det succesivt minskar men kommer lätt leva kvar 20+ år till.

Det är ett myndighetskrav att någon med rätt kompetens innehar rollen, det går inte att tumma på.

Har hört att konsulter med den kompetensen är rätt dyra, sannolikt x2-4 på en vanlig anställds lön. :slight_smile:

Absolut, har fått nej på en annan roll tidigare i arbetslivet med motivering att vissa andra anställda som är äldre än jag (och med lägre kompetens) ligger under anspråket. Vad hände där med den individuella lönesättningen? :joy:

Jag tror att precis som du skrev ovan att löneläget sitter i väggarna och att de högre nivåerna därför kan vara mycket svåra att nå, men nivåerna du tar upp låter inte orimliga och Glassdoor verkar hålla med https://www.glassdoor.com/Salaries/stockholm-tech-lead-salary-SRCH_IL.0,9_IM1136_KO10,19.htm

Mycket bra input, ska ha det i bakhuvudet :slight_smile:

Företaget har ett bra kollektivavtal där tjänstepension ingår.

Glömde fråga var i landet du är, men jag förmodar Stockholm baserat på ovan. Lägg på 15% på vad jag skrev då utifrån min roll. Där någonstans “stockholmspremien” ligger.

Dagens lol :joy:

Man får också komma ihåg att man själv kan justera lönen till stor del. Tar man ett heltidsjobb för 55 och sedan klarar att leverera eller möjligen underleverera något utan konsekvens på 4h per dag så har man motsvarande 110k per månad OCH kan jobba halvtid :nerd_face::+1: man måste lägga sig nära gränsen för att få ut maximalt med lön per timme. Detta är nog svårare för en konsult iofs.

1 gillning

Haha. Nä.

Har varit konsult på mer än en svensk storbank där det gick alldeles utmärkt att rulla tummarna 50% av tiden under veckor i sänder (sen fanns det också gott om tillfällen då det var knökfullt med viktiga möten 9 timmar om dagen).

När det hände så la jag tid på att läsa systemdokumentation, uppdatera jiratickets, förbättra dokumentation, skriva extremt övertydliga mail för att underlätta för andra fyllda med exempel osv. men det är ju inte saker som de som godkänner konsultfakturorna ser, och det finns säkert jättemånga som myglar.

Jag har testat någon gång att göra ingenting, men jag mår bara dåligt av att scrolla på internet i timtal…

Sålänge man levererar så är folk i regel nöjda.

2 gillningar

Jag tänkte mer på att spendera den tiden på båten, padelbanan eller med familjen, men det kanske är svårt om man jobbar på kontoret. Resultatet måste dock motsvara det förväntade.

Jag tycker iaf att jogga 5km med tankarna på jobbrelaterade problem är arbete. Segling ger också utrymme för väldigt bra tankeverksamhet. Även att sola eller simma är bra för att “jobb tänka”. Sen får man väl sätta gränser själv för vad som känns bra :nerd_face:

Coolt, kul att träffa på en som gjort samma/liknande resa, din roll låter ganska snarlik den jag tittar på. Tech Lead känns som en roll som varierar mycket mellan företag och är vad man gör den till med stora möjligheter att fokusera på det som känns intressant och viktigt, skulle du hålla med om det?

Svårt att säga om din nivå är bra eller dålig, men löneökning på 7k på 3 år är väldigt bra. Utifrån min erfarenhet och de kollegor jag pratat med är det väldigt svårt att få bra ökningar när man väl är inne i ett företag, då rullar det mest på och arbetsgivaren sitter på 99% av makten, så bästa chansen till “rätt” lön är vid nyanställning.

Ja, det är i Stockholm

Lön förhandlar man, det är ju till arbetsgivaren vad de vill ha. Du tänker för binärt. skit i vad jobbet innebär, finns en massa jobb med specialkompetens men inte tjänar de en miljon i månaden för det, det finns kollektivavtal mm
Föreslå en lön du vill ha istället

Ja jag håller med. Jag är inte tech lead utan titeln är en slags arkitektroll, som jag inte vill skriva ut då den är ganska branschunik. Men möjligheten att få fokusera på det jag tror är långsiktigt viktigt och lönsamt för bolaget är en frihet och position jag inte haft förmånen att sitta på tidigare.

Den här biten är jag ganska bra på. Som konsult förhandlade jag alltid min egen lön rätt så framgångsrikt för den utvecklingsnivån jag var på. Jag har vänt på steken nu och kräver av chefen att han ska titta på vilket värde jag tillför samt framtida potential och utvecklingsmöjlighet inom (och för) bolaget. Jag har levererat det jag ska och mer där till så jag förväntar mig en fortsatt stark löneutveckling, utan att jag behöver tjata.

Dock är det som nämnts tidigare företagets lönekultur och vad andra tjänar som kan agera broms. Om mina kollegor inte tjänar relativt lika bra blir det viktigare att det jag leverar är tydligt mätbart för att kunna motivera löneskillnader mot andra kollegor. Men det jag gör är jag ensam om, så även jämförelsen kan vara svår. Vi har en IT-avdelning, men jag jobbar inte på den. Jag har en “IT-roll” fast i en annan del av organisationen, men som är mycket mer strategisk och överlappar mer med både ekonomi, juridik och projektorganisationen.

10 års erfarenhet, “Tech Lead” på ett större IT bolag och kunskap inom två nischade områden?

55-70 tkr låter otroligt lågt. Du kan starta eget och sitta och rulla tummarna för 1000kr/h och utan problem erhålla en ersättning som motsvarar över 90 tkr/månad i eget AB. Jag anser att personer, även här på RT, är alldeles för dåliga på att få ersättning för sitt värde. Massor av människor har inga problem att sitta på runt 40-50 tkr/månad som “IT-konsult” samtidigt som arbetsgivaren fakturerar över 1000kr/h och fakturerar 168h/månad. När samma människor ska ta en anställning inom nischade områden är de nöjda med en lön runt 50-60 tkr/mån.

Jag hade inte tagit en anställning under 100 tkr/månad.

3 gillningar

Skrala löner med så mycket utbildning och erfarenhet om ag fakturerar 1000kr /h skulle jag inte ta en lön under 100K per månad.

Är marknaden så dålig som anställd “Tech Lead” att man offrar sig.

Det låter som en en rolig roll - jag rekommenderar! Ger bra svängutrymme för nyfikna personer att utvecklas. Och den typen av frihet och långsiktighet som kommer med en strategisk roll, gör att många bolag har som policy att inte ta in konsulter på dem.

Lönespann beror ju bl.a. på (exakt) bransch och hur mycket pengar bolaget tjänar. Om du tror på ditt spann - börja 3k över högsta siffran.

När ni jämför med arvode, glöm inte att det skiljer sig åt från begreppet lön. Ett arvode ska täcka även semester, pension, beläggningsskarv, försäkringar, sjukdom, friskvård, utbildning osv. innan lön utbetalas. Jämfört med 70k så är det nog först vid utdelning året efter, som vågen slår över till ekonomisk fördel egenkonsult. Om man då inte varit sjuk eller blev förälder eller så under året… för någon sjuk- eller föräldraförsäkring har man gissningsvis inte köpt, om man nu startade ett bolag för att optimera parametern ersättning.

Inget i livet blir speciellt roligt om man är avundsjuk på någon som rullar tummarna. Det låter som ett straff.

1 gillning

Beror på vilket stad det handlar om. Är det i Stockholm och du har över 10 års erfarenhet så skulle jag säga 100-120k om du sitter på spetskompetens. Jag är själv 2,5år in i branschen och har 57k så du är berättigad till minst det dubbla.

1 gillning

Vi som har erfarenhet av arvode för konsulter har nog koll på vad det ska täcka. :slight_smile:

168tkr/mån, arbetar du 10mån är det 1 680 tkr/år. Lön till statlig inkomstskatt, försäkring, någon licens och eventuellt dator/headset och eventuellt TJP (även om det finns bättre alternativ för de med eget AB) kostar väl bolaget max 90k/månad.

1680 - (90x12) = 600 tkr över
600 x 0.8 = 480 tkr
Utdelningsunderlag enligt huvudregeln är strax över 300 tkr och runt 240-250 tkr efter skatt.
Motsvarar en lön över 90 tkr/mån och då har du även runt 200 tkr kvar i bolaget som du kan investera.

Ovanstående är även lågt räknat. Har du spetskompetens inom IT är det inga problem att fakturera betydligt högre. Ska du vara FL ett år kan du enkelt skippa utdelning och använda mer underlag till att kompensera upp lön + FL till statlig inkomstskatt. Är du sjukskriven en längre tid är knappast en anställning någon trygghet.

Det går väldigt fort att arbeta upp kapital, både i bolaget och privat, vilket skapar trygghet och frihet på ett helt annat sätt. Som anställd kan du beroende på roll vara i en väldigt utsatt position. Ny chef, företaget blir uppköpt eller sålt, nya konkurrenter på marknaden osv.

Det jag försöker säga är att TS borde sikta högt med sin erfarenhet, kompetens och område. Vi svenskar har en förmåga att alltför ofta sälja oss billigt.

2 gillningar

Japp, det har vi nog :upside_down_face: Och det kan vara väldigt svårt att hitta bolag som letar konsulter till meningsfulla och givande uppdrag i arkitekt-/TL-roll. När ett bolag jobbar med Accenture får de ofta en arkitekt gratis, som sidekick till projektet. Och när ett bolag tar in ett team från en leverantör får de en konsultchef på köpet i bakgrunden. Detta är exempel på vad man konkurrerar med. Min erfarenhet av att bedriva konsultverksamhet med anställda i 10 år gör att jag har respekt för denna dimension.

1 gillning

Vad är ett “stort” bolag i detta sammanhang?
Är själv en tech lead roll inom dev på ett bolag med närmare 1000p. Jag och de andra som har den rollen ligger på runt 90k, ±10k, i Sverige. 100% remote, tjp etc.

1 gillning