Behöver råd kring löneanspråk för tjänst som projektledare

Enbart genom en bekant, så det skulle jag inte påstå. Hon bor dock inte i en storstad och har enbart en YH-utbildning och ligger högre än TS. IT-branschen har jag bra koll på däremot men där är det så klart helt andra siffror.

Då har hon säkert många andra egenskaper som uppskattas, kanske erfarenhet?

Det är många i bygg och anläggning som har fin utbildning, men ingen erfarenhet.

Jag har 15 års erfarenhet, drivet ett medelstort konsultbolag med flera anställda och vet mycket väl att det blir väldigt svårt att få ut en medarbetare med det lönekravet och den erfarenheten till en kund som är villig att betala timarvodet som det skulle innebära för att bolaget ska få avkastning i linje med förväntningarna.

Rekommenderar TS att arbeta i produktion några år och lär dig arbetet från grunden, i en lämplig roll. Gör hundåren där och sök dig sedan vidare, du kommer inte ångra dig.

Tack för tipsen - nu efter att ha talat med ett par konsultbolag verkar runt 48k vara det som gäller

När du säger arbeta i produktion ett par år - vad syftar du till mer specifikt?

Har ju jobbat som projektmedlem nu i ett par större expansionsprojekt under ett par år där jag själv varit personen som utfört mycket av jobbet (dvs bedrivit utveckling), anser att det har givit lärdom för att själv åta sig ledarrollen i snarlika projekt.

Har även sökt mig vidare internt, men det går väldigt långsamt. Det är hög omsättning på chefer och det finns ingen struktur alls.