Behöver råd kring löneanspråk för tjänst som projektledare

Vad är rimligt att tjäna som projektledare inom produktion i Stockholm (ansvar för större investeringar och byggnationer)?

Har några intervjuer nästa vecka hos diverse konsultbolag. Har 3 års erfarenhet som någon form av delprojektledare inom produktion dvs har planerat och utfört liknande arbete som tjänsten jag söker men har inte haft det ”översta” ansvaret i form av att sätta budget osv, vilket tjänsten innefattar. Jag har en civilingenjörsutbildning och fyller 29 i år.

Tjänar just nu 42k brutto, vilket jag gjort sedan början på förra året i gbg. Jag gjorde en flytt från företagets kontor i gbg till shlm i somras i samma avdelning utan skillnad på lönen. Jag tycker att jag tjänar mindre än vad jag borde.

Vad bör jag ge för löneanspråk? Hade tänkt ange 52000 men jag tycker att det är svårt vad som är rimligt - jag hade velat ha 50000 för att tycka att ett jobbyte är värt.

1 gillning

Har du kollat fackets lönestatistik för regionen? Börja där och lägg på – det är ju en förhandling.
Tänk också på att spannet är större när det är konsultbolag. Det beror på att nischen och lönemodellen kan skilja sig mycket mellan olika bolag och konsulter.

1 gillning

Här kommer några kortfattade synpunkter.

1. En flytt från Göteborg till Stockholm ska utan minsta tvekan generera en högre lön. Inget snack om saken.

2. Om du nu känner att du nöjer dig med 50 000 så bör ditt löneanspråk vara högre än 52 000. Du bör begära minst 55 000, om inte ännu högre.

3. Du ska aldrig skämmas eller ha en känsla av “det där kan jag inte begära”. Det viktigaste är att du är väl förberred inför samtalet och att du kan motivera och argumentera för din sak.

2 gillningar

Enl Unionen ligger marknadslönen för en projektledare inom teknik på 45000-60000. Extremt brett yrke dock jag kan jag tycka.

Ja, du måste ju kolla på den detaljerade statistiken ifall du vill ha ett detaljerat svar. Finns superdetaljerad statistik som delar upp efter olika utbildning, platser, ålder osv. Då är intervallet mycket mindre.

Hej, jobbar själv som chef på ett konsultbolag. Du har tre års erfarenhet, jag skulle säga att din lön idag är bra och att dina förväntningar är höga. Beroende på hur stark kandidat hade jag erbjudit 45-50, men enbart gett 50 till en riktig stjärna. Skulle kunna backa från en kandidat som vill ha 55.
Förstår inte varför du bör få ett lönelyft för att du flyttar från Gbg till Sthlm, beror helt på bolagets behov om det är positivt eller inte

Levnadskostnaderna är 10-15% högre i Stockholm än Göteborg, och detta reflekteras i marknadslönerna. Får man samma lön i Stockholm som Göteborg så har man fått en sänkt levnadsstandard vilket man inte ska acceptera rakt av.

Om man flyttar inom samma bolag så är det såklart lite annorlunda, men jag tycker det är helt naturligt att man ska få en marknadslön baserat på vad det kostat att hitta en ersättare på samma plats.

2 gillningar

Angående lönelyft pga. Flytt till Stockholm. Lönerna i Växjö är betydligt lägre än i Göteborg. Lönerna i Göteborg är betydligt lägre än i Stockholm. Och det gäller många gånger för exakt samma position och företag.

Exakt! Helt rätt.

1 gillning

Tycker att du övertänker väldigt mycket. Hoppa på tjänsten när du frågat vad de erbjuder och det känns Ok.

Sen byter du bara om du inte är nöjd? Har funkar fint för mig. Kommer upp mellan 5-10k vid varje jobbyte, försök göra liknande som jag så löser sig allt.

Fäst dig inte vid ett företag eller en avdelning, byt så fort du kan öka lönen med 5-10k och sök nya jobb lite hela tiden, speciellt efter 2-3 år på samma tjänst.

Frågar de vad du har för lönekrav så säg att du gärna vill gå upp lite från idag. Kolla på lönekollen vad dina nya kollegor tjänar och ta något liknande.

2 gillningar

Fråga vad de har tänkt erbjuda. Ge inga siffror innan du har fått svar

2 gillningar

Intressant input. Jag har ju en smärtgräns för vad jag tycker ett jobbyte bör resultera i för löneökning (även om nya erfarenheter så klart också väger tungt).

Just sådant om utgångspunkt för förhandling är intressant - jag har som mål att förhandla till mig 50k men funderar på om man ska fråga efter det eller lägga sig över. Jag har alltid fått 1-2k lägre än vad jag har frågat efter i tidigare jobb.

Verkar som att allt mellan 45-53k kan vara ett rimligt intervall, men 45 är för lågt för att jag ska byta.

Intressant det här - jag har aldrig lyckats hamna i läget att det är naturligt att jag frågar först. Tycker du att man kan kontra med en motfråga om man får frågan själv? :smiley:

Den nya tjänsten låter som befordran i ett steg och i det stora klassiska svenska företag jag arbetar så innebär det 10% extra.

Om du har 42k nu så borde du alltså få 47k om man avrundar uppåt.

Jag är osäker på hur stockholmseffekten egentligen är. Kan du kolla med facket?

I alla händelser lycka till med ditt beslut.

Du har redan en lön som är hög i förhållande till erfarenhet. Vissa av mina kollegor med betydligt längre erfarenhet, och universitetsexamen, har lägre lön.

Ta inte upp det självmant. Om de tar upp det svara med följdfråga.

“Jag är mån om att lönen är konkurrenskraftig. Vad har ni tänkt erbjuda?”

Det är intressant vad man har för erfarenheter. Jag har lägst lön av mina bekanta (som tog examen för 4 år sedan) och hade även relativt låg lön på konsultbolaget jag jobbade på i Göteborg för två år sedan.

Låter snarare som att dina kollegor har väldigt låg lön. < 42k med längre erfarenhet än TS + examen är ingen höjdare som projektledare.

Har du busy stor erfarenhet av bygg och anläggningsbranschen? Det var den jag uppfattade att TS var aktiv i.

Allt är såklart relativt. Men jag tycker inte att du har en låg lön. Över 50 papp i månaden för allt som inte är en senior person är för högt skulle jag säga.

Men visst, du kanske har egna återkommande kunder och då är det en annan femma.